👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Het is nooit persoonlijk

mei 21, 2015 • Blog, Marketing

In jouw bedrijf draait het natuurlijk om verkoop.
Als jij niets verkoopt dan heb jij geen bedrijf.
Toch is dit onderdeel in het bedrijf van heel veel vrouwen best vaak een moeilijk onderdeel.
Iets waar ze spannende momenten in ervaren en ik kan je vertellen dat ik het onderdeel verkoop zelf ook heel lang moeilijk heb gevonden.

Het gaat om verkoop maar het is veel meer dan dat.
Het gaat erom dat je een prijs moet noemen, dat je afgewezen kunt worden, iemand die ‘nee’ zegt.
Het is iets waar je aan kunt werken en wat ook belangrijk is om aan te werken.

Sinds ik hierin ben getraind, gecoacht, mezelf in heb ontwikkeld en mij nog steeds hierin ontwikkel, merk ik dat ik steeds relaxter word in het hele verkoop gebeuren.
Natuurlijk is het nog steeds heel erg belangrijk maar sinds ik er met een andere energie in stap wordt het toch makkelijker en dit is dus ook wat ik mijn klanten meer en meer leer en waar ik jou vandaag ook iets over wil vertellen.

De kunst is om, als jij met een mogelijke klant in gesprek bent, dat jij de uitkomst even helemaal loskoppelt.
Of de klant nu ‘ja’ of ‘nee’ gaat zeggen dat maakt jou op dat moment helemaal niet uit.
(Je wil natuurlijk graag die ‘ja’ maar die energie die laat je helemaal los).
Bot gezegd: Het kan jou niets schelen of je een ‘ja’ of een ‘nee’ krijgt van die klant.

In dat gesprek ga je je allereerst verbinden.
Je gaat de verbinding aan en met die persoon kijken naar: Wat is het dat hij/zij nodig heeft?
En ben ik degene die dat kan bieden? Misschien is het beter als iemand anders die persoon gaat helpen.
Dit is heel belangrijk, die verbinding.
Zolang jij dat voorop stelt dan komt het verder wel goed en dan kun je de uitkomst makkelijker loslaten.

Zegt die klant uiteindelijk ‘nee’ tegen een aanbod, want je weet, er komt een moment waarop jij zegt: Zullen we overgaan om ècht met elkaar aan de slag te gaan? en zal die klant dus moeten investeren.
Is dat op dat moment een ‘nee’, weet dan dat het nooit een ‘nee’ is persoonlijk.
Hij wijst jou niet af, hij wijst op dat moment alleen het aanbod af om verder te werken aan een verbetering in zijn leven.
Daar kunnen verschillende redenen voor zijn:
Iemand is er nog niet aan toe, dat kan.
Iemand kan besluiten: Dit is niet het juiste moment, misschien kijkt hij er later nog eens naar.
Het is dus nooit een ‘nee’ tegen jou, het is een nee tegen de situatie, tegen hemzelf misschien wel, om een volgende stap te zetten en dat is helemaal oké.
Vertrouw erop dat er een nieuwe klant komt en die zegt ‘Ja!’

Sinds ik deze energie meeneem in mijn gesprekken ben ik veel relaxter en hoef ik voor mijn gevoel ook helemaal niets te forceren. Ik laat het gewoon en het gaat om de verbinding.
Natuurlijk komt er een moment waarop je zult moeten zeggen: Laten we het gaan afronden, wil je verder?
En misschien zit een klant erop te wachten dat jij hem toch een beetje die richting op duwt maar vooralsnog eerst de verbinding, veel belangrijker dan die verkoop.

Ik denk dat het ook helemaal niet meer van deze tijd is dat het alleen maar gaat om die keiharde verkoop.
Dat voelen mensen, dat willen ze niet.
Ze willen eerst weten hoe leuk jij bent en hoeveel waarde jij te bieden hebt.

Dat is mijn boodschap voor deze week: Koppel jezelf helemaal los van een ja of een nee van de klant en weet dat als het een ‘nee’ is dat het dan echt niet persoonlijk is.
Het gaat niet om jou, het gaat om die klant.

Ik ben heel benieuwd naar jouw reactie, die kun je hieronder plaatsen.
Misschien heb je nog een tip, iets dat jij doet in een gesprek waardoor je merkte dat het gesprek veel relaxter was en je misschien zelfs méér verkocht.
Dat zou helemaal leuk zijn om te lezen, dankjewel daarvoor.

Ken jij mensen voor wie deze video ook waardevol is, stuur het dan gerust naar ze door.

Heb je een vraag over je bedrijf, vind jij iets heel moeilijk, weet je niet hoe je dat kunt aanpakken, kom je bij jezelf iets tegen?
Stuur me dan een mail en wie weet maak ik dan voor jou een video met daarin het antwoord.

Dankjewel voor je tijd en aandacht en we zien elkaar een volgende keer.

email naam

 

 

 

Kleding: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

>