👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Geduld is een schone zaak.

december 19, 2019 • Blog, Marketing

 

‘Nou, dat valt tegen zeg met de kaartverkoop’ moppert mijn man William.
Hij zingt bij de Top2000 Live Band en eenmaal per jaar touren ze een aantal weken langs de theaters in Nederland.
Vanavond staat Veghel op het programma en de zaal is 40% gevuld.
Op een paar na zijn alle van de 31 concerten zo goed als uitverkocht dus ja, dat is even schakelen.

Voor een band (of elke andere persoon die op het podium staat) is het natuurlijk het leukste als de zaal ramvol zit.
Plezier hebben ze wel, maar het speelt een stuk lekkerder met/op de energie die ze uit de zaal terugkrijgen.
Dus hoe meer mensen een kaartje kopen, hoe beter.

Nu is het de eerste keer dat ze in dit theater staan.
Ik ga er met een paar vriendinnen heen en we hebben een hele leuke avond.
Inderdaad, een behoorlijk lege zaal met ook nog eens mensen die vooral lekker blijven zitten, het komt wat matjes over.
Aan ons heeft het niet gelegen, wij hebben enthousiast staan dansen en gelukkig, het laatste kwartier stond bijna iedereen tóch mee te dansen en zingen.

Na afloop dronk William nog iets met Harry, de directeur van dit theater, eerder zwaaide hij de scepter bij het theater in Den Bosch.
Daar kenden zij elkaar van.
Harry was laaiend enthousiast over de band en de show.
Hij deelde zijn visie op deze eerste keer met de lage, tegenvallende kaartverkoop.

‘Dit moet groeien, zei hij. Volgend jaar zitten er meer mensen in de zaal, dat weet ik zeker. Binnen vier jaar zal het ook hier uitverkocht zijn als jullie komen.
Wat ik nu heb gedaan om de zaal nog wat meer te vullen, ik heb de buurt uitgenodigd. Want de buurt heeft toch altijd overlast van een theater en dus heb ik ze gratis kaartjes voor jullie show gegeven. Zo kweek ik goodwill, zij hebben een leuke avond en dat praat zich verder wel rond. Nee, maak je geen zorgen, dit komt helemaal goed hoor, volgend jaar boek ik jullie weer!’

Met dit verhaal kwam William thuis, ik sliep al bijna maar natuurlijk hoorde ik dit nog even aan.
‘Wat bemoedigend om te horen en wat slim van die man’ zei ik.

Soms zie je zelf meer minpunten dan pluspunten en dan is het fijn als iemand je een andere, frisse blik geeft.
Je kunt ‘m ook andersom insteken en dat deed deze directeur.
Hij was best tevreden!

Het is ook inspirerend welke acties er nog zijn genomen om de zaal te vullen, zoals de buurt uitnodigen.
Dit is heel eenvoudig ook toe te passen voor mensen zoals jij en ik die workshops, events of andere live dagen organiseren.

Nu pleit ik er zeker niet voor om alle plekken in bijvoorbeeld een workshop weg te geven.
Blijf tot het laatste moment doorgaan met jouw promotie voor betaalde tickets.
Maar: een ticket weggeven aan iemand die er volgens jou echt bij hoort te zijn, dat kan altijd.
Stel iemand twijfelt nog over het kopen van een van je diensten of producten.
Stel dat jij nog een paar stoelen leeg hebt bij jouw aankomende workshop.
1 + 1 = 3!

Je hoeft geen verlies te draaien maar als je jouw kosten gedekt hebt dan is dit een mooie en vooral makkelijke manier om op zo veel fronten winst te boeken!

Je kunt een ticket ook als bonus inzetten.
Zo geef ik de vrouwen die bij mij een individueel traject doen altijd een ticket voor mijn jaarlijkse event.
Zij nodigen op hun beurt vaak weer een collega ondernemer uit om mee te gaan, dit vraag ik natuurlijk ook aan hen, of ze mijn event willen promoten in hun netwerk.

Het is dus nooit zo zwart-wit dat een zaal maar voor de helft is gevuld omdat ‘mensen het niets vinden’.
Mensen moeten weten dat je er bent.
Blijf dus promoten dat je er bent en dat je iets organiseert.

Bedenk leuke acties en schakel je omgeving in.
Je weet zelf ook dat er een enorm aanbod is vandaag de dag.
Er wordt zo veel georganiseerd, mensen kijken langer rond voordat ze beslissen.

Er kunnen nog andere omstandigheden zijn waardoor bepaalde resultaten anders zijn dan je had gewild of verwacht.
Onderzoek dat en pas aan waar nodig, speel er eens mee.
Zo was dit concert op een woensdagavond, misschien niet de meest ideale avond in de week voor deze act.
Maar dat weet je dus niet na één keer.

Groeien heeft tijd nodig.
Geduld en doorgaan, dat zijn belangrijke zaken!
Harry de directeur keek vier jaar vooruit en hij zei niet ‘volgend jaar is de zaal vol’.
Realistisch zijn is dus ook een hele goeie.

Mooie inzichten, dit geeft nieuwe energie en vertrouwen voor de volgende keer.
Nu hoor ik graag van jou:

  • heb jij wel eens iets georganiseerd wat tegenviel qua opkomst en wat deed je toen?
  • heb je een voorbeeld van een marketing-actie die jou aansprak, van jezelf of van een ander?
  • welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Leuk om jouw ervaringen te lezen en hiermee help je ook weer andere lezers!
Deel dit artikel ook gerust in jouw netwerk, dankjewel daarvoor.

Groet,

 

 

PS Wil jij eens praten over jouw bedrijf, plan dan een gratis online kennismakingsgesprek.
Ik ontmoet en spreek je graag!

>