👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Grote hopen doet verkopen.

juni 3, 2020 • Blog, Geld

‘Ik vraag me soms af: wat is het doel van het leven? Gewoon wachten tot je doodgaat?’
Mijn zoon van twaalf voelt zich duidelijk gefrustreerd en is in een negatieve bui.

Het raakt mij om hem dit te horen vragen.
‘Gewoon gaan zitten wachten tot je doodgaat? Hier op de bank? Saai zeg en dan krimp je in elkaar net als De Griezels! Je kunt beter plezier maken in je leven’ opper ik.
Dat helpt.
Hij is een beelddenker en door er letterlijk een beeld van te maken en dit te benoemen kan hij er wel om lachen.

‘Hoe kun je nou plezier maken met al dat stomme werk’ zegt hij, wijzend naar de stapel schoolboeken en schriften.
Hij is er klaar mee, al die maanden thuis.
Met schoolwerk, zonder zijn vriendjes om zich heen.
Dat klopt in zijn ogen niet.
School is de plek waar je schoolwerk doet.
Thuis doe je andere dingen.

Ik weet niet hoe het bij jou is, maar hier zijn we wel weer toe aan meer ritme en regelmaat.
De eerste weken thuis, vanaf half maart, ging het nog wel.
Alles was opeens anders, iedereen moest wennen aan de nieuwe situatie en z’n draai vinden in het thuis leren en online lessen volgen.
We vonden onze weg met een eigen ritme en indeling van de dagen.​
Gaandeweg de tijd verslapte het, zoals het vaak gaat als het nieuwe eraf is.
Het kost ons allemaal sinds een aantal weken meer moeite om gemotiveerd te blijven, ook door het mooie weer, de vakantiedagen.
Schakelen tussen een permanent vakantiegevoel, de dagelijkse verplichtingen én je ambities.
Ik krijg steeds minder gedaan, ook omdat mijn kinderen meer aandacht nodig hebben door hun verminderde motivatie.
Herken jij dit?

‘Ik haat schoolwerk thuis’ zegt hij.
‘Je zult ervoor moeten zorgen dat je straks een middelbare school doet en daarna mag je stoppen met school als je wilt’ zeg ik.
‘Maar dan moet ik toch gaan studeren?’
‘Nee hoor, dat moet niet, dat mag. Je kunt ook gaan werken en dan later gaan studeren. Of niet.’
‘Als ik ga studeren denk ik dat ik beter werk kan krijgen’ zegt hij.
‘Dat kan maar er zijn genoeg voorbeelden van mensen die niet hebben gestudeerd en die echt mooi werk doen hoor’ zeg ik.
‘Wie dan?’ vraagt hij.
‘Richard Branson bijvoorbeeld’.
‘Wie is dat?’
‘Een man die allemaal platenzaken had en een eigen vliegtuigmaatschappij. Zoek maar op internet, daar staat genoeg over hem.’

Opeens veert mijn zoon op: ‘weet je, ik zag op Youtube een filmpje over iemand die is 23 en al met pensioen! Hij zei: Nu is er internet en kun je automatiseren en online allemaal dingen verkopen zonder dat je er iets voor hoeft te doen!’
‘Dat bedoel ik, jonge slimme mensen zijn overal!’ zeg ik.

Jonge slimme mensen die online hun miljoenenomzet binnenhalen.
Ze zijn er en het is mogelijk.
Het kunnen overigens ook oudere slimmeriken zijn 😉

En wat klinkt het aantrekkelijk hè: niets hoeven te doen en de euro’s die binnenstromen.
Helaas is het zo dat je hier toch echt wel een en ander voor moet doen.
Iedereen die een online training heeft gemaakt of daar nu mee bezig is weet dat het best een klus is.
De inhoud bepalen, de lessen schrijven, opnemen, werkboek erbij, de boel een beetje leuk vormgeven.
Je hele online leeromgeving inrichten.
So far, so good, dit doe je met een goed plan binnen redelijke tijd.

Maar dan: de training verkopen!
Da’s een heel ander verhaal.
Want om te kunnen verkopen heb je bereik nodig, mensen die klant kunnen worden.
En in dat bereik en het opbouwen van vertrouwen, daar zit meer tijd in dan het maken van je online product.
Het is een enorm onderschat onderdeel van het hele ‘online verkopen verhaal’.

Grote hopen doet verkopen, dit hoorde ik als tiener al toen ik in een winkel werkte.
Dit principe geldt ook voor de online zakenwereld.
Voor elke tien verkopen heb je gemiddeld duizend mensen nodig die zien dat je iets te koop hebt.
En dan moeten ze het niet één keer zien, nee, ze moeten het gemiddeld twaalf keer zien.
Volume en herhalen dus.
Ook die slimme jonge miljonairs zijn zo begonnen.

Focus dus altijd op je bereik en zorg ervoor dat de mensen die je voorbij zien komen meer van je willen weten.
Ga de verbinding met ze aan door een reactie te vragen en daar dan zelf ook op te reageren.
Nodig ze uit voor een kennismakingsgesprek en kijk echt hoe jij ze kunt helpen.
Dat kost tijd, zie dit als (permanent) zaaien wat nodig is om te kunnen oogsten.

Neem daarbij dus ook nog een flinke portie doorzettingsvermogen.
Net als dat mijn zoon moet doorzetten met die stomme school.
Zo is het voor ons ‘grote mensen’ in de wereld van online en geautomatiseerd verkopen.

Ik vertel mijn zoon dit alles nu nog maar niet.
Hij is alweer met iets anders bezig, hij komt met de kaarten aangelopen.
‘Zullen we een potje pesten mam?’
‘Is goed jongen’ zeg ik.
Dit blog maak ik later wel af.
Hij en ik komen er wel!

Jouw reactie op dit blog is van harte welkom, dat kan hieronder.
Deel ook gerust jouw tip over online verkopen, het bereiken van mensen of het motiveren van je balende kind 😉

Groet,

 

 

Wil jij eens praten over jouw bedrijf en de mogelijkheden hoe jij deze kunt laten groeien? Plan dan een kennismakingsgesprek met me. Het kost je niets, alleen een half uur van je tijd. Je krijgt gegarandeerd een paar nieuwe tips en inzichten waar jij mee verder kunt!

  • Elise schreef:

    Je blog is echt stimulerend. Ik heb het gevoel dat er zoveel moet terwijl er zo weinig tijd is en ook nog zo weinig gedifferentieerde ruimte. Precies wat je beschrijft over je zoon. En wat is dan de zin ervan? Je kunt iets zakelijks niet met iemand bespreken. Ik kreeg de tip om nu zoveel mogelijk dezelfde structuur op te bouwen als je eerst had, en de spanning weg te krijgen met relaxoefeningen. En ik ga jouw tip ‘Focus’ voor volgende week er ook bij zetten.
    Dank voor je mail!

    • Marieke schreef:

      Dank voor je reactie Elise! Inderdaad, rust en regelmaat, dat scheelt al zo veel. Groet, Marieke

  • >