👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Hoe groot is het ripple effect dat jij op gang wilt brengen?

november 1, 2012 • Blog, Mindset

Iedere zelfstandige begint een bedrijf omdat ze iets voor een ander willen betekenen.
Vaak komt deze stap voort uit een passie, een wens om een verschil te maken in het leven van anderen.
Meestal zit er een eigen ervaring achter.
Hopelijk zit er een eigen ervaring achter!
Dat maakt je, naast je vakinhoudelijke kennis, geloofwaardiger en méér expert.
Wie kan je beter helpen om je burn-out te overleven dan een coach die in het verleden zelf ook een burn-out heeft gehad en daardoor ècht snapt wat jij voelt, ervaart, nodig hebt?

Het in contact zijn met je eigen verhaal in jouw werk en dit ook naar buiten brengen is dus belangrijk want (potentiële) klanten voelen dit en verbinden zich zo meer met waarom jij doet wat je doet.
Voor mij is dit heel helder geworden toen ik mijn ‘Big Why’ ontdekte.
Gelet op het aantal reacties dat ik kreeg na dit artikel weet ik dat ik een goede snaar heb geraakt en heb ik mezelf als het ware (onbewust) permissie gegeven om nog groter te denken en te groeien.
Mijn oude slogan was: Laat je bedrijf groeien.
Nu heb ik er een zin bij gezet: en verander de wereld.

Voor jou als zelfstandig professional heb ik voor ogen dat je leert hoe jij jouw bedrijf kunt laten groeien, zodat jouw klanten veel meer aan jou hebben en je een ripple effect in gang zet.
Als jij meer uit jezelf en je mogelijkheden gaat halen dan spiegel je dit naar je klanten en groeien zij mee.
Ik zou zelfs willen zeggen: je bent het je klanten verplicht om steeds te blijven groeien, jezelf uit te dagen, je te laten coachen in je ontwikkeling.
Het is mijn taak om je praktisch en vakinhoudelijk de weg te wijzen en je te begeleiden tijdens het proces waarin je vaak behoorlijk met jezelf wordt geconfronteerd.

Veel zelfstandigen houden zichzelf onnodig klein omdat ze denken dat ze niet heel veel verschil maken.
Hier geloof ik dus helemaal niets van.
Je weet niet half hoe waardevol jij bent in het leven van anderen.
Ik geloof namelijk niet dat je ‘maar’ 1 persoon helpt omdat je toevallig met 1 klant aan het werk bent.
Die persoon leert en verandert door het werk dat jij doet.

Door jouw werk onstaat het ripple effect. En wat voor effect wil je het liefst hebben, op welke schaal mag jij impact gaan maken?
Het ‘ripple effect’ is vrij vertaald: Een steeds uitbreidend effect veroorzaakt door één losstaande gebeurtenis.
Stel, je bent loopbaancoach en je hebt een traject met een klant waarin zij veel over zichzelf en haar kwaliteiten leert, hierdoor keuzes maakt waar zij heel blij van wordt en haar nieuwe baan snel vindt. Dit heeft een enorm effect, ik noem even wat voorbeelden: Zij gaat nu ergens werken waar ze precies op haar plek zit, dat komt dat bedrijf ten goede! En voor het bedrijf waar ze niet meer werkt is het ook beter. Ze is vrolijker, heeft meer energie wat goed is voor haar relatie. Daardoor is haar man ook weer tot betere prestaties in staat op zijn werk want hij hoeft zich geen zorgen meer te maken over zijn vrouw.
En voor de loopbaancoach zelf in dit voorbeeld: die heeft een goed resultaat bereikt met deze klant, er zullen meer klanten komen, waardoor de loopbaancoach meer geld verdient, en meer impact kan maken in de wereld. Bijvoorbeeld omdat deze coach een project ondersteunt om jongeren in achterstandswijken hun talenten te laten ontdekken. Zodat ook zij ………….Nouja, zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Waar het op neerkomt is dat je nooit zomaar ‘gewoon’ een coach, trainer, adviseur, vormgever, of ander soort professional bent.
Er is altijd meer wat daar achter zit.
Denk eens na over hoe het ripple effect door jouw werk eruit ziet?

  • Komt dit overeen met de impact die je het liefste wil maken?
  • Wat heb je nodig om groter te groeien, om meer impact te maken?

Ik lees je reactie heel graag hieronder!

>