👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Is ‘over-delivering’ nu goed of niet?

oktober 25, 2016 • Blog, Marketing

schermafbeelding-2016-09-29-om-22-31-12

 

Ken je het begrip ‘over-delivering’?
Dat is dat je, in dit geval een klant, veel meer geeft dan je van te voren hebt afgesproken.
De klant krijgt dus méér dan waar hij voor heeft betaald.

Het is een heel leuk onderwerp om regelmatig over na te denken, op te reflecteren en dus ook om over te schrijven!

Hoe zit het nu precies met dit ‘over-deliveren’, is dat nou juist goed voor jezelf, jouw business en je klant of juist niet?
Ik vind van wel en ik vind van niet, haha, daar heb je wat aan hè.
Ik ga het je uitleggen.
Het hangt van een aantal zaken af.

Misschien gaat het deels onbewust omdat vrouwen van nature zorgzaam zijn.
Het geeft een voldaan gevoel om voor anderen te zorgen, dat moge duidelijk zijn.

Ik vind het NIET goed als je structureel aan het ‘over-deliveren’ bent vanuit een negatieve gedachte of angst.
– Angst dat een mogelijke klant ‘nee’ zegt op jouw aanbod en dat je dus maar van alles erbij stopt om die ‘ja’ te krijgen.
– Schuldgevoel omdat je jouw tarieven hebt verhoogd en daarom geef je maar wat extra’s erbij. Onder aan de streep verdien je dus nog steeds niet meer en dat was toch juist het doel van jouw tariefsverhoging?
– Moeite met het aangeven van grenzen, bijvoorbeeld een klant belt je tussendoor steeds op en doet een beroep op jou buiten de afgesproken sessies of momenten.

Ik denk dat veel vrouwen aan ‘over delivering’ doen vanuit de hierboven beschreven negatieve gedachtes of angst.
Als dat voor jou zo is dan zou ik je willen vragen om eens te onderzoeken wat hier voor jou achter zit.
Waar ben je bang voor? Dat iemand je een bitch vindt? Veel te duur? Dat je die klant niet binnenhaalt?
Uiteindelijk gaat het dan om afwijzing, je kunt worden afgewezen.
Pijnlijk en vervelend ja.
Maar nooit het einde van de wereld.

Wat als dit niet meer belangrijk voor je zou zijn?
Hoe zou je dan een gesprek aangaan, hoe zou je reageren op vragen of opmerkingen?
Hoe zou je jouw aanbod vormgeven?
Nogmaals: dit is echt een heel mooi onderwerp om eens op te reflecteren. Ik weet zeker dat je nieuwe lagen kunt ontdekken in jezelf.

Wat ik WEL goed vind aan ‘over-delivering’, is dat je van jouw klanten echt enorme fans kunt maken.
Je gaat ze dus extra’s geven vanuit een andere energie, er zit een hele andere intentie achter.
Dit doe je vanuit liefde en dankbaarheid.
Totaal anders dan vanuit angst.
En laten we eerlijk zijn: soms is het gewoon een hele goede strategie om je klanten helemaal in de watten te leggen, om ze lekker veel extra te geven wat ze van te voren niet weten. Verras ze! Het gaat je zeker weer van alles opleveren. En ook hier krijg jij een goed gevoel van.

Ik heb geleerd om ‘the extra mile’ voor mijn klanten te gaan, iets wat ik heel goed heb onthouden en toegepast.
Het heeft mij ook echt geholpen.
Ik doe dus zeker wel aan ‘over-delivering’, ik word er blij van.
Maar ik geef toe dat ik dit ook wel eens heb gedaan vanuit angst en schuldgevoel.
Dan ging het om prijzen vragen voor mijn werk, tijd afbakenen.
Grenzen aangeven, daar gaat het uiteindelijk om.
Iets dat op allerlei vlakken in je leven een punt van aandacht kan zijn!

Als ik nu merk dat er iets wringt in mijzelf dan sta ik daar bij stil.
Stel mezelf de vraag: Waarom zeg of denk ik dit? Waarom heb ik de neiging om te gaan ‘over deliveren’? Wat zit erachter? Waar ben ik bang voor?
En dan komt mijn antwoord en dan weet ik dat angst nooit de waarheid is en dan kan ik mijn keuze maken.

