👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Geef ik niet te veel weg deel II (ja, je kunt zeker te veel weggeven)

november 19, 2015 • Blog, Marketing

Don't do this. Written on white paper

 

Vorige week schreef ik een blog over mijn klant Pauline die zich afvroeg of ze niet teveel aan het weggeven was bij haar ‘gratis weergaloze weggever’.
Het artikel kun je hier lezen.

Op dit artikel kwam de volgende reactie van Elise:

Schermafbeelding 2015-11-19 om 12.33.00

 

 

 

 

 

 

 

 

Ohhh, dacht ik, dit gaat niet goed!
Dit bedoel ik niet met mijn artikel.
Daarin heb ik het over jouw gratis weggever, om mensen kennis met je te laten maken, om je op je mailinglijst te laten komen.
Een gratis weggever is iets dat je één keer maakt en dat je honderden keren kunt weggeven zonder dat het je nog een minuut tijd kost.

Elise zegt dat ze regelmatig tijd en daarmee fysieke producten weggeven.
In ruil voor …………….. van alles.
Je zou kunnen zeggen: Prima, dat is toch ook waardevol?
Dat is toch ook goed voor je Know-Trust-Like factor?

Zeker. Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat dit goed werkt.
Elise en haar collega hebben ook een kado gedoneerd tijdens de Geld & Geluk challenge en dat heeft ze zeker een hoop goeds opgeleverd.

Toch wil ik met dit artikel benadrukken dat er een wezenlijk verschil zit tussen jouw weergaloze gratis weggever en het weggeven van diensten/tijd/producten die op maat gemaakt zijn.
Terecht stelt Elise de vraag: Als we het nu gratis weggeven, willen klanten er straks dan nog wel voor betalen?
Door zo te (gaan) werken zet je een toon.
Naar de ander en naar jezelf.

Wat is de reden dat een klant niet zou betalen voor een dienst of product?
Als hij het graag wil hebben is dat toch normaal?
‘Omdat we nog niet zo lang bezig zijn’ is een veel gehoord argument en dat zegt Elise ook in haar reactie.
Nou en????
Wat zit hier achter, angst? Nergens voor nodig, zet de stap dit om te buigen.
Je hebt de kennis, je hebt de investeringen gedaan in je bedrijf, je geeft tijd.
De klant krijgt daar een prachtig resultaat voor terug.
Wanneer ben je dan wel lang genoeg bezig?

Dit is echt mindset.
Ja, ik heb klanten en die gaan net beginnen en die vinden het héél spannend om klanten te laten betalen.
Die willen toch heel graag eerst een paar ‘testklanten’ om mee aan het werk te gaan, om vertrouwen te krijgen.
Ik snap dat heel goed en dan kijk ik mee.
We kijken naar wat zo’n testklant dan krijgt en wat hij daarvoor mag geven.
Een aangepast tarief, een gratis sessie, een testimonial die dan op de website gebruikt kan worden.
Ook bespreek ik hoeveel testklanten onder deze voorwaarden worden geholpen en dat zijn er meestal niet meer dan 2.

Dus lieve Elise (en collega Chantal), buig je eens over de mindset en bepaal dat het nu echt klaar is met deze manier van werken.
Jullie hebben inmiddels al mooie opdrachten binnen, goede referenties, nu gaan vragen wat jullie waard zijn en af en toe iets weggeven dat al klaar is.
Dat je goede doelen wilt ondersteunen is heel mooi.
En natuurlijk staat het jullie vrij om te doen wat jullie willen!
Ik zou zeggen: Bepaal per periode (een jaar bijvoorbeeld) dat je maximaal x-aantal uren weggeeft aan goede doelen.
Je hebt een bedrijf, geen hobby!

Nu zou ik graag van jou, de lezer willen horen:
– herken jij jezelf in Elise en zo ja, wat herken je?
– heb je dit al om weten te buigen en wat heeft dat je opgeleverd?
– of wat vind je hier moeilijk aan waardoor het je nog niet is gelukt dit om te draaien?
– misschien heb je een aanvullende tip voor deze leuke en lieve ondernemers?

Dankjewel voor jouw reactie onderaan dit artikel.
Deel het gerust in je netwerk, dank daarvoor.
En heb jij een vraag over jouw bedrijf, over jezelf als ondernemer, mail me!
Dan maak ik misschien wel een blog of vlog voor jou met mijn antwoord.

Tot de volgende keer.
Groet,

email naam

3 reacties op “Geef ik niet te veel weg deel II (ja, je kunt zeker te veel weggeven)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *