👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Het sociale dilemma.

oktober 1, 2020 • Blog, Geld

‘Nou mam, ik weet het hoor, ik weet welke ik wil kopen.’
Mijn zoon, gisteren werd hij 13, heeft zijn Virtual Reality (VR) headset gevonden.

Hij is hierbij niet over één nacht ijs gegaan, nee, hij heeft alles grondig onderzocht.
Online uiteraard, hoe anders?

‘Fijn jongen, laat maar eens zien’ zeg ik.
Alsof ik er verstand van heb maar we kijken natuurlijk graag even mee.

De keuze is gevallen op de Oculus Quest 2 64GB, met nog wat toeters en bellen eromheen.
Ja ja, het mag wat kosten, hij heeft er dan ook goed voor gespaard en kan het zich veroorloven.

Mijn slimme zoon heeft ook allang uitgezocht dat die 64GB prima is, er is nog een andere versie met meer geheugen ‘maar dat heb ik niet nodig hoor mam.’

‘Ik heb alleen wél een Facebook account nodig anders doet ‘ie het niet.’

Nu gaan er bij mijn man en mij wat alarmbellen af.
Zo’n VR headset werkt alleen met een FB account?
Uhhhhh, willen wij dit?

De vraag stellen is ‘m beantwoorden: Nee, dit willen wij niet.
Wat zijn andere opties?
Ook dat kan zoonlief ons precies vertellen want hij heeft dus dat grondige onderzoek gedaan.
Maar hij wil deze.

Net een paar dagen eerder hadden we gekeken naar de documentaire The Social Dilemma.
Hierin wordt door voormalige topmensen van onder andere FB, Twitter en Google een niet zo mooi boekje opengedaan.

Zij leggen uit hoe die bedrijven werken, hoe zij het leven van de gebruikers binnendringen en welke gevolgen we zien, persoonlijke maar ook maatschappelijke gevolgen.

De documentaire geeft een fascinerend inkijkje in de ontwikkeling van social media.
Natuurlijk begon elk platform vanuit ‘verbinden’.
Maar in de loop van de tijd werd het commercieel belang groter en kom nu nog maar eens van die aandeelhouders af.

Het doel is om elke gebruiker zo lang mogelijk op het platform te houden en heel veel slimmeriken hebben er hard aan gewerkt om dat voor elkaar te krijgen.

Het woord ‘Dilemma’ is zeer gepast en het confronteert je ook met je eigen gedrag.
Ik doe veel via FB, ik heb er klantgroepen, ik zit zelf in groepen, er is een pagina, ik onderhou contact met familie en vrienden over de hele wereld.
Fantastisch allemaal en ik zou niet weten hoe ik dit zonder dit platform zou kunnen organiseren.

Maar er is dus een andere kant van de medaille en die laten ze glashelder zien.
Wel echt op z’n Amerikaans: eerst al het negatieve maar dan komen er alternatieven langs en positieve scenario’s voor de toekomst.

Hoe dan ook: het hele online gebeuren blijft soms een dilemma.
Je kunt en wilt niet meer zonder, je hebt wel regels en afspraken nodig en je moet erover in gesprek blijven met elkaar.

Schermtijd, geen apparaten in de slaapkamer, alleen connecten met mensen die je kent, niet alles geloven wat je leest en laat zien wat je aan het doen bent.
Dat zijn de basics die wij hier hanteren.

Ik ben erg benieuwd hoe jij hiermee omgaat richting je kinderen, in jouw bedrijf, in jouw eigen leven.
Welke afspraken heb jij hierover gemaakt?
Leuk om jouw reactie hieronder te lezen, ik hoop op veel tips en inzichten zodat we elkaar kunnen helpen.

En hoe is het afgelopen met mijn zoon en zijn VR set?
Hij heeft ‘m besteld en we hebben afgesproken dat hij mijn man’s account gaat gebruiken.
Kunnen we hem toch nog wat langer behoeden voor het aanmaken van een eigen account.

Dank voor je tijd en aandacht!
Heb je een vraag laat het mij weten.

Groet, 

 

 

PS de documentaire is te zien op Netflix.

  • Monique Sajet schreef:

    Hai Marieke, jullie hebben een uitstekend alternatief bedacht! Dat is heel fijn. Ik ben zelf al 16 jaar alleenstaande mam en vind het fijn om jouw adviezen te lezen, groetjes van Monique

  • Marieke schreef:

    Naar aanleiding van deze documentaire heb ik Qwant als zoekmachine geïnstalleerd.
    Dit is een Europese, op privacy gebaseerde, zoekmachine.

  • >