👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Hoeveel kan ik vragen voor een presentatie?

april 23, 2015 • Blog, Geld

Ik kreeg een mail van Joyce en die ga ik je voorlezen:

Hoi Marieke,
Zojuist kreeg ik een mail van een gastouderbureau met de vraag of ik een thema-avond wil organiseren voor ca 20 mensen.
Nu vind ik het heel erg lastig om hier een bedrag aan te hangen wat gebruikelijk is om te vragen.
Kan jij mij helpen een indicatie te geven?
Groetjes, Joyce

Dankjewel voor je vraag Joyce, ik denk dat het heel herkenbaar is voor anderen.
Wat vraag je als je wordt benaderd voor een workshop of een thema-avond of een presentatie.

Een ander kan natuurlijk nooit zeggen wat jouw prijs is, dat bepaal jij uiteindelijk zelf.
Ik kan je wel een aantal tips geven waar jij rekening mee kunt houden en waar jij dan jouw prijs mee kunt bepalen.

Wat je kunt doen is dit bureau bellen en vragen wat het budget is.
Dan is het meteen open, je weet dat je niet iets gaat vragen dat zij nooit gaan betalen.
Je kunt vragen wat een gangbaar tarief is of wat ze een vorige keer hebben betaald aan een gastspreker.
Mijn ervaring is dat je er altijd wel uitkomt.
Gewoon open kaart spelen dus, zeggen dat je het even niet weet en vragen wat hun budget is.

Je kunt natuurlijk zeggen: Ik bepaal een prijs en punt, voor minder kom ik niet.
Zelf kijk ik altijd naar meerdere factoren.

Bijvoorbeeld:
Betalen de mensen die komen voor deze avond of is het gratis?
En als ze moeten betalen, wat is dan de prijs per persoon?
Deze organisatie heeft natuurlijk alles voor jou uit handen genomen.
Ze regelen de locatie, de koffie en de thee, ze regelen zelfs de deelnemers.
Jij hoeft ‘alleen maar’ op te komen dagen en je presentatie te geven en er zitten twintig potentiële klanten voor je neus.
Dat is ook wel iets wat ik zelf altijd meeneem.

Ook belangrijk: Heb jij veel tijd nodig voor je voorbereidingen?
Want daar zit vaak de meeste tijd in.
Of heb jij al een presentatie of workshop liggen die je eigenlijk zo van de plank kunt pakken  en meenemen om ‘m te geven?

Verder is het belangrijk om te checken: Mag jij de emailadressen gaan verzamelen van die deelnemers?
Die kun je op je lijst zetten en die kun je vervolgens een aanbod gaan doen om verder met je te werken.

Allemaal factoren die je mee kunt nemen in je prijs.

Het geven van een presentatie, of thema-avond is één van je producten. Je bent aan het werk, je hebt voorbereidingen getroffen, je geeft waarde, je bent jezelf aan het laten zien.

Voor mij is het zeker ook een stuk promotie en daarom ben ik ook best wel eens bereid om voor een laag bedrag of zelfs gratis een presentatie te gaan geven als daar een volle zaal met potentiële klanten voor mij zit, dan vind ik dat echt de moeite waard.
Dan ga ik niet de hoofdprijs vragen omdat ik koste wat kost dat wil hebben, ik ben blij dat ik die kans krijg en met een lager bedrag ben ik dan ook heel blij want het geef mij enorm veel mogelijkheden die daar voor mij liggen.
Dit is hoe ik er naar kijk en tja, misschien kun je de volgende keer het dubbele vragen en krijg je dat ook. Maar daar kun je ook naartoe groeien is mijn ervaring.

Als laatste Joyce, wat ik het allerbelangrijkste vind is dat jij blij wordt van het bedrag dat jij uiteindelijk gaat vragen en zult gaan krijgen.
En dat bedrag kun jij alleen maar zelf bepalen.
Word even stil, sluit je ogen en luister naar het bedrag dat in je opkomt.
Stel dat je dat bedrag krijgt, zou je dan heel blij zijn?
Want dan is het goed.
Jij moet er blij van worden, want dan is iedereen blij en daar gaat het uiteindelijk om.

Gewoon lekker daar die presentatie gaan geven, jezelf laten zien, je verbinden met de mensen in de zaal en erop vertrouwen dat ze dan meer van en met jou willen.
Heel veel succes ermee en laat me even weten hoe het is gegaan.

Dat was mijn antwoord op Joyce haar vraag, ik hoop dat jij hier als kijker ook iets aan hebt.
Misschien heb je een aanvulling, heb je nog een tip voor Joyce, deel die dan hieronder op deze pagina dan kan iedereen dat lezen en ervan leren.

Ken jij mensen waarvan jij denkt dat deze video hen ook kan helpen, stuur het dan gerust door, dankjewel daarvoor.

Heb jij zelf een vraag over jouw bedrijf, iets waarvan je je afvraagt hoe jij dat kunt aanpakken?
Stuur mij dan een mail en wie weet maak ik voor jou binnenkort een video, lijkt me leuk!

Fijne dag verder en tot de volgende keer voor een blog of video.

email naam

 

 

Kleding: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

>