Hoeveel tijd geef jij klanten om na te denken over een aanbod?

Ik deed laatst een Facebook live, ontzettend leuk om te doen dus dat gaat zeker vaker gebeuren, en daarin konden mensen mij vragen stellen.
Er was iemand en die vroeg aan mij: ‘Marieke, hoe doe jij dat precies als jij een aanbod doet? Hoeveel tijd geef jij mensen dan om na te denken of hoe snel moeten ze bij jou beslissen? Moeten ze dat binnen een dag doen of binnen een week? Hoe doe jij dat en hoe denk jij hier eigenlijk over?’

Een leuke vraag om ook nog een video over te maken.

Je kent het wel, je gaat naar een event of je doet mee aan een webinar, je volgt een workshop of whatever, en dan krijg je aan het eind een aanbod om verder te werken met die trainer of coach of adviseur.
Er worden dan bonussen bij gegeven of er wordt korting gegeven en er zit een bepaalde tijdsdruk op.
Het aanbod is dan bijvoorbeeld een of twee dagen geldig, of een uur, dat kan van alles zijn.
Het kan ook zijn dat er wordt gezegd dat alleen de eerste vijf mensen die meedoen die krijgen dan iets erbij, ook dit is natuurlijk allemaal vrij in te vullen.
Dit heet het aanbrengen van schaarste.

Deze schaarste aanbrengen, dat is een strategie.
Een strategie om ervoor te zorgen dat mensen snel een knoop doorhakken.
Heel fijn natuurlijk voor degene die het aanbiedt, die heeft klanten.
En als jij denkt ‘Ik wil sowieso verder met deze persoon’ dan profiteer je van een paar mooie extra’s.
Een win-win situatie dus.

Doe ik dat zelf?
Ja, als ik een webinar, of een event of een workshop geef dan doe ik altijd een aanbod en ik geef daar ook altijd bonussen bij.
Bonussen die niet op de website staan vermeld.
De tijd die ik mensen geef is verschillend, het hangt er een beetje van af wat het is.
Ik vind zelf een week wel heel erg lang.
Want weet je hoe het zit hiermee?
Hoe meer tijd mensen krijgen om ergens over na te denken, hoe meer twijfels er omhoog komen, hoe meer beren er op de weg komen.
Een week zou ik echt niet adviseren.
Ik zou het kort houden, een of twee dagen maximaal.

Wat ik wél doe, dat vind ik namelijk zelf ook belangrijk als ik gebruik maak van een aanbod, is dat ik mensen de gelegenheid geef om te zeggen: Ik heb interesse maar ik kan of wil vandaag niet beslissen dus kunnen we nog even met elkaar bellen?
Dan krijgen mensen alsnog die bonussen.

Als ik een live training geef dan heb ik een formulier, daar staat het ook op en dan kunnen mensen aanvinken ‘Ja, ik heb interesse om verder met je te werken en ik wil er eerst nog even met je over praten. Als ik dan besluit om mee te doen krijg ik alsnog de bonussen.’
Als ze dat vinkje zetten en ze geven het formulier aan mij dan maken we een belafspraak en dan maakt het mij niet uit of dat over twee of vier dagen is.
Besluit diegene om dan met mij verder te gaan dan geef ik natuurlijk alsnog de bonussen.
(bij een webinar kunnen mensen dit in de chat typen en dan bel ik ze na afloop)

Ik doe dit omdat ik dit prettig vind, het voelt voor mij goed.
De tegenhanger van dit verhaal is namelijk dat als jij niet van deze strategie houdt, als het niet bij je past dan moet je dat dus niet doen.
Je hoeft het namelijk niet te doen, je hoeft geen bonussen te geven bij je producten, je hoeft geen korting te geven (dat zou ik sowieso niet doen, ik zou dan liever bonussen geven).
Dus als jij daar niet van houdt en denkt ‘Ik wil dat niet’ dan doe je het niet.
Dan kun je nog steeds een goede business opbouwen en succesvol worden.

Het is dus niet zo dat het nodig is om dit te doen, het is een strategie, het helpt omdat mensen sneller beslissen wat fijn is voor iedereen maar nogmaals: Als het niet bij je past doe het alsjeblieft niet.
Verzin dan iets anders leuks waardoor mensen ook blij worden om met jou in zee te gaan en je hoopt natuurlijk dat ze kiezen voor jou omdat ze dat sowieso al wilden!

Dit antwoord gaf ik tijdens mijn Facebook live en de vrouw die de vraag stelde kon hier zeker mee verder.
Ik hoop dat jij hier ook mee verder kunt.
Altijd doen wat goed voor jou voelt, wat bij jou past maar weet wel dat schaarste mensen helpt om sneller een knoop door te hakken.

Ik ben heel benieuwd naar jouw reactie.
– heb jij hier ervaring mee als aanbieder of als koper?
– heb je een aanvullende tip of er iets anders over te zeggen?
Ik lees het graag in een reactie hieronder.

Heb jij een vraag over jouw bedrijf, over iets in jouw business, laat het mij weten dan help ik je in een volgende video of blog verder.

Dankjewel voor je tijd en aandacht!

Groet,

 

 

Spread the love

2 gedachten over “Hoeveel tijd geef jij klanten om na te denken over een aanbod?

  1. Dieuwke

    Hoi Marieke,

    Het principe van schaarste snap ik. Maar waar ik benieuwd naar ben is jouw visie op de geldigheidsduur van een offerte. Geldt dan ook hoe korter hoe beter? Of kun je dan beter een langere termijn aanhouden?

    Reageren
    1. Marieke Bericht auteur

      Hoi Dieuwke, goede vraag. Voor mij zit er wel verschil of de offerte voor een andere zzp’er is of voor een mkb/groter bedrijf. En het hangt er ook wel van af wat je precies aanbiedt. Bij een bedrijf moet het meestal nog met meer mensen besproken worden dus daar zou ik meer tijd geven. Als ik word gevraagd voor in-company efficiency trainingen, wat ik dus ook nog af en toe doe, dan hanteer ik gewoon mijn prijs en doe ik daar nooit bonussen bij. Ik zeg wel dat ik bepaalde data in optie hou voor een x periode en dan moeten ze wel een knoop doorhakken. Of we gaan pas data plannen als de offerte akkoord is. Als ik vanuit Zakenmam een aanbod doe, dus aan een zzp’er dan doe ik het zoals ik in de video zeg. Ik spreek je snel, dan hebben we het hier nog wel over! Groet, Marieke

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*