In twee jaar tijd je doelen halen, zo doe je dat.

Dit is Miranda Molhoek, we zitten hier in een restaurant in Italië want Miranda was mee met de Business Retreat.
Miranda is ook sinds twee jaar klant bij mij, ze doet mijn programma Moeders met een Missie.
Zij is van oorsprong balletjuf, moeder van twee kinderen en met haar bedrijf Studio de Mol geeft zij onder andere taal- en rekendans en bewegend leren in het primair onderwijs.
Voorafgaand aan de reis naar Italië had ik een gesprek met Miranda om haar doelen voor de retreat te bespreken.
Ze zei: ‘Zoals je weet heb ik al mijn doelen die ik twee jaar geleden heb opgeschreven inmiddels gehaald dus ik wil daar kijken naar de komende tijd. Ik wil een nieuw plan gaan maken.’

Wow.
Ondanks dat Miranda inderdaad al eerder had verteld over haar behaalde doelen kwam het nu pas echt goed binnen bij mij.
Wat fantastisch en wat een inspiratiebron.
Ik weet zeker dat de dingen waar zij tegenaan liep herkenbaar zijn voor heel veel andere vrouwen die bedrijf en gezin combineren.
Daarom dit artikel waarin we samen terugkijken hoe Miranda het de afgelopen jaren heeft aangepakt.

Twee jaar geleden was Miranda het zat.
Ze had het gevoel dat ze verzoop in alles wat ze moest doen.
Een eeuwig groeiende stapel to do’s op haar bureau.
Geen focus.
Geen balans.
Ze deed alles voor iedereen want ze had nog geen keuzes gemaakt.
De tijd glipte weg, elke dag weer.

‘Plannen was voor mij: Alle to do’s opschrijven en me dan suf werken om alles door te kunnen strepen. Ik nam geen pauzes en deed alles tegelijkertijd. Mijn kinderen hoefde niet over te blijven want dat vond ik zielig. Tussendoor was er het huishouden. Dan zette ik bijvoorbeeld de wasmachine aan op weg naar mijn bureau, zag dan weer iets anders liggen wat nog ‘even’ moest en wéér was er een halve dag voorbij. Ik was het zat dat ik me steeds op alle fronten tekort voelde schieten.
Daarnaast zag ik in mijn vakgebied kleine zakelijke veranderingen ontstaan, dit zorgde voor weerstand bij collega’s. Ik besloot om kennis over zakelijk groeien buiten mijn branche te gaan halen. En zo kwam ik bij jou terecht.’

Wat Miranda zegt is zo herkenbaar, zeker als je vanuit huis werkt.
Er is altijd wel ‘even dit of even dat’ te doen, maar weet je wat ik daarop zeg?
Als je op een kantoor voor een werkgever zou werken dan zou je niet thuis zijn en dan zou je ook de wasmachine niet aan kunnen zetten, of even kunnen stofzuigen. Je kinderen zouden wel over moeten blijven simpelweg omdat je er niet bent!

De eerste stap is dus dat je besluit dat je het anders wilt, hoe je het precies wilt dat hoef je nog niet helder te hebben.
Je zult je mindset moeten aanpassen: Ik heb een business, ik neem dat serieus en ik behandel mezelf als een vrouw met een bedrijf, niet een moeder met een hobby.

De tweede stap is dat je erkent dat je hulp nodig hebt.
Je kunt aan blijven modderen maar als er niemand is die regelmatig aan je vraagt hoe het met je doelen gaat dan is het verrekte lastig om door te zetten want tja, die wasmand kijkt je aan, de woonkamer is een zooitje en zo is de week weer om.
Miranda wist dat ze moest investeren om veranderingen aan te brengen in haar leven.
Investeringen in tijd, energie én geld.
Het kostte haar te veel om niets te doen.

Goed, je neemt dus iemand in de arm en dan is de derde stap dat je doelen gaat stellen.
Dit heeft automatisch tot gevolg dat je keuzes gaat maken.
De vorm waarin ik dit giet is dat ik klanten eerst laat inzoomen op de vraag ‘Waar wil jij over twee jaar staan?’
Ze dromen vrijuit en beschrijven hun ideale (werk)week en alles wat zij willen op zakelijk en privé gebied.

Miranda schreef over een droombruiloft met haar partner (met wie zij toen al 18 jaar samen was) terwijl ze niet wist dat ze überhaupt wilde trouwen. Ze schreef over hun droomhuis en haar droombedrijf met een omzet van minimaal 1000 euro per maand. Ze zou kunnen sparen voor later. Vol trots vertellen over haar bedrijf. En ze schreef over alle leuke dingen die ze meer zou doen met haar gezin.

