👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Hoe zit het ook alweer met die doelgroep?

januari 8, 2015 • Blog, Marketing

Momenteel zijn een aantal klanten van mij bezig met het goed omschrijven van hun doelgroep.
En dat blijkt soms nog best wel lastig te zijn.
Hoe zit het ook alweer met die doelgroep, waarom is kiezen zo belangrijk en hoe doe je dat?

Het kiezen en omschrijven van die doelgroep dat kan een heel proces zijn weet ik uit ervaring.
Wat bedoel ik precies met die doelgroep?
Ik noem het zelf altijd het klantprofiel, ik praat dan over het maken van een klantprofiel.
Het klantprofiel bestaat uit drie elementen:

1. De persoon, de klant. Wie is deze persoon?
2. Wat zijn de vragen of problemen waar deze klant mee rondloopt?
3. Wat is de oplossing die jij daarvoor te bieden hebt?

Maak het zo specifiek mogelijk.
Door heel specifiek te kiezen voor een bepaald persoon kun je ook veel specifiekere vragen en problemen gaan opnoemen die bij deze persoon horen.
Je kunt bijvoorbeeld zeggen: Mijn expertise ligt in het werken met mensen met ADHD.
Dat is heel groot.
Als je het gaat verkleinen dan kun je zeggen: Ik werk met kinderen met ADHD.
Nog specifieker: Ik werk met kinderen met ADHD die op de basisschool zitten.
Je hoort al aan de laatste zin dat je nu veel beter kunt gaan inzoomen op alles wat er leeft en speelt bij deze doelgroep.

Kiezen is belangrijk omdat het jouw expertstatus verhoogt en mensen kunnen jou veel makkelijker vinden als jij kiest voor een bepaalde doelgroep.
Natuurlijk hoef je helemaal niet te kiezen, je mag met meerdere doelgroepen werken, je mag doen wat jij wilt, jij bent je eigen baas.
Het is dan wel slim om meerdere klantprofielen op je website te hebben.
Als mensen dan op je website komen dan willen ze zich aangesproken voelen, ze zoeken herkenning.
Ze willen lezen en denken: ‘Hé, zij snapt waar ik het over heb, zij begrijpt waar ik mee zit en ze kan mij ook nog helpen dit probleem op te lossen.’

Denk aan die kinderen met ADHD op de basisschool.
Wat dacht je van de moeders van die kinderen? Dat zijn ongetwijfeld mensen die jij ook kunt helpen maar het is een andere doelgroep, ze hebben een ander klantprofiel.
Of denk aan de juf of meester, of het team op school.
Allemaal doelgroepen waar jij je expertise aan kunt overdragen.
Maar nogmaals: zorg er dan voor de je meerdere klantprofielen hebt zodat de mensen zich herkennen in wat jij schrijft.

En nog even over dat kiezen want heel vaak krijg ik de vraag: ‘Hoe kies ik dan precies Marieke, wat moet ik dan doen?’
Het antwoord zit in je, dat kan ik je niet geven.
Wat ik wel meegeef is de vraag: Van welke klanten word jij het meest blij?
Dat zijn namelijk de mensen waar jij de leukste dag mee hebt en ik vind het het allerbelangrijkste voor jou dat jij een leuke dag hebt in je werk.
Kijk naar de klanten waar je heel blij van wordt en welke klanten kosten je veel energie?
Dat is dan misschien iets om je keuze op te baseren.

Begin of ga verder met je klantprofiel.
Kijk waar je ‘m kunt verfijnen of aanscherpen.
Stel ‘m ook regelmatig bij, het is een proces.
Jij ontwikkelt jezelf dus jouw klantprofiel zal zich ook blijven ontwikkelen.
Begin er gewoon aan of ga ermee verder en ik wens je hier veel plezier bij.

Nu zou ik heel graag van jou horen:
Ben jij ooit op een punt beland in je bedrijf waardoor jij hebt moeten kiezen of heb je gekozen om een bepaalde doelgroep af te stoten en/of je helemaal te richten op een nieuwe doelgroep?
Het lijkt me super om te horen hoe je dat hebt gedaan en natuurlijk wat het je heeft opgeleverd.
Of heb je juist besloten om niet te kiezen en wat heeft dat voor gevolgen gehad voor je bedrijf?
Dankjewel voor een reactie hier onderaan.

Als je dit een waardevolle video vindt: deel ‘m gerust met mensen in je netwerk, dankjewel daarvoor.

Heb jij een vraag over jouw bedrijf, over jezelf in je bedrijf, mail mij dan.
Wie weet maak ik een volgende keer een video voor jou en kan ik je op die manier helpen.

Ik wens je veel plezier met deze inhoud en we zien elkaar een volgende keer.

Kleding: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

3 reacties op “Hoe zit het ook alweer met die doelgroep?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *