Meld je aan voor de tips en inspiratie die ik gratis per email stuur!

Jouw gegevens worden vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in de privacy verklaring

Het nut van een early bird tarief.

februari 26, 2020 • Blog, Geld, Marketing

Ik ben geen fan van het geven van korting.
Mijn tarieven zijn zeer redelijk, ik lever veel waarde en ben toegankelijk voor mijn klanten.
Daarom geef ik nooit korting en ik vind dat jij dat ook nooit hoeft te doen.

Wat ik wél doe is het hanteren van een early bird tarief voor mijn jaarlijkse event 🐦
Je vraagt je misschien af wat hier de reden van is, dit is immers toch korting?
Ik leg het je hier graag uit.

Het organiseren van een event kost veel tijd en geld.
Je wilt niet weten wat er allemaal bij komt kijken (dat wil je trouwens wel als je zelf een event organiseert).
Tuurlijk kun je het zo gek maken als je zelf wilt met een dito prijskaartje maar toch, je hebt sowieso altijd veel kosten.
Ik vind het ontzettend leuk om te doen maar voor mij is één keer per jaar op deze manier ‘uitpakken’ genoeg.

Door middel van een early bird krijg je een win-win situatie:

  1. De klant bespaart een mooi bedrag op een ticket, iedereen houdt van geld besparen.
  2. Jij hebt mensen op je deelnemerslijst en kunt goed gaan bekijken hoe de animo is voor jouw event.
  3. Je hebt geld om zaken voor je event mee te (voor-)financieren.

Maar nog mooier is natuurlijk dat mensen via deze weg laten weten: Ik ben er graag bij!
En hoe eerder ze dat laten weten hoe beter.
Als je een event organiseert dan weet je dat zelf ook al zeker een half jaar van te voren, zet de pagina dus gewoon zo snel mogelijk online.

Heel veel mensen zeggen te willen komen maar nemen geen actie, of ze wachten en wachten maar met het nemen van een beslissing.
Ik snap wel dat het leven er vaak tussendoor komt.
Maar wat jij wilt is jouw zaal vullen!
Een early bird periode werkt gewoon heel goed.

Deze periode veel promoten is wel een must, mensen moeten het blijven zien en zet duidelijk op je pagina tot wanneer de early bird loopt.
Voor mij is dat tot een maand voor het event, dus de laatste maand gaat de prijs omhoog.

Een andere vorm is dat je bijvoorbeeld honderd mensen in de zaal wilt en dat je de eerste vijftig kaarten voor een lager bedrag verkoopt dan de tweede vijftig kaarten.

Tip: Zorg ervoor dat het prijsverschil echt de moeite waard is voor mensen om toch nog in actie te komen voor het te laat is!
Niet met een lullig tientje of zo, nee, met 50 euro.
En wees consequent: Na de early bird periode is die prijs weg, klaar, voorbij.

Zelf hanteer ik daarnaast ook altijd een ‘2 tickets deal’ die nog gunstiger is.
Dat doe ik om mensen te stimuleren samen met een collega ondernemer te komen.
Heb ik in plaats van één mooi twee plekken gevuld en besparen zij nog eens bijna 15 euro per persoon.

Jouw event zou je moeten kunnen financieren als je alle kaarten voor het early bird tarief verkoopt.
Daar maak je jouw begroting dus op.
Wat je meer omzet is mooi meegenomen.

Ik hoef op het organiseren van mijn event geen winst te maken, als ik alles maar met de kaartverkoop kan financieren.
Dat is voor mij trouwens wel een uitdaging omdat ik altijd wel weer iets zie waarvan ik denk: Leuk! Doen we nog in de goodie bag!
Gelukkig heb ik een partner die zich hier goed mee bemoeit 😬

Mijn event is een dag waarop ik nieuwe mensen kan ontmoeten, zij mij, en daarna kijken we verder om (écht) aan de slag te gaan voor een langere periode.
Veel van mijn vaste huidige klanten komen naar mijn event en dat is ook belangrijk naast dat het zeer gezellig is natuurlijk.

Conclusie: Organiseer je een event geef mensen dan de mogelijkheid om te profiteren van een early bird.
Zij blij en jij blij!

Nu hoor ik graag van jou:
– hanteer jij early bird tarieven en hoe pakt dat uit voor jou?
– of doe je het bewust niet, met welke reden?
– welke andere reactie of toevoeging heb jij op dit artikel?

Dank voor je tijd en aandacht!

Groet,

 

 

PS Wil jij eens praten over jouw bedrijf, plan dan een gratis online kennismakingsgesprek.
Ik ontmoet en spreek je graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *