👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Hoe persoonlijk wil je het maken?

oktober 30, 2014 • Blog, Marketing

Laatst was ik met een klant aan het werk en zij wilde graag inzoomen op het persoonlijk zijn of worden in bijvoorbeeld haar teksten, wat ze over zichzelf zou kunnen vertellen tijdens een presentatie, op de ‘over pagina’ op haar website.
Zij gaf aan het lastig te vinden om te bepalen wat zij nu eigenlijk aan persoonlijke informatie zou kunnen geven, of het niet saai is voor mensen om dat te lezen, kortom:
Hoe persoonlijk maak je het, wat kun je doen?

De relatie gaat altijd voor de verkoop.
Door jouw nieuwsbrief, je website, je aanwezigheid op sociale media ga je mensen aan je binden.
Mensen die interesse hebben in wat jij te vertellen hebt.
Ze zijn geïnteresseerd in jou als persoon.
Het kan heel goed dat klanten vrienden worden en dat vrienden klanten worden.
Mijn beste vriendinnetje van de lagere school is onlangs bij mij als klant gestart en ik ben ook klant bij haar, dat kan prima.

Natuurlijk is jouw kennis hetgeen waarmee jij jouw bedrijf opbouwt.
Maar grote kans dat die kennis overal gevonden kan worden, er zijn meer mensen die doen wat jij doet.
Jij wilt dat jouw ideale klanten voor jou kiezen, jij wilt heel graag met hen werken om hen te helpen met het oplossen van hun problemen en het leuker maken van hun leven.

Daarom gaat de relatie altijd voor de verkoop.
Mensen kopen alleen van iemand die zij kennen, vertrouwen en aardig vinden.
Dit is de Know-Trust-Like factor.
Ze moeten het je gunnen.
Hoe kun je werken aan die Know-Trust-Like factor in je bedrijf?

Door te geven.

Niet alleen geven in de vorm van je kennis delen, ook al is dat erg belangrijk.
Mensen willen lezen en leren dat jij een expert bent met veel kennis die hen kan helpen.

Geef in de vorm van laten zien wie JIJ bent.
Naast jouw professionaliteit, wie ben jij?
Door veel van jezelf te laten zien gaan mensen leren dat jij bent zoals zij: Je hebt een parter en kinderen, je hebt ook wel eens een baaldag, je hebt familiefeestjes, slechte nachten, kortom, jij bent net als zij.

Een paar jaar geleden maakte ik een korte video tijdens mijn vakantie.
Ik had geen make-up op, mijn haar zag er niet uit, ik voelde me niet heel erg zelfverzekerd om de video te starten.
Maar ik deed het toch en het is een van de meest authentieke video’s geworden. En ik leef nog!
En zeg nou zelf: zou het niet raar zijn als ik, werkend onder de naam Zakenmam, nooit iets over mijn rol als moeder zou delen? Dat is toch niet geloofwaardig?

Meer van JOU laten zien zorgt ervoor dat mensen je nog leuker gaan vinden dan dat je alleen maar zakelijke informatie geeft en nooit iets persoonlijks deelt.
Dat gaat je echt helpen in je business.

Deze 3 eenvoudige tips kunnen je helpen als je het lastig vindt om te bepalen hoe persoonlijk je wilt zijn.
Het allerbelangrijkste is dat jij alleen maar dingen doet waar jij je prettig bij voelt.
Jij bent de baas. Ik zal nooit zeggen ‘Je moet dit of je moet dat’ ik ben niet van het moeten maar als je toch wat persoonlijker wilt worden dan zou je gewoon klein kunnen beginnen.
Net als met alles: begin gewoon klein.

  1. Voeg een kleine persoonlijke introductie toe in je nieuwsbrief. Of deel een persoonlijke foto, dat vinden mensen altijd heel erg leuk. Dat kan ook een foto zijn waarin je aan het werk bent. Of laat iets zien uit je persoonlijke leven, een familiefoto of dat je op een feestje bent. Je huisdier of een bos bloemen waar je heel blij van wordt. Beelden zijn heel sterk om iets van jezelf te laten zien.
  2. Vertel een verhaal. Een verhaal van vroeger, een verhaal van nu. Bijvoorbeeld persoonlijke ervaringen. Doet iets je denken aan een bepaalde situatie? Deel dat dan en je zult zien dat anderen zich daar ook in herkennen. Dat zorgt ook weer voor die verbinding.
  3. Voeg je persoonlijke mening toe aan je artikelen en je teksten. Waarom schrijf jij wat je schrijft? Welke visie zit hierachter? Waarom is dat belangrijk voor je? Dit hoeven geen ellenlange pagina’s te zijn, kort en krachtig want het gaat natuurlijk allereerst om de klant. Maar jezelf hierin mee te nemen is net zo belangrijk.

Nu hoor ik graag van jou:

  • wat houd jou tegen in het (meer) persoonlijk worden in je uitingen?
  • of heb je hier helemaal geen moeite (meer) mee, wat kun je hierover vertellen?
  • welke actie neem jij mee uit deze video?

Dankjewel voor je reactie!

Als jij deze video waardevol vindt deel ‘m dan gerust in je netwerk.

Heb jij een vraag over je bedrijf, over jezelf, laat het mij ook weten en ik help je graag verder.

Tot de volgende keer!

Kleding: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

>