👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Ik kap ermee

oktober 25, 2016 • Blog, Marketing

Stressed and thinking woman in home office using laptop

‘En dan denk ik wel eens: Ik kap ermee, ik ga weer lekker voor een baas werken.’
Het zijn woorden van een klant met wie ik van de week even aan het bijpraten was.
Ze had de afgelopen maanden heel hard gewerkt om haar online programma te lanceren. Inclusief allerlei promotionele acties daaromheen.

En ja, ze heeft verkocht. Super gaaf natuurlijk en een logisch gevolg van al haar inspanningen. Hard work and a lot of love paying off.
Maar toch…..die twijfel.
Want ze had gehoopt meer te verkopen.
Iets meer.
‘Misschien heb ik toch teveel weggegeven in mijn challenge’ zei ze.

‘Dat geloof ik niet’ was mijn reactie.

‘Mensen zijn allemaal heel erg blij en dankbaar en iemand liet me onlangs ook nog weten dat ze mijn naam overal laat vallen omdat ze zo enorm enthousiast is’, vervolgde mijn klant.

Juist.
Daar is het bewijs dat ze niet teveel heeft weggegeven.
Ze heeft ambassadeurs gekweekt, fans gekregen. Hoe leuk is dat?
Heel leuk maar natuurlijk is het nog veel leuker als mensen besluiten bij je te gaan kopen. Dat ze de stap nemen en investeren in zichzelf via jou.

Ik vertelde mijn klant dat het ook nu weer een kwestie van doorzetten is, vertrouwen houden.
Een volgende fase, hetzelfde verhaal.
Doorzetten en vertrouwen houden, ik kan het niet vaak genoeg herhalen.

Vertrouw erop dat mensen op een gegeven moment echt persoonlijke hulp nodig hebben.
Zet door en blijf in beeld.
Blijf je mensen informeren en blijf ook jouw aanbod onder de aandacht brengen.
Mensen vergeten snel, zijn met hun eigen dingen bezig en zij vertrouwen er (onbewust) op dat jij het wel zegt als er iets belangrijks te zeggen is!

Herkenbaar?
Weet je, iedereen stoeit hier wel eens mee.
Ik ken die momenten ook.
Dat ik denk: ik ben er helemaal klaar mee!
Maar dat zijn momenten in het dal tussen al die prachtige heuvels en bergen.
En zo gek is het nog niet beneden in een dal. Daar is het ook prachtig!
Je kunt even rustig ademhalen en bepalen welke kant je nu op zult gaan.
Je strategie herzien.

Dat is onder andere blijven checken of jouw aanbod wel hetgeen is waar jouw mensen behoefte aan hebben.
Jij kunt wel een heel lang en uitgebreid programma hebben maar is dat wat jouw klanten nodig hebben?
Misschien willen ze iets korts en kleins.
Maak dat dan.

Bijvoorbeeld: een aanbod in de vorm van een abonnement. Voor een vast bedrag per maand een x hoeveelheid aan kennis en begeleiding. Wat al heel normaal is in het dagelijks leven, denk aan de maaltijdboxen en allerlei andere abonnementen.
Flexibiliteit voor de klant.
Ik zie het steeds meer, als het werkt en jij wordt er ook blij van dan is dat geweldig toch?

Of een evergreen programma. Dat is een niet tijdsgebonden programma dat je eenmalig maakt en dat op elk moment gestart kan worden.
Je kunt dit honderden keren verkopen, helemaal op de automatische piloot via je website.
Daaruit haal je dan vrijwel zeker weer klanten die een upgrade naar individuele aandacht en begeleiding of een ander programma bij je willen kopen.
Ondertussen kijk jij zelf ook naar wat een volgende stap voor hen zou kunnen zijn.

En wat ook heel belangrijk is als ondernemer: Dat je een support groep hebt waar jij terecht kunt.
Waar gelijkgestemden je weer omhoog helpen.
Een luisterend oor bieden.
Waar jij hen helpt als zij het nodig hebben.

Wat betreft mijn klant, door even een half uurtje te praten en stil te staan bij haar harde werken, de frustraties, vieren wat ze allemaal al heeft bereikt de afgelopen tijd, was zij weer geïnspireerd om verder te gaan.

Kortom: ondanks het ‘ik kap ermee’ gevoel dat we allemaal wel eens hebben ga je natuurlijk gewoon lekker door met je business en blijf je in beweging!

Nu hoor ik graag van jou:
– wat herken jij in het ‘ik kap ermee’ gevoel? wat doe jij dan?
– heb jij wel eens een aanbod gemaakt omdat het zo onstond in het contact met je klanten? hoe ging dat hierna verder?
– wat haal jij uit dit artikel voor jouw bedrijf?
Deel het in een reactie onderaan.

Ken je iemand die iets aan dit artikel heeft, stuur het dan gerust door. Dankjewel!

Heb je een vraag over jouw bedrijf laat het mij ook weten, ik help je graag!

Groet,

email naam

  • Caroline schreef:

    Heel herkenbaar, ik schreef er zelfs een blog over in juli: http://www.cleanupyourcloset.com/single-post/2016/07/04/Wat-is-de-grootste-uitdaging-als-coach Het is lekker om even je hart te luchten, je mag best toegeven dat het zwaar is soms. Uiteindelijk komt toch die passie weer naar boven, die reden waarom je dit bent gaan doen, en daar put je je kracht uit!

  • Saskia schreef:

    Hoi Marieke,

    Ja herkenbaar hoor. Ik denk het ook weleens…je werkt keihard maar weet nooit hoe je maand er financieel uitziet. Dat vind ik niet altijd makkelijk. Wat ik dan doe? Even diep ademhalen, mezelf oppeppen of er even met een vriendin die ook ondernemer is over praten, dat helpt idd. En weer DOEN! Want zonder actie gebeurt er dus niks 🙂

    Ik heb weleens tijdens een beurs een paar persoonlijke aanbiedingen gemaakt (ter plekke) en dat pakte heel goed uit. Ook super leuk om te doen! Wat ik uit dit artikel haal? Dat ik lekker doorga met mijn mooie werk. Was al bezig om diverse pakketten te maken, bij te schaven naar de behoeften van mijn klant.

    Dank Marieke voor je inspiratie en ik wens jullie een heerlijk verblijf in Italie!!

    Lieve groet,
    Saskia Wirsingg

  • Marcia schreef:

    Oja, zeker herkenbaar! Dan slaat de twijfel toe en ga je overal te veel over nadenken. en denk je hoe nu weer verder? Ik blik dan vaak weer even terug hoe het allemaal gestart is en wat wij in een paar jaar eigenlijk al bereikt hebben. Het helpt mij ook om met een goede vriendin hierover te praten. Zij schijnt dan net weer even een ander licht op de zaken waardoor er weer mooie ideeën ontstaan. Die schrijf ik dan snel op om ze later uit te werken ☺

    • Marieke schreef:

      Hoi Marcia, dank voor je reactie. Het is heel goed om terug te kijken op waar je vandaan komt, wat je allemaal al hebt bereikt en daar heel trots op te zijn. Vanuit daar gewoon weer verder! Groet, Marieke

  • >