Als jij, net als de meeste ondernemers tegenwoordig, veel online bent dan zal het je opvallen dat er tegenwoordig heel veel gratis waarde te krijgen is.
Hopelijk doe jij daar zelf vrolijk aan mee.
Aan het ontvangen natuurlijk, ja, waarom niet.
Maar ook aan het geven van gratis waarde.
Doe jij dat al?
Dat is echt belangrijk om te doen.
Waarom is dit zo belangrijk?
Omdat het je helpt vertrouwen te krijgen van de mensen die je volgen.
Of gaan volgen, omdat ze die gratis waarde kunnen krijgen van je.
Je kunt jouw expertise laten zien, mensen helpen, fans krijgen.
Op onbewust niveau een soort natuurlijk ‘wantrouwen’ bij mensen weghalen door te laten zien wie je bent en wat je kunt.
Bezoekers op je website zoeken de overtuiging dat jij echt de moeite waard bent om te blijven volgen.
Know-Trust-Like, daar is waar het om gaat.
Een aantal van mijn klanten zijn bezig om een gratis weggever te maken.
Je weet wel, iets van waarde dat je weggeeft bijvoorbeeld via je website als mensen hun naam en email adres invullen.
Een e-book, een mp3 opname, een serie video’s, een planner.
Het is geweldig om te zien hoe makkelijk het maken van zo’n weggever wordt als je iets doet waar jouw hart vol van is. Iets waarin jouw passie echt te zien is.
Zo heeft een van mijn klanten, Pauline, een geweldige huiswerkplanner gemaakt. Een mooi bestand met tips, instructies en schema’s die je kunt invullen.
Toen zij dit liet zien en ik het ging bekijken dacht ik: een video met uitleg over deze huiswerkplanner zou het geheel nog beter maken.
Want ik kan me voorstellen dat kinderen niet altijd zin hebben om iets door te lezen, die gaan liever even naar YouTube en zoeken een filmpje op.
Dit idee legde ik bij Pauline neer.
Zij gaf aan dat ze zeker wel video’s wil gaan maken met (extra) uitleg maar dat ze die dan exclusief voor haar klanten zou willen houden.
Ze vroeg zich af of ze niet teveel weg zou geven als ze ook een video bij haar planner zou geven.
Waarom hoeft zij hier niet bang voor te zijn?
Omdat het haar nog betrouwbaarder maakt.
Omdat mensen zullen denken: Wow, wat geweldig zeg! Een gratis huiswerkplanner mèt video waarin alles goed wordt uitgelegd. Mijn kind kan er zo mee aan de slag!
Het zal haar Know-Trust-Like factor sneller verhogen.
Ik begrijp de zorg van Pauline heel goed.
De gedachte en daarmee onderliggende angst is: Hebben mensen mijn nog wel nodig als ik dit allemaal gratis weggeef?
Kijk eens in een boekhandel. Of in de bieb.
Hoeveel boeken op het gebied van ‘zelfhulp’ zie je daar staan?
Boeken over persoonlijke ontwikkeling, specifieke vaardigheden, interesses.
Honderden boeken. Duizenden boeken zijn er op dit gebied te vinden.
En hoeveel mensen gaan, ondanks dat ze meters van die boeken in hun kast hebben staan, óók nog naar workshops, cursussen, retraites in een zonnig oord of hier op de hei?
Precies.
Dat komt omdat mensen altijd behoefte hebben aan persoonlijke aandacht.
Op zoek zijn naar een connectie met gelijkgestemden.
Zich verder willen ontwikkelen.
Coaching nodig hebben.
Van iemand met een hoge Know-Trust-Like factor.
En daarom hoef je niet bang te zijn dat je teveel weggeeft.
Het is juist goed om dat te doen.
Zorg ervoor dat je een hele goede eerste online indruk maakt.
Met jouw weergaloze weggever.
Ik ben benieuwd: Wat zijn jouw ervaringen met het weggeven van kennis?
In welke vorm doe je dat?
Wat heeft het je opgeleverd?
Ik ben benieuwd naar een reactie.
En heb jij een vraag over je bedrijf, over jezelf als zakenmam, mail mij.
Wie weet maak ik dan snel een blog/vlog voor jou.
Oja, ben je nieuwsgierig naar Pauline’s gratis huiswerkplanner?
Ga dan naar haar website en vraag ‘m aan!
Groet,
O wat fijn om te lezen!
Wij zitten echt nog in de opbouwende fase van ons bedrijf, en geven regelmatig ‘iets weg’. Nou ja, eigenlijk meer ‘in ruil voor’ als ik heel eerlijk ben. Een logo/visitekaartje in ruil voor ‘portfolio vulling’, arbeidsuren in ruil voor een goed doel of promotie, winactie op Facebook (stiekem voor meer likes ;D)… Maar merk wel dat ik wat terughoudend ben met bijvoorbeeld winacties op Facebook, want: worden volgers dat niet beu (‘hebben ze nu weer iets’)…? Doe je je bestaande klanten niet tekort..? Als ze het nu gratis krijgen, willen ze daar straks nog wel voor betalen..? Dat zijn vragen die gevoelsmatig ergens op de achtergrond lichtjes knagen… rationeel is het weer wat anders 🙂
Op mijn site staat een gratis ebook (www.ikhouvanmij.eu) over houden van jezelf. Ook heb ik op FB een pagina waarin je een vraag kunt stellen aan mij die ik gratis beantwoord “stel je vraag aan “Ik hou van mij”. Tot nu toe levert me dit helaas nog weinig op. Alle aandacht is welkom. Succes en keep up the good work
Ik heb een gratis weggever, onder de vorm van een e-book (www.mamasinbalans.be) en ik geef ook regelmatig 15 minuten gratis telefonische coaching. Ik had voordien een zeer uitgebreid e-book en heb die nu serieus ingekort. Maar vraag mij dus nog steeds af hoe lang een ideale weggever onder de vorm van een ebook mag zijn.
Hoi Anja, een weggever mag zo lang zijn als jij zelf wilt! Voor een e-book denk ik dat max 10 pagina’s echt heel goed en voldoende is. Maar het gaat natuurlijk om de inhoud, dus minder kan ook. Groet, Marieke