👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Het verschil tussen een blog en een nieuwsbrief

juni 4, 2015 • Blog, Marketing

Ik kreeg een vraag van een klant en ik vond het een hele goede vraag.
Als er een vraag leeft bij een klant dan leeft die vraag waarschijnlijk bij meerdere mensen dus ik dacht ik maak er een filmpje over.
Vandaag ga ik het verschil uitleggen tussen een blog en een nieuwsbrief want dat was de vraag van mijn klant, wat het verschil nu eigenlijk is.

Ik teken het even uit want denk dat het makkelijker is om het zo uit te leggen.

Een blog zet je op je website.
Als het goed is heb je op je website een pagina voor de blogs, een blogpagina.
Daar kun jij, zo vaak en wanneer je maar wilt, een blog schrijven, een artikel.
Gewoon een klein artikeltje, niet meer dan 300 woorden.
Je kunt mensen tips geven, zoals ik nu doe, je kunt inspelen op een actualiteit, je kunt schrijven over iets waar jij heel erg gepassioneerd over bent en waarvan jij vindt dat het beter moet in jouw branche.
Zo vaak je maar wilt kun jij daar berichten op plaatsen.
Dus dat is op je website.

Je nieuwsbrief die komt binnen bij de mensen via de mail.
Het is een email die je stuurt naar de mensen die zich daarop hebben geabonneerd.
In die mail staat dan ‘Beste naam‘ (van degene voor wie de mail is).
Er volgt een kort introductie tekstje, misschien met een foto van iets dat je afgelopen week hebt gedaan en vervolgens komt het artikel.
Als je een wekelijkse nieuwsbrief hebt kan dit zijn ‘Het artikel van de week’ of van de maand.
Dat maakt niet uit, als je er maar consequent in bent.

Het artikel is jouw waardevolle inhoud maar die staat ook op jouw website.
Je kunt mensen in die email, bij dat artikel in die nieuwsbrief, kun je de mensen verwijzen, door laten klikken naar jouw website om dat hele artikel te lezen.
Dan plaats je de eerste paar regels in de nieuwsbrief , mooi plaatje erbij, de mensen klikken dan op een linkje en vervolgens komen ze op de blogpagina op jouw website om het hele betreffende artikel te lezen.
Daar kunnen ze ook reageren, een reactie achterlaten in de comments als je dat hebt geregeld.

Dus dat is het verschil.
Voor de nieuwsbrief hebben mensen zich opgegeven, en dat opgeven doen ze ook weer op jouw website.
Zorg er dus voor dat je op jouw website op elke pagina een aanmeldknop hebt zodat mensen zich kunnen abonneren op jouw nieuwsbrief.
Dit is de uitleg, ik hoop dat het duidelijk voor je is.

Mensen vragen ook wel eens aan mij: Hoe vaak moet ik nu eigenlijk zo’n nieuwsbrief versturen?
En: kan ik in één nieuwsbrief ook meerdere artikelen plaatsen?
Om de eerste vraag te beantwoorden: Je mag een nieuwsbrief versturen zo vaak je maar wilt.
Dat kan elke week. Er zijn ook mensen die sturen elke dag een kleine nieuwsbrief met daarin één tip.
Het kan elke twee weken, het kan elke maand.
Het maakt niet uit, als jij daar een keuze in maakt die goed voor jou voelt en ik vind het belangrijk dat je daar consequent in bent.
Als je zegt: Meld je aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief, zorg er dan voor dat je dat elke maand doet.

Zelf zou ik niet meerdere artikelen in één nieuwsbrief stoppen omdat je het voor de lezer overzichtelijk wilt houden.
En dat wil je voor jezelf ook.
Een artikel per nieuwsbrief is meer dan genoeg.
Op je blogpagina op je website kun je natuurlijk zoveel artikelen plaatsen als je wilt.
Die zou je dan bijvoorbeeld kunnen koppelen aan Facebook, dat je daar een bericht plaatst met een linkje naar dat artikel.

Je kunt ook zeggen: Ik heb nu zoveel artikelen geschreven, ik ga mijn nieuwsbrief niet meer maandelijks versturen maar een keer per week of een keer in de twee weken.
Hou het voor jezelf klein maar ook voor de lezer, als jij een nieuwsbrief krijgt met heel veel artikelen daarin, dat ga je niet lezen, dan denk je: Daar heb ik geen tijd voor.
Liever één artikel goed dan een heleboel artikelen die niet worden gelezen.

Dat was mijn onderwerp voor deze week, het verschil tussen een blog en een nieuwsbrief.
Ik hoop dat jij hier wat aan hebt en ik hoop natuurlijk nu van jou te horen.
Je kunt je reactie onderaan achterlaten, ik ben benieuwd naar jouw aanvullende tip.
Hoe pak jij het aan?
Schrijf jij veel meer blogs dan dat je nieuwsbrieven verstuurt of doe je netjes één blog en dan één nieuwsbrief?

Laat het me weten en ook als jij een andere vraag hebt, over iets in jouw business, dan kun je mij dat ook laten weten en wie weet ga ik dat onderwerp dan voor jou in een filmpje behandelen.

Ik wens je een mooie week!

email naam

 

 

 

Kleding: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

  • Mieke schreef:

    Hoi,

    Wekelijks verstuur ik mijn nieuwsbrief en 1 keer in de maand plaats ik een van die nieuwsbrieven, die ik bewerk tot blog op mijn website. En soms grijp ik dan naar een blog om weer een nieuwsbrief van te maken. Ik zet in mijn nieuwsbrieven alleen niet de link naar het blog, vind dat irritant. Ben je net aan het lezen en moet je op een link klikken om door te kunnen lezen. Ik stop dan vaak met lezen. Wel plaats ik andere linkjes in mijn nieuwsbrief die eventueel verwijzen naar een andere blog, maar niet noodzakelijk zijn om te lezen.

    Groet Mieke

    • Marieke schreef:

      Hoi Mieke, ja, zo’n linkje om het artikel verder te kunnen lezen vind ik ook irritant! Daarom zet ik ‘m in z’n geheel in de nieuwsbrief.
      Ik heb in de afgelopen jaren elke methode gedaan en dit werkt het prettigst ook voor de ontvanger. Groet, Marieke

  • >