👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Het 20-80 principe en jouw planning

mei 26, 2016 • Blog, Plannen & Organiseren

De inspiratie video van vandaag gaat over plannen.
Heb je wel eens gehoord van Pareto, van het Pareto principe?
Misschien niet, maar als ik je nu vraag of je wel eens hebt gehoord van het 20-80 principe dan zeg je waarschijnlijk: O ja, daar heb ik wel eens van gehoord.

Dit principe is dus ontdekt door de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto.
Hij ontdekte dus dit principe, het is een wetmatigheid dat je op alles kunt toepassen, bijvoorbeeld:
20% van de criminelen zorgt voor 80% van de criminaliteit.
20% van jouw klanten zorgt voor 80% van jouw omzet.
20% van jouw kleding heb jij 80% van de tijd aan (denk daar maar eens over na!)

20% van jouw taken zorgt voor 80% van jouw resultaat (succes)
Dus als jij een lijstje hebt met 10 taken dan zorgen twee daarvan voor 80% van jouw resultaat.
Dit is natuurlijk heel erg interessant in het kader van plannen en jouw resultaten en dat je jouw tijd besteedt aan de goede dingen.
Die 8 andere taken doe je ook wel maar die leveren maar 20% van het resultaat op.

Als jij kunt herkennen wat die 20% van jouw taken zijn en dat je die als eerste gaat doen op een dag dan zullen jouw resultaten daar natuurlijk veel beter door worden.
Helaas is het zo dat we ons vaak laten leiden door die 80% want dat zijn vaak de kleine, ogenschijnlijk makkelijkere dingetjes die we even snel wegwerken.
Die 20%, die 2 taken die zijn vaak wat lastiger maar dus wel de taken die je uiteindelijk het meeste resultaat opleveren!

De vraag aan jou is: Kun jij het 20-80 principe gaan toepassen in jouw werk, in jouw leven?
Kun je een lijstje gaan maken met dingen die je wilt doen, deze week of deze dag. En stel dat je er voor deze dag 5 kunt bedenken dat je dan zegt: Een hiervan is dus echt het meest belangrijke. En ook als dat de lastigste is dat je ‘m toch gaan doen.
Kijk daar eens naar, daar wil ik je voor uitnodigen.

Hoe kun jij het 20-80 principe, het Pareto principe (meer) gaan toepassen in jouw leven?
Wat zou het jou gaan opleveren als je die kleine triviale dingetjes niet meer meteen gaat doen?
Dat je je beste energie gebruikt voor de taak die jou het meeste resultaat gaat opleveren, vaak is dat je energie in de ochtend.

Een mooi gegeven om eens mee aan de slag te gaan in jouw bedrijf.
Ik ben heel benieuwd naar een reactie, dat kan je hier onderaan plaatsen.
Of een ander inzicht dat je wilt delen, of een vraag die je wilt stellen, ik sta je heel graag te woord.

Dankjewel voor je tijd en aandacht en tot de volgende keer.

email naam

 

 

Ps: Plannen wordt zoveel leuker als je er meer over gaat leren. Dat kan met mijn online programma 52 weken focus en inspiratie. Het 20-80 principe is één van de onderwerpen die in dit programma aan bod komen.

 

  • Saskia schreef:

    Dank je wel Marieke, heel helder, ga ik gelijk toepassen. Heb nu weinig werktijd vanochtend, dus prima moment om keuzes te maken. Je hoort hetbresultaat

  • mariska schreef:

    Hai Marieke,

    Wat een ontzettende open deur en een waarheid als een koe. Echt zo fijn dat je zoiets moeilijks (voor mij…) als een planning zo helder neerzet. Ik ga het meteen vandaag uitproberen met mijn weeklijst van de afgelopen week. Kijken of ik een beetje goed bezig ben. 🙂 En dan die kleding! Wat een giller, ik kan ruimen denk ik.
    Dank voor de inspiratie.
    Groet, Mariska

    • Marieke schreef:

      Hoi Mariska, dank voor je reactie. Leuk om te lezen dat dit je helpt, ja, ga maar eens kijken! En dan lekker opruimen hahaha.
      Groet, Marieke

  • Adrienne Lijs schreef:

    Heel treffend Marieke! Belangrijkste taken liggen binnen het kader van “aan mijn bedrijf werken”. En ik weet dat mijn dag een heel stuk beter is wanneer ik daarmee begin. Wat die kledingkast betreft kan ik inderdaad steeds weer iets opruimen. Er komt nauwelijks iets bij maar dat wat ik tegenwoordig koop behoort dan wel gelijk tot die 20%. Groeten, Adrienne Lijs

  • Sandra schreef:

    Hoi Marieke,
    Ja 20-80 daar heb ik mijn persoonlijke coach vaak over gehoord.
    En die kledingkast.. dat herken ik ook wel, haha.
    Bedankt voor het inzicht dat ik dit ook zakelijk kan toepassen.
    Ik ga vanaf vandaag anders naar mijn takenlijst kijken.
    Groeten,
    Sandra Lakebrink

  • >