Je ziet, het is niet zwart/wit, er is voor beiden iets te zeggen.
Daarom vind ik het ook zo’n leuk onderwerp 😉
Het is vooral een kwestie van goed bij jezelf blijven, bij je gevoel.
Je hoeft niets te doen omdat iemand anders zegt ‘dat het zo hoort’.
Ik denk dat je zelf heel goed weet als je vanuit angst aan het over-deliveren’ bent en dan is het goed om het met je coach of iemand anders te bespreken.
Iemand die jou de spiegel kan voorhouden.
Niet iemand die zelf ook vanuit angst denkt.

Nu hoor ik graag van jou:
– Is dit onderwerp herkenbaar voor je? In welke zin?
– Heb je een voorbeeld van ‘over-deliveren’ wat je nu niet meer doet?
– Welke emotie zat daar toen achter en wat is er veranderd?

Heel leuk om jouw gedachten hierover te lezen in een reactie.
En deel dit artikel gerust in jouw netwerk als het anderen kan helpen, dank daarvoor!

Tot de volgende keer,

email naam

 

  • Mirjam schreef:

    Deliverance moet gewoon nooit eenrichting verkeer worden. Jij doet vanuit je expertise en besef van je waarde een aanbod. Daar zeggen jouw ideale klanten ‘ja’ op. Waarna jij uit blijdschap en vanuit overvloed en liefde, kunt gaan over-deliveren! Waarna jouw klant ook weer extra haar best gaat doen wat het produkt succesvoller maakt. En voor je het weet ben je elkaars ambassadeur!

  • Liesbeth schreef:

    Ik ga zeker niet meer overal op in – want daar kan je een dagtaak van maken – maar probeer wel altijd hulpvaardigheid uit te stralen en mensen met een enkel advies (vrij algemeen) of een naam of verwijzing, verder te helpen. Meerwaarde bieden is immers het bestaansrecht van mijn bedrijf. En ik koppel er altijd een verkoopgesprek of zo iets aan vast. Vaak adviseer ik mensen ook om gewoon maar naar mijn spreekuur te komen. Dan fungeert mijn spreekuur dus ook als ‘vluchtheuvel’ voor mensen die gratis willen, want men moet daar meer dan € 150 voor betalen. Dat selecteert heel goed uit. Ik probeer in een persoonlijk gesprek – bij voorkeur telefonisch – dan ook na maximaal 5 à 10 minuten mensen te verwijzen naar mijn spreekuur. En qua mail maak ik nog vaak gebruik van een standaardtekst die ik ooit van jou heb gekregen. Die tekst was voor mij dus echt héél waardevol, Marieke!

    Het is wel handig om voor koopjesjagers een goedkoop product of dienst ‘achter de hand te hebben’. Als men daartoe niet genegen is en/of je webformulier daartoe niet invult, dan weet je zeker dat het koopjesjagers of energievreters zijn en ben je ze ook liever kwijt dan rijk. Je kunt ze natuurlijk ook naar je website of Google verwijzen. En bij collega’s probeer ik in te schatten of ik ooit een wedervraag aan ze kan stellen of op een andere manier dat het wederzijdse hulpvaardigheid is. Is dat niet zo, dan snel afscheid van nemen: vriendelijk maar beslist.

    • Marieke Anthonisse schreef:

      Ha Liesbeth, klinkt goed en weloverwogen, geleerd door de jaren heen ???? Laten jouw woorden hier anderen ook verder inspireren! Groet, Marieke

  • Lammie Oostenbrink schreef:

    In mijn werk als literair vertaler doe ik volgens collega’s vaak aan overdelivering: ik help uitgevers bij het bedenken van flapteksten, geef ze uitgebreide tips over interessante boeken (met achtergrondinfo over de schrijvers en zo meer), dat soort dingen. Maar voor mij is dat juist service van de zaak; ik laat mijn waarde als expert zien en mijn opdrachtgevers weten dat ze bij mij terecht kunnen als ze zich bijvoorbeeld op een boekenbeurs willen voorbereiden. Het grappige is dat uitgevers dan bij hun buitenlandse collega’s ook een goede indruk maken, omdat ze zo goed geïnformeerd zijn, zo hoorde ik laatst.
    Ik doe juist graag die extra stap, omdat ik het leuk vinden om te doen; ik word er net als jij blij van. Bovendien merk ik dat uitgevers het waarderen én, ook niet onbelangrijk, ze komen terug met vertaalopdrachten. Het mes snijdt voor mij dus aan twee kanten en ik zal zeker op deze weg doorgaan.

    • Marieke Anthonisse schreef:

      Goed Lammie, en ook fijn dat je er mooie feedback en vervolgopdrachten door krijgt. Zolang jouw grenzen niet overschreden worden is het goed toch?! Groetjes van Marieke

  • >