👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Inzoomen op de schijf van vijf

februari 2, 2017 • Blog, Marketing

 

Ik kreeg laatst een vraag van Annita, zij heeft een office support bedrijf waarmee zij (virtuele) secretariële diensten biedt.
Ze vroeg: Ik zou graag duidelijker aan willen geven wat ik doe en dit eventueel uitbreiden.

Een goede vraag Annita, je kunt niet duidelijk genoeg zijn in wat je doet en voor wie je er bent.
Recente ietwat pijnlijke ervaring voor mij was dat ik in november, op mijn 1-daagse event, in de pauze door een van de aanwezigen werd gevraagd: Wat doe jij nu precies Marieke? Ik stond echt even met mijn mond vol tanden want deze vrouw had dus een ticket voor mijn 1-daagse gekocht en wist toch niet precies wat ik doe….Een wake up call voor mij om weer eens naar mijn website en mijn taalgebruik te kijken!

Goed, als zelfstandige, het maakt niet uit of je dan VA bent, coach, masseur, fotograaf of vul maar in help jij jouw klanten. En je helpt ze altijd op minimaal één van deze vijf Universele gebieden.
Zeg maar de andere schijf van vijf:

  1. Geld. Dit gaat over geld besparen en/of meer geld verdienen. Tijd valt ook onder geld.
  2. Relaties. Alles rondom een betere relatie krijgen met bv partner, baas, kinderen, team.
  3. Gezondheid. Dit gaat over  alles om een betere gezondheid te krijgen.
  4. Identiteit. Jij helpt de ander aan een beter zelfbeeld, bv als moeder, manager.
  5. Seks. Deze is óf heel duidelijk óf heel moeilijk te bepalen. Kijk zelf maar of en hoe jij deze in kunt vullen 😉

Ter illustratie hierbij twee voorbeelden, hier zie je de schijf van vijf in terug.
En let er maar eens op als je voor al die magazines staat in de winkel.

Nu zijn de vijf gebieden vaak met elkaar verbonden.
Hoe meer gebieden jij kunt aanraken in het benoemen van de pijn EN de resultaten voor de klant, hoe beter.
Mensen zullen zich dan namelijk sneller herkennen, de pijn voelen, de oplossing willen en jou gaan bellen, tadaaa!

Koppel altijd het gebied Geld aan jouw werk.
Mensen komen namelijk het snelst in beweging als ze geld kunnen besparen en/of meer geld kunnen verdienen.
Je kunt hier nu een heel vervelend gezicht bij trekken maar het is gewoon zo, ons brein reageert hier nu eenmaal het beste op.

In het geval van Annita zou je de pijn dan als volgt kunnen gaan benoemen:
– Werk jij als ondernemer veel te hard, zie je jouw gezin nauwelijks nog en voel je je hierdoor een vader en man die op zondag het vlees mag snijden? (relaties, identiteit, seks)
– Ben je overdag moe omdat je ‘s nachts wakker ligt van alles wat er nog moet gebeuren? (gezondheid)
– Weet je dat je meer geld zou kunnen verdienen als je al die administratieve rompslomp maar niet meer zelf zou hoeven te doen? (geld, tijd)

En de oplossing zou er dan als volgt uit kunnen zien:
Laat mij jou deze tijdrovende klussen uit handen nemen zodat jij:
– ‘s Avonds en in het weekend de vader en man kunt zijn die je wilt zijn, op kunt laden en kunt genieten van je vrije tijd.
– Die andere dingen naast je werk die je ook graag doet eindelijk weer kunt oppakken.
– Meer geld kunt verdienen omdat je meer tijd overhoudt om aan (nieuwe) klanten te besteden!

Nog te vaak zie ik dat er op websites om deze kern wordt heen gedraaid, hiermee raak je de pijn en het verlangen van de bezoeker (potentiële) klant dus niet genoeg aan.

Kijk vandaag eens met frisse ogen en bovenstaande kennis naar jouw homepage.
Pak je een aantal van de gebieden?
Wat zou hier scherper in kunnen?
Noteer een aantal zinnen voor jezelf, ga hier eens mee aan de slag.
En kijk wat je daarvan dan op bv je website kunt gaan gebruiken.

Leuk om jouw reactie hieronder te lezen en is dit artikel waardevol voor anderen, deel het gerust.
Heb jij net als Annita ook een vraag, mail mij die dan. Ik help je graag verder.

Groet,

 

 

 

  • Interessant Marieke, ik ga hier zeker eens goed naar kijken. Ik denk dat ik nog wel een aantal zaken kan verbeteren. Dankjewel voor je blog!

  • Carolien schreef:

    Dit is eens een andere kijk op het ondernemerschap. Zeker de moeite waard om mee aan de slag te gaan!

  • Anja schreef:

    Dit ga ik even in detail verder bekijken, interessant!

  • >