👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Hoe je Marketing en Verkoop makkelijker en leuker kunt maken

november 20, 2013 • Blog, Marketing

Ik had van de week een leuk gesprek met een vrouwelijke ondernemer.
Ze vertelde mij dat marketing ‘niet echt haar ding is’ maar ze realiseerde zich dat zij hier tijd aan moet besteden om haar bedrijf te laten groeien.
Hoe kan ik het makkelijker en leuker voor mijzelf maken? vroeg zij.

Goede vraag, ik weet dat veel van jullie hier ook mee worstelen.

Aan de andere kant: jij leest nu wel dit artikel dus ergens vind je marketing toch ook wel weer leuk….

We zijn het er over eens dat je als ondernemer, wil je meer klanten helpen, tijd aan marketing MOET besteden toch?
Fijn, dank je.

Wat is marketing ook alweer? Het zijn alle activiteiten die jij doet om klanten te houden en te krijgen door het verkopen en leveren van jouw diensten en producten.
Als voorbeeld neem ik even Coca Cola, een bedrijf met een miljoenenbudget voor marketing.
Niet alleen om nieuwe klanten te krijgen hoor, maar meer nog om hun huidige klanten te laten weten dat zij er nog steeds zijn.

Als je het op zo’n manier bekijkt: Alles wat jij doet is marketing!
Zelfs het daadwerkelijke leveren van jouw dienst of product, dat is ook marketing.
Jouw klant koopt dit product, deze dienst, en daarmee een ervaring die door jou wordt gebracht.

En een tevreden klant is bereid om opnieuw en opnieuw bij je te kopen.
Een tevreden klant is ook graag bereid om je aan te bevelen bij anderen, hij zal maar al te graag vertellen hoe prettig de samenwerking was en welke goede resultaten jullie hebben bereikt.

Goed, JIJ bent dus je bedrijf dus JIJ bent marketing!
Hoe kun je dit nu leuker maken als je niet zulke prettige associaties hebt met het woord?

Als je echt, echt, echt niet van marketing houdt, dan zou je geen eigen bedrijf moeten hebben.
Omdat marketing = verkoop en als jij een bedrijf hebt dan zou je dol moeten zijn op verkoop omdat je dan meer mensen helpt met jouw diensten en producten!

Je kunt het leuker maken door te focussen op die dingen die jij graag doet.
De minder leuke zaken, vaak ook zaken die je moeilijk vind, kun je maar beter uitbesteden aan iemand anders of ga er een systeem voor gebruiken.

Bijvoorbeeld, je wilt toch wel actief zijn op Facebook en Twitter, je wilt regelmatig een berichtje plaatsen om mensen te informeren waar je mee bezig bent.
Als je dit een pokke-klusje vindt, gebruik dan een systeem, Hootsuite bijvoorbeeld waar je berichten in kunt plannen voor een hele week of maand.

Of huur iemand in om dit voor je te doen, er zijn andere professionals wiens business het is om voor jou actief te zijn met sociale media!
Kijk maar eens op Odesk om een freelancer te vinden die jou kan helpen.

Als je het leuk vindt om een video te maken, maak je een video.
Zo niet, schrijf dan een blog.
Of stretch jezelf en leer hoe je een video maakt.

Ga leren hoe je marketing en verkoop makkelijker en leuker kunt maken, vaak is het gewoon angst voor het onbekende.

Nu zou ik graag iets van jou horen:

  • vind jij marketing leuk?
  • wat vind je het leukst en wat het ergst?
  • wat is 1 actie die je uit deze video haalt voor jezelf?

Deel je gedachten hieronder.

Is deze video waardevol?
Deel ‘m dan in jouw netwerk!

Heb jij een vraag over jouw bedrijf, loop je ergens in vast, laat het mij weten en misschien maak ik wel een video voor je.

Tot volgende week.

Kleding: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

>