👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Omzetdoel? Lekker belangrijk.

januari 2, 2014 • Blog, Geld

Ik wens je allereerst een heel goed 2014, een jaar met goede gezondheid, goede energie, fijne mensen om je heen en natuurlijk veel zakelijk succes.
Wat is nu een beter moment dan deze week om een doel te stellen voor dit jaar.

Ik maak elk jaar een moodboard met hierop verschillende gebieden.
Een persoonlijk gedeelte, hierop staan de dingen die ik met mijn gezin wil doen.
Een ‘dingen’ gedeelte, bijvoorbeeld ik wil graag een nieuwe computer of een nieuw fototoestel.
En uiteraard bevat mijn moodboard een zakelijk gedeelte.
Wat wil ik allemaal met mijn bedrijf gaan bereiken dit jaar?

Natuurlijk is het stellen van een inkomensdoel belangrijk en dat is dan ook altijd onderdeel van het geheel. Maar ik heb ik me de afgelopen tijd meer dan ooit gerealiseerd dat er, voordat je het moet hebben over een inkomensdoel, belangrijkere zaken zijn om je over te buigen.
Zoals daar zijn de volgende vragen:

  1. Waar word jij gelukkig van?
  2. Welk gevoel (welke gevoelens) streef jij na in je werk en leven?
  3. Waar doe je het allemaal voor?
  4. Welke talenten ga jij in 2014 inzetten om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen?

Dat is veel belangrijker dan het stellen van een inkomensdoel.

Hoe kom ik hier zo bij?
Noem het maar voortschrijdend inzicht.

De vier punten die ik net noemde ben ik zelf de afgelopen maanden een beetje uit het oog verloren.
Ik werd hier liefdevol op gewezen door een paar mensen die mij heel goed kennen:

Marieke, je bent zo serieus in je videos de laatste tijd, waar is je gevoel voor humor gebleven?
Vind je het nog wel leuk wat je doet?
Jouw tomeloze energie, ik zie er niet veel van terug, gaat het wel goed met je?

Shit, ze hebben gelijk.
Ik heb de laatste maanden veel twijfels gehad over mijzelf, hierdoor ben ik uit het oog verloren wat mijn passie is en waar ik heel goed in ben.
Passie: Moeders met een eigen bedrijf helpen om:

  • de volgende stap te zetten in hun bedrijf/carrière
  • orde aan te brengen in (gevoelens van) chaos (‘overwhelm’)
  • ze weer in contact te brengen met hun missie als ondernemer èn als mens

Dit zijn mijn talenten, hier ben ik goed in.
Waar ik al 17 jaar succesvol mee bezig ben als ondernemer is het zorgen voor een stap-voor-stap plan van aanpak voor mijn klanten.
Eerst (doe je) dit, dan (doe je) dat.
Of ik dat nu doe als professional organizer (mijn 1e bedrijf), als efficiency trainer of als business coach, dat maakt geen zak uit.

Daarbij werk ik altijd heel persoonlijk, ik durf te zeggen dat ik er echt ben voor mijn klanten.
Persoonlijke aandacht staat bovenaan.
En mede daardoor heb ik een succesvol bedrijf kunnen opbouwen.

Vanwaar dan die twijfel, ja, dat vraag ik mezelf natuurlijk ook af.
Ik denk dat ik mezelf heb overvoerd met alle informatie die er beschikbaar is.
Omdat ik een grote drang naar perfectie heb.

Aha, ik ben in een klassieke ondernemers valkuil gestapt: Ik denk dat ik nog niet goed genoeg ben!
Teveel naar anderen gekeken en mezelf daarbij uit het oog verloren.

Mijn kracht is het aan de hand nemen van mijn klanten en ervoor zorgen dat zij hun doel bereiken, wat dat doel ook moge zijn.
Daarbij gaat het helemaal niet alleen maar om een bepaalde omzet, het gaat erom dat je helder hebt wat jij wilt bereiken met jouw bedrijf en dat je een super leuke tijd hebt op weg naar dat doel.

Deze afgelopen maand heeft mij gebracht dat ik weer ben gaan focussen op de vier vragen die ik hierboven stelde.
Wat daaruit is voortgekomen kun je zien op mijn Facebook pagina, waar ik een foto van mijn 2014 moodboard heb geplaatst.

Reageren?
Dat kan hieronder, ik vind het leuk om van je te horen wat jouw antwoorden op de vier vragen zijn.

En als jij een vraag hebt, als jij je afvraagt hoe jij jouw volgende stap kunt zetten, dan hoor ik dat ook heel graag van je.

Tot volgende week!

Outfit: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

>