👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Het alfabet begint ook met de A.

februari 17, 2021 • Blog, Mindset

Mijn moeder heeft van de week een traplift laten plaatsen.
Mede op aandringen van haar drie kinderen 😉

Ze vertelde dat ze twee bedrijven had benaderd voor een offerte.
De verkoper van bedrijf 1 kwam langs.
Hij stelde allemaal vragen, ging de trap bekijken en al een en ander opmeten.
Kroop in de kast onder de trap om te kijken waar ze de stroomkabel door konden trekken.
Er werd uitgebreid de tijd genomen om alles door te spreken, vragen te beantwoorden en hij kon hierna alles op een rijtje zetten.

De volgende dag kwam de verkoper van bedrijf 2.
Deze man somde een aantal punten op en zei toen: Ik ga even uw trap bekijken.
Mijn moeder zei: ‘Hij was binnen 2 minuten terug’.
Hierna kon hij zijn offerte afronden en hij vertrok.

Drie keer raden voor welk bedrijf mijn moeder heeft gekozen.
Precies.

Qua kosten maakte het niet zo heel veel uit.
Bedrijf 1 had goed door dat de A van Aandacht belangrijker is dan wat dan ook.
Daar begint het mee.
Het alfabet begint ook met de letter A.

Zelf ontving ik van de week een mailtje van iemand die ik niet ken.
Deze ondernemer wilde graag met mij in contact komen maar de mail was nogal onsamenhangend.
Ik snapte er niets van en moest ‘m meerdere keren lezen.
Er werd namelijk na de eerste zin meteen een verkoop-voorstel gedaan voor producten.
Daar zou ik, net als zij, ook een business mee kunnen bouwen.

Ik kreeg door dat er waarschijnlijk twee alinea’s waren verwisseld.
Een knip- en plaktekst?!
De ‘verkoop’ alinea kwam eerst en daarna kwam de ‘introductie’ alinea.
Toen ik de mail nogmaals in de, in mijn ogen, goede volgorde las, was het mij duidelijk.
Kon ik haar laten weten dat ik geen interesse had.

Had zij iets meer aandacht aan de inhoud van de mail besteed voor verzenden dan was de start anders geweest.
De relatie gaat sowieso altijd voor de inhoud dus niets willen verkopen was nóg beter geweest in dit eerste contact.

Ik vind dit soort voorbeelden altijd heel leuk om te gebruiken in een blog.
Om de vertaling te maken naar het verbeteren van de business.
Het inspireert mij ook om alert (nog een mooi woord met de letter A) te blijven in hoeverre ik echte aandacht geef aan de ander.
De ene keer gaat dat beter dan de andere keer.
Mijn gedachtes dwalen ook wel eens af tijdens een gesprek.

Blogs, zoals deze, blijven ook nog minstens een dag liggen voordat ik ‘m publiceer.
Ik heb mezelf aangeleerd om een mail altijd helemaal te lezen voordat ik op de verzend knop klik.

We maken allemaal wel eens een foutje en we hebben allemaal wel eens een off-day.
Slordigheden die veelvuldig voorkomen, tja, dat is niet goed voor je reputatie.
Wees je ervan bewust en blijf werken aan je kwaliteit.
Schenk aandacht aan jouw werk, jouw creaties (dus ook een email), jouw klanten.
Dit doe je uit respect voor jezelf én de ander.
Je hoeft niet méér te doen maar je kunt dat wat je doet altijd een beetje beter maken.

Ik ben benieuwd:
– hoe ziet ‘aandacht’ er in jouw bedrijf uit?
– welke grenzen heb jij geleerd hierin te stellen en met welk resultaat?
– welke andere reactie heb je op dit artikel?

Leuk om jouw reactie te lezen, dankjewel hiervoor!

Groet,

 

 

PS wil jij een half uur lang mijn persoonlijke aandacht om samen naar jouw bedrijf te kijken? Zodat ik jouw vragen kan beantwoorden en je een paar goede tips kan geven? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek. Dat regel je hier.

  • anke schreef:

    Wat een mooi inspirerend artikel! Ik ga er een mooie A afbeelding van maken voor op mijn social media met een pakkende tekst over Aandacht. Dat vind ik ook heel erg belangrijk en is één van mijn sterkste punten richting mijn klanten.

  • Esther schreef:

    Ik geef mijn leden in de sportclub ook aandacht door een praatje met ze te maken, naar ze te luisteren wat ze te vertellen hebben en er later op terugkomen om te vragen hoe het bijvoorbeeld is gegaan in het ziekenhuis als ze me dat verteld hebben. Tevens stuur ik persoonlijke (beterschap)kaartjes naar ze als hun lidmaatschap bevroren dient te worden voor een speciale reden. Of als ik een adreswijziging krijg, dan ontvangen ze een leuk verhuiskaartje van me. Deze persoonlijke en kleine aandachtspunten doen veel en zo bouw je ook echt aan je relatie met een klant/lid.
    Dat is wat ik oa doe aan aandacht. Het is voor beiden win-win want we worden er allebei blij van 😊

    Esther

    • Marieke schreef:

      Hoi Esther, wat leuk om te lezen en ja, dit zijn zeker persoonlijke tinten die je eraan geeft!

  • >