👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Hoe je veel tijd kunt besparen.

oktober 2, 2014 • Blog, Plannen & Organiseren

Zoals je misschien weet geef ik al bijna 15 jaar efficiency trainingen binnen bedrijven.
De laatste jaren is dat veel minder geworden omdat ik meer werk met professionals zoals jij maar er zijn nog een paar bedrijven die mij af en toe bellen en dan ga ik daar naar toe om een training te geven. Dat vind ik nog steeds ontzettend leuk om te doen.

Eigenlijk maakt het helemaal niet uit of je voor een baas werkt of je eigen baas bent:
We hebben allemaal onze eigen werkgewoontes ontwikkeld.
Je hebt jezelf aangeleerd om dingen op een bepaalde manier te doen.
Of dit de meest handige manier is, dat weet ik niet.

Heel veel mensen hebben werkgewoontes ontwikkeld die, als je er eens goed naar kijkt, helemaal niet zo handig blijken te zijn.
We stellen bijvoorbeeld dingen uit.
Uitstellen is een gewoonte.
Je zegt bijvoorbeeld:
‘Ach, dat kan morgen ook wel.’
‘Ik doe éérst dit, en dan zal ik dat lastige telefoontje plegen.’
Of ‘s middags constateer je: ‘Jeetje, ik moet de kinderen alweer van school halen en ik had me nog zo voorgenomen om dit vandaag echt af te maken.’

We stellen vooral dingen uit die we niet leuk vinden.
Dingen die we moeilijk vinden.
Waar we tegenop zien.
We vinden een ‘reden’ om er vooral niet nu aan te hoeven beginnen.
Een excuus, verpakt in een reden om het voor onszelf te rechtvaardigen.

Als je je meer bewust wordt van je eigen werkgewoontes en hoe je jezelf in sommige gevallen gewoon tegenwerkt dan kun je er iets aan gaan doen.
Ik zal je zometeen een manier geven hoe je dit kunt gaan aanpakken.

Wist je dat we geneigd zijn om taken gemiddeld 6 keer op te pakken voordat we er daadwerkelijk aan beginnen?
En een taak is alles: Het openen van een email, het schrijven van een brief, het maken van een training of een product, maakt niet uit, alles wat er moet gebeuren.
Gemiddeld pak je het 6 keer op voordat je er daadwerkelijk aan begint.

En moet je je eens voorstellen hoeveel tijd je zou besparen als je deze gewoonte om zou draaien?
Als je een nieuwe gewoonte aan zou nemen?
Dat vergt wel wat tijd en doorzettingsvermogen, het duurt ongeveer 6 weken om jezelf een nieuwe gewoonte aan te leren.

De methode die ik gebruik om mensen te helpen een nieuwe gewoonte aan te nemen is
het A = B principe
Aanraken = Beslissen

Dat kan fysiek aanraken zijn maar het kan ook aanklikken zijn bij bijvoorbeeld een email.
A = B.

Het gaat erom dat je een besluit neemt of je er iets mee gaat doen en zo ja: wanneer.
Als je dit gaat toepassen op het moment dat je het aanraakt dan zul je echt veel effectiever gaan worden.
Er zijn vier opties:

  1. Doen. De taak is zo klein of kort dat je het maar het beste nu meteen kunt doen. Alles onder de 2 minuten.
  2. Dumpen/Deleten. Oftewel: Doe het Niet. Wat er binnenkomt, dat is helemaal niet voor jou. Je wil hier geen tijd aan besteden, je hoeft dat ook helemaal niet te doen. Weg ermee!
  3. Delegeer. Misschien kan iemand anders het doen? Je hoeft niet alles zelf te doen in je business. Laat het dan los en vertrouw op de expertise van de ander. Het komt bij je terug als het klaar is.
  4. Doorzetten naar je agenda. Het is iets dat jij zelf wilt of moet gaan doen maar op dit moment is er geen ruimte om eraan te beginnen. Maak een notitie in je agenda, reserveer een hoeveelheid tijd ervoor en op dat moment ga je eraan werken. Als je dit gaat doen krijg je veel meer inzicht en overzicht over alle taken die er liggen en kun je veel sneller bepalen wat er nog meer bij kan.

Dit is het.
Aanraken = Beslissen.
Mijn meest effectieve strategie om meer grip te krijgen op zaken.
Ik ben nog nooit een situatie tegengekomen waarin ik of iemand anders niet een van deze 4 D’s kunt kiezen.
Ik ben wel veel situaties en mensen tegengekomen die het moeilijk vinden om te kiezen en die eigenlijk geen zin hebben om te kiezen.

Als je dit principe gaat toepassen, niet alleen in je werk maar in je leven dan zul je zien dat je veel effectiever wordt.
Het helpt natuurlijk wel als je jouw doel helder voor ogen hebt: Wat wil je precies bereiken?
Op het moment dat je dat weet kun je veel sneller die beslissing gaan nemen:
Dit hoort er niet bij: Dumpen.
Dit moet ik zeker wel doen: In je agenda inplannen.
Het is echt een hele effectieve manier en ik zou je willen uitnodigen om het gewoon eens te gaan proberen.

Nu wil ik heel graag van jou horen:

  • Herken jij dat je dingen uitstelt en zo ja wat voor dingen zijn dit dan?
  • Wat doe je daar aan, wat heb je zelf bedacht om dit te voorkomen?
  • Wat is een actiepunt dat je uit deze video haalt?

Dank voor je reactie hieronder.
Als je dit een waardevol blog vindt, deel ‘m dan gerust in je netwerk.

Heb jij een vraag over je bedrijf, over jezelf, laat het mij weten.
Wie weet maak ik een video voor jou.

Ik wens je veel plezier met de A = B methode en ik zie je volgende week!

Kleding: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

>