Twee jaar is voor mij een te lange periode om praktisch aan de slag te kunnen gaan.
Daarom maken mijn klanten het vervolgens kleiner door op te schrijven waar zij over één jaar willen staan.
Miranda’s lijst:

Plannen.
Focus: Meer bekendheid voor mijn missie (sociale media, flyer, testimonials). Klantprofiel hebben. Aanbod communiceren. Meer verkoopgesprekken. Grotere omzet, meer taal- en rekendans geven.
Coaching volgen: mama zaken + zakenmam meer in balans.
Zaterdagen vrij.
Balans: Huishouden delegeren. Goede oppas regelen.
Zen: Meer rust ervaren.

Dertien maanden nadat Miranda dit had opgeschreven had zij alles afgestreept.
Behalve ‘Zaterdagen vrij’, dit heeft ze een maand later geregeld en dat is nu ook een feit.
Haar omzet was dat jaar 4000 euro hoger dan het doel van 12.000 euro dat zij had gesteld!

Een nieuw plan voor één jaar volgde.
Plannen en Balans bleven staan, Automatiseren en Verkoop kwamen erbij.
Miranda investeerde in systemen en andere trainingen om hierover te leren.

Nu, weer een jaar later is Miranda getrouwd en is de verbouwing van hun huis achter de rug.
Ze heeft een doelenlijst en kijkt hier meerdere keren per jaar naar.
Schaaft dan bij waar nodig en de omzet is een vast onderdeel geworden van deze lijst.

Terugkijkend op de afgelopen twee jaar zegt zij: ‘Jouw programma op de juiste tijd heeft veel bij mij veranderd op zakelijk en privé vlak. Ik ben een ander mens en geen slachtoffer meer. Mensen met wie ik werk zeggen dat ik rustiger en gelukkiger ben. Ik denk echt dat ik zonder jou en jouw programma ook nog niet getrouwd was. Ik kon nooit zien wat er nodig was om iets te bereiken. Ik zag alleen ‘eerst nog even dit en even dat.’

Dit zijn natuurlijk prachtige woorden over wat meedoen aan Moeders met een Missie heeft gebracht en ik kan dit echt met een dankbaar gevoel ontvangen.
Toch gaat het helemaal niet om mij of het programma want Miranda heeft dit allemaal zelf gedaan.
Zij heeft het besluit genomen dat ze niet meer door wilde ploeteren zoals zij deed.
Zij heeft een investering gedaan, haar doelen bepaald en is vervolgens net zo hard blijven werken als zij deed.
Wel met een totaal andere mindset, met focus op de juiste/belangrijke zaken en volgens een structuur.
Miranda heeft heel veel ‘enge’ dingen gedaan ver buiten haar comfort zone maar ze deed het wel en daar heb ik enorm veel bewondering voor.
Doen is dan ook de vierde stap in het geheel, je zult het zelf moeten doen en jezelf verantwoordelijk stellen voor het halen van jouw doelen.

Resumée:
1. Neem het besluit.
2. Erken dat je het niet alleen kunt (en dat hulp vragen een teken van kracht is).
3. Stel (realistische) doelen.
4. Neem verantwoordelijkheid en ga doen.

En zo zaten wij dus in Italië, dat zij mee zou gaan had Miranda een jaar eerder ook nooit gedacht.
Tijd om vooruit te kijken, tijd voor nieuwe dromen en doelen.
Hoe dat ging, wat er toen gebeurde wil ik je ook graag vertellen want dat was ook interessant maar dat verhaal vertel ik je een volgende keer.

Ik ben benieuwd wat jij uit dit artikel haalt, laat het gerust achter in een reactie.
Wat was voor jou een ‘turning point’ en wat gebeurde er daarna?

Dank voor je tijd en aandacht!

Groet,

 

Spread the love
  • Encarnita schreef:

    Mijn “turn” point kwam tijdens de eerste workshop die ik besloot te volgen voor mijn bedrijf.
    Bij jou. Op het moment dat ik mijzelf hoorde zeggen dat ik altijd weer in loondienst kon gaan werken als mijn man zijn inkomen zou verliezen.
    Toen ik het tegen je zei realiseerde ik mij Huh???
    Sindsdien neem ik mijzelf en mijn bedrijf serieus.
    Nu nog kunnen investeren maar mijn mindset is er absoluut!!!