👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Hoe maak je zo’n filmpje voor op je website? Deel II

januari 31, 2013 • Blog, Marketing

Vorige week kon je zien welke apparatuur ik gebruik voor mijn wekelijkse filmpjes en wat ik doe als de opname klaar is.
Deze week zoom ik in op de mindset, beter gezegd: de belemmerende gedachten die naar boven komen, èn vertel ik iets over de inhoud voor zo’n filmpje.

Over de mindset, misschien herken je dit wel: Je wilt eigenlijk wel starten met het maken van video’s maar er komen allemaal belemmerende gedachten naar boven:

  1. ojee, ik ga vast enorm stuntelen en stotteren
  2. ze vinden dat ik er stom uitzie
  3. ik weet niet waar ik het over moet hebben
  4. heel de wereld kan me zien, ze gaan allemaal iets over mij vinden en dat wil ik niet!

Maak je geen zorgen.
‘Ze’ vinden er sowieso iets van.
Als jij denkt: video kan iets voor mij toevoegen dan is er natuurlijk maar 1 manier om dat te ontdekken en dat is door te beginnen.
En dat hoeft echt niet fancy.
Je hebt je camera, zorg ervoor dat je op een goede plek zit en dat mensen je kunnen horen.

Het gaat erom dat je een relatie opbouwt met jouw mensen die dan voor jou kunnen gaan kiezen.
Ze kiezen dan ook echt voor jou.
Er zijn honderden loopbaancoaches, er zijn honderden diëtistes, er zijn honderden bakkers.

Waarom kiezen mensen voor die ene, waarom kiezen ze voor jou?
Omdat JIJ het bent!
Het gaat echt om jou.

En je kunt jezelf op een andere manier laten zien met video.
Natuurlijk is schrijven ook prima, video voegt iets toe.
Dus als je het wilt: doe het dan.
Wil je het niet: ook prima.

De mindset die je hebt, de belemmerende gedachten, probeer jezelf daar toch overheen te zetten.
Ga het toch gewoon doen.
Ik vergelijk het altijd met klanten of mijn kinderen: soms moet je iemand iets gewoon laten uitproberen om het zo te ervaren.
En dat is voor jou in dit geval precies hetzelfde.

Dan gaan we even naar de inhoud.
Mensen zeggen vaak: Ik weet niet waar ik het over moet hebben.
Waar moet ik het dan over hebben?
Dat kun je ook ervaren bij een geschreven nieuwsbrief, dat je geen idee hebt wat voor onderwerp je moet pakken.
En dat is voor een filmpje dan precies hetzelfde.
Ik denk dat je hier helemaal niet ingewikkeld hoeft te denken: Elke vraag is per definitie een artikel of een filmpje.

Vorige week heb je mij kunnen horen zeggen:
 ‘Ik kreeg de afgelopen weken een aantal vragen over het maken van filmpjes.’
Hé, dacht ik toen, daar krijg ik vragen over.
Dat is voor mij een onderwerp om een filmpje over te maken.

Jouw klanten stellen jou ook vragen.
Hoe moet ik dit doen, ik weet iets niet, kun je mij met dit dilemma helpen.
Elke vraag van jouw klant is een onderwerp voor een artikel.

En maak het ook niet te ingewikkeld: 1 onderwerp per artikel of per video.
Ik maak deze week eigenlijk een ‘fout’ want ik doe 2 onderwerpen:
 De mindset, daar ben ik mee begonnen, en nu ga ik je iets over de inhoud vertellen.
Ik had het uit elkaar kunnen trekken en ik had er een serie van 3 over kunnen maken.
Maar goed, dat heb ik niet gedaan, maakt verder ook niet uit.

Want het gaat erom: je pakt 1 klein dingetje eruit en daar ga je over vertellen.
Je gaat vertellen wat belangrijk is voor mensen om te weten, en waarom dat zo belangrijk is.
En je gaat ze ook vertellen hoe ze dat kunnen doen.
Je geeft waardevolle inhoud zodat mensen uiteindelijk voor jou gaan kiezen.

Omdat jij niet alleen een expert bent, maar ook gewoon een mens, met gebreken, die af en toe iets fout zegt, dat maakt helemaal niet uit want ze vinden je hartstikke leuk.

Dat was het voor deze week.

Ik ben benieuwd naar je reactie, of het waardevol voor je is, ik lees het graag hier onder.
Heb je dus zelf een vraag, stel ‘m mij dan heb ik weer een onderwerp voor mijn volgende filmpje!

>