👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Hier wil je tijd voor maken.

september 3, 2020 • Blog, Marketing, Plannen & Organiseren

Kitty berichtte afgelopen week het volgende in de Zakenmam community:

Ik ga deze week de status van mijn nieuwe website monitoren. Ik wil er heel veel instoppen maar moet daar nog een beetje mijn weg in vinden. Zo zou ik bijvoorbeeld graag een nieuwsbrief versturen maar ik ga niet toekomen aan ‘t schrijven ervan op regelmatige basis. Wat zijn tips daarvoor?

Leuke vraag en sowieso is het altijd leuk om met je website bezig te zijn.
Vind ik tenminste, er valt altijd wel iets te verbeteren en met teksten kun je blijven spelen.
Tegelijk is het ook wel een valkuil: Je website is nooit af 😬

Mijn eerste tip is dus: Als je ‘heel veel’ in je website wilt stoppen, kijk dan nog eens kritisch of het niet té veel wordt.
Keep it simple!
Nog beter: laat anderen, liefst mensen uit jouw doelgroep er eens naar kijken.
Ontvang hun ongezouten mening.

Maar dat was niet de vraag waar het nu om gaat, ik wil iets meegeven over de nieuwsbrief en de frequentie van versturen.
Kitty zegt dat ze graag een nieuwsbrief wil versturen maar geen tijd zal hebben om hier regelmatig inhoud voor te schrijven.

Tja.

Je zou dit deel uit kunnen besteden, laat iemand anders een blog schrijven en laat ook het versturen aan anderen over.
Zelf ben ik hier geen voorstander van want JIJ bent jouw bedrijf en het gaat met het schrijven en versturen van mails/nieuwsbrieven vooral om het werken aan de relatie met je (mogelijke) klant. 
Een ghostwriter kán natuurlijk goed uitpakken maar er is dan geen echte verbinding tussen jou en de lezer.

Als je van het belang van het versturen van mails/nieuwsbrieven overtuigd bent dan zul je hier tijd voor gaan vrijmaken.
Het is iets waar niet over te onderhandelen valt: die nieuwsbrief gaat er gewoon uit.
Punt.

Waar je wél over kunt onderhandelen, met jezelf uiteraard, is de frequentie waarmee je ‘m verstuurt.
Dagelijks?
Wekelijks?
Maandelijks?

Minder dan maandelijks zou ik niet adviseren, dan horen mensen echt te weinig van je.
Besluit hoe vaak je iets van je gaat laten horen en hou je daar dan aan.
Het laat zien dat je betrouwbaar bent, consistent.

Het belang van het versturen van mails/nieuwsbrieven is dat de lezers je leren kennen, je gaan vertrouwen, jouw inhoud gaan verwerken in hun leven.
Hoe dat precies gaat is soms verrassend.
Zo krijg ik wel eens een reactie van iemand die ik niet ken die zegt zo veel aan verhaal a b of c te hebben gehad, dat dit echt een verschil heeft gemaakt in haar bedrijf of leven.

Dus om jouw lezer, een fan zou je kunnen zeggen, de kans te geven je te leren kennen wil je regelmatig van je laten horen.
Wil of kun je hier geen tijd voor vrijmaken, doe het dan niet.
Maar liever zie ik natuurlijk dat je tijd inplant om een leuk verhaal te typen, met een haakje naar je business.

Sinds 2012 schrijf en verstuur ik wekelijks een mail/nieuwsbrief naar mijn lezers, het zijn inmiddels honderden blogs en vlogs die op mijn website staan.
Af en toe, bijvoorbeeld in de vakantie, neem ik een korte break of recycle ik wat artikelen.

Nu ik sinds enkele weken ook weer een part time baan heb is mijn weekindeling natuurlijk behoorlijk veranderd.
Daarom ga ik vanaf nu niet meer wekelijks maar tweewekelijks een blog schrijven en versturen.
Zo is mijn reactie op Kitty’s vraag meteen een mooi haakje om dit te communiceren.

Ik ben benieuwd naar jouw reactie:
– Verstuur jij mails/nieuwsbrieven naar jouw lezers, met welke frequentie?
– Wat levert dit jou op?
– Welke andere reactie heb jij op dit stuk?
Leuk om te lezen wat jij hierover te vertellen hebt.

O ja, is het je nog niet helemaal helder wat nu precies het verschil is tussen een blog en een nieuwsbrief, kijk dan even naar deze video die ik alweer vijf jaar geleden maakte. 
De inhoud is nog steeds actueel en zo zie je maar dat je dit steeds kunt recyclen.

Groet,

  • Encarnita schreef:

    Wat een fijne video Marieke!
    Ik heb onlangs mijn recruitment werkzaamheden weer opgepakt en ben nu allemaal echt goed dit soort dingen aan het overdenken.
    Ook bewuste keuzes aan het maken over wat en hoe ik dingen wil delen zodat ik mensen aantrek die echt bij mij passen. Heel spannend allemaal. Maar nog steeds neem ik de dingen mee die ik een paar jaar terug tijdens jouw workshop Zakenmam Actieplan geleerd heb. Ik dacht altijd wat moet ik nou in vredesnaam delen maar door jouw feedback kijk ik hier heel anders naar.

  • Kitty schreef:

    Ow, ow, ow…. wat moet ik nou?
    Heb net een soort van besloten mn communicatie met name via social media vlak te laten verlopen en de nieuwsbrief te laten vervallen. Nu komt deze blog. De video ga ik zeker even bekijken omdat ik wel open sta voor een blog.
    Om vanuit een praktijk nieuws te melden is wel een uitdaging.

  • Hoi Marieke,
    Ik lees alweer heel wat jaren je nieuwsbrief sinds ik je een keer in Nieuwegein heb ontmoet, en wilde je daar een keer voor bedanken! Andere nieuwsbrieven vind ik ook heel inspirerend, ik denk dan bijvoorbeeld aan Marie Forleo.
    groetjes,
    Marjolijn

  • >