👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Het P-woord? Niet zeggen!

januari 15, 2014 • Blog, Marketing

Een van mijn thema’s dit jaar is dat ik de zaken eenvoudiger wil maken en houden.
Ik weet dat veel vrouwelijke ondernemers zich vaak overspoeld voelen.
Ik maak dat ook mee.
Ik kan jou veel beter helpen als ik de zaken eenvoudig, kort en natuurlijk ‘sweet’ hou.

Deze week een onderwerp waar ik het al vaker over heb gehad en waarvan ik zie dat het beter kan.
Het gaat over het praten over het Proces in plaats van praten over de Resultaten.

Laat ik je een voorbeeld geven:

Stel, jouw expertise is het helpen van gezinnen om een betere onderlinge communicatie te hebben.
Dus tussen ouders en kinderen, tussen de ouders, jij gaat over het verbeteren van de communicatie.
Jouw klant heeft een issue, hij is bij punt A.
Hij is niet gelukkig, er is slechte communicatie in het gezin.

Jouw klant wil naar punt B, hij heeft een bepaald beeld van hoe hij de zaken dan wil hebben.
Tussen A en B zit een gat en jouw klant weet niet hoe hij van A naar B kan komen.

Goed, hier kom jij dus in beeld want jij weet het wel.
Jij brengt jouw klant van A naar B.

Velen van ons, bijvoorbeeld als we een verkoopgesprek hebben maar ik zie het ook op heel veel websites,
hebben de neiging om over het proces te praten.
We gaan de klant uitleggen: eerst doen we dit, dan doen we dat …….
We leggen uit welke stappen we gaan nemen met onze klanten.

Maar het gaat helemaal niet om die stappen.
Het gaat om het resultaat.
Wat jij verkoopt zijn resultaten.
Het kan jouw klant echt niets schelen of hij eerst met iemand moet praten, of dat hij eerst zijn huis moet opruimen of wat dan ook.

Dus als je een verkoopgesprek hebt, focus dan op de resultaten.
Vertel je klant: Ik ga je helpen en als wij samen aan het werk gaan dan kun jij straks ‘s avonds rustig met z’n allen eten, zonder geruzie.
En je kinderen zullen zelf hun kamers opruimen, dat zal de sfeer ten goede komen want jij hoeft je hier niet meer druk om te maken.
En als wij klaar zijn met ons traject dan weet jij precies hoe jij met jouw kinderen kunt praten zodat zij doen wat jij ze vraagt.

Hoor je het? Ik zeg hier niets over HOE ik dat allemaal ga aanpakken.
Er is pure focus op het resultaat.
Doe dat alsjeblieft ook want het kan je klant echt niet schelen hoe je dat allemaal doet, zolang zijn issue maar wordt opgelost.

Dit is mijn tip voor deze week en ik hoop dat het je helpt.
Soms moeten we dingen meerdere keren horen voordat het kwartje valt 😉
Ik bezoek veel websites en zie nog te vaak dat er over het proces wordt gesproken.

Als jij dit handig vindt, deel deze video dan gerust met jouw netwerk, dank!

Outfit: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

>