👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Het perfecte paard (van Sinterklaas)

december 3, 2015 • Blog, Mindset

paardje

 

Hier zie je het geweldige en in mijn ogen perfecte paardje dat mijn dochter maakte als surprise voor een klasgenote.
Morgen vieren ze Sinterklaas in de klas en de afgelopen weken was zij druk bezig met alles rondom de surprise.
Naast de surprise zelf moest er ook nog een kadootje van max 3,50 euro komen en natuurlijk een gedicht. Van minimaal 8 regels.
Het zijn er 14 geworden.
Zo is mijn dochter: altijd even net iets meer doen dan wordt gevraagd.
Going the extra mile zou je kunnen zeggen.
Ik vind dat een hele mooie kwaliteit en ik probeer die ook in mijn werk te hanteren.
Doe jij dat ook voor jouw klanten?

Nu we de afgelopen week een aantal middagen samen hebben gezeten aan de surprise (voor sommige dingen heb je nu eenmaal je moeder nodig) bleek (maar weer eens) dat ‘going the extra mile’ een keerzijde heeft.
Wanneer is iets ‘goed’?
Wanneer is een surprise ‘klaar’?
Wanneer kijk je niet meer of je nog meer details kunt aanbrengen?
Precies, dat is soms best moeilijk.

Dat ondervond ook mijn dochter.
Zo is er nogal gebruik gemaak van plakband en tja, dat zie je dus aan de buitenkant.
‘Dan schilder ik gewoon het hele paardje nog bruin mam’ zei ze toen ze nog 4 dagen had, haar gewone huiswerk er nog lag, het gedicht nog moest maken en ze ook nog lekker wilde lezen en een beetje relaxen na school.
‘Ik vraag me af of je dat echt zou willen’ zei ik.
‘Het is een surprise, het ziet er al super leuk uit, je moet het zadel nog maken en het halster, de manen en de staart. Is het echt zo erg dat je wat plakband ziet?’
Toen ze dit allemaal even liet bezinken zei ze dat het inderdaad niet zo erg is dat je plakband ziet.
En zo waren er nog een paar momenten waarop we even hebben gekeken: Ga je nog meer dingen erbij maken of is het goed?

Tja, als moeder waak ik op dit soort momenten echt over het ‘perfectionisme’ wat naar boven komt.
We spraken af dat het binnen 2 dagen klaar zou zijn zodat ze tijd had voor het gedicht en alle andere zaken in haar leven.
Op het schoolplein hoorde ik er nog een paar andere moeders over; kinderen die maar aan de gang kunnen blijven, nog een detail, nog een ditje en een datje.
Dat is eigenlijk een belangrijke les tijdens het proces van zo’n surprise maken: Kunnen zeggen: Het is goed zo.

In mijn werk en dat van mijn klanten kom ik dit ook heel vaak tegen.
Wellicht herken jij jezelf hier ook in.
Maar bezig blijven met het ontwikkelen van een product of dienst.
Tig keer een tekst herschrijven voordat je ‘m online zet.
Niet tevreden zijn met wat je al geeft, denken dat je klanten vinden dat het weinig, slecht, saai, voor de hand liggend etc etc etc is.
Echt nergens voor nodig!!!
Vandaag, speciaal voor jou, 3 super snelle mind-shift tips:

1) Wat je klant niet weet kan ‘ie ook niet missen. Wat jij geeft is precies wat jouw klant nodig heeft. Vertrouw erop. En als je klant meer wil dan vraagt hij daar wel om en heb jij mooi een aanvullende of nieuwe dienst te pakken.

2) Besluit eer gij begint. Als je eerst een besluit neemt over wat je gaat maken en wanneer het af moet zijn werk je veel gerichter en dat bespaart tijd en energie.

3) Zie wat je allemaal wèl geeft en doet en wees daar trots op!

Nu zou ik heel graag van jou horen:
Herken jij dit, heb jij last van het ‘het is nog niet goed genoeg’ syndroom?
Of heb je dit inmiddels afgeleerd, hoe heb je dat gedaan?
Welke aanvullende tips heb jij voor alle lezers van dit blog?

Dank voor jouw reactie, en deel dit artikel gerust in jouw netwerk als jij denkt dat het waardevol genoeg is.

Heb jij een vraag over je bedrijf, over jezelf als ondernemer? Mail mij en wie weet maak ik een blog of vlog voor jou.

Fijne Sinterklaas en tot de volgende keer!

email naam

 

 

>