Meld je aan voor de tips en inspiratie die ik gratis per email stuur!

Jouw gegevens worden vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in de privacy verklaring

Geduld, en snel een beetje.

januari 16, 2020 • Blog, Plannen & Organiseren


‘Nature does not hurry, yet everything is accomplished’

Lao Tzu

Zo’n mooie grote boom, begonnen als klein zaadje, meer dan honderd jaar geleden.
Die hoeft verder niets, alleen maar te worden wat de bedoeling is, een mooie grote boom.

‘Wij’ willen niet meer wachten, we willen iets en wel nu meteen.

  • Snelle bezorging van online bestelde producten.
  • Nog even snel oversteken.
  • Getrek en geduw in het onderwijs want het kind moet door en toch minimaal naar de Havo.
  • Facebook die registreert én publiceert hoe snel je reageert op berichten op je pagina.
  • Het hele jaar door verse aardbeien, maakt niet uit waar ze vandaan komen.

Nu is ‘geduld’ ook niet bepaald mijn tweede naam.
Ik hou er nu eenmaal van als dingen snel geregeld zijn.
Interessant genoeg heb ik voor anderen meer geduld dan voor mijzelf, herken jij dat?​

Maar goed, er is geduld en er is geduld.
Ik begrijp heel goed dat mijn moeder haar nieuwe heup liever vandaag dan morgen krijgt.​
Ik heb het nu over ‘business geduld’, tja, deze mail moet toch enigszins verantwoord zijn 😉

Nu ga ik jou of mijzelf niet helemaal vergelijken met een boom.
In tegenstelling tot de boom hebben wij invloed op ons groeiproces en daar ben ik blij om.
Ik geloof wel dat je voorbestemd bent om bepaalde dingen juist wel of juist niet te doen.
En je kunt alles leren als je wilt.

Geduld dus, hard nodig als je een bedrijf start of hebt en wilt groeien.
Geduld maar eerst een plan en dan heeeeeel veel doorzettingsvermogen.
Achterover leunen en denken dat het allemaal wel vanzelf komt, vergeet het maar.

Ik sprak een keer een vrouw met een eigen praktijk ergens in een buitengebied.
Ze wilde een online product gaan maken, die op de automatische piloot gaan verkopen.
‘Dan kan ik lekker in de tuin zitten terwijl ik toch geld verdien’ zei ze.
Tof! zei ik.
Mag ik weten: Hoe groot is je lijst en hoe groot is jouw bereik op social media?
Hoeveel klanten komen er wekelijks in jouw praktijk?
‘Uhhhhhhh’, zei ze, ‘ik heb geloof ik iets van twintig mensen op mijn lijst.
Facebook likes weet ik niet precies. En ik heb nog niet zo heel veel klanten hier.’

Ik hoorde aan alles dat zij er veel te makkelijk over dacht.
Ze rekende zich rijk, lekker gemaakt door mooie verhalen.​
Tuurlijk ben ik positief, zie ik kansen en mogelijkheden maar dan kijk ik er wel graag realistisch naar.
Ik adviseerde haar om te beginnen met het focussen op directe klanten voor sessies in haar praktijk.
Dáár een plan voor maken, en dan het online stuk op termijn erbij pakken.

Het gaat om het nemen van dagelijkse acties, kleine stapjes, een deeltje uit jouw plan.
In beweging blijven, met focus en toewijding.
Geef jezelf (wat meer) tijd, zorg voor een sterk fundament.
Bouw gestaag aan jouw bereik, lezers van je mails, hoeveelheid klanten!

Laat regelmatig iets van je horen, zoals met een (kort) artikel als deze.
Na werktijden lekker achterover leunen en genieten van andere leuke dingen.

En heb geduld.

Dit is hoe mijn klanten en ik het aanpakken en keer op keer worden doelen gehaald.
Kijk je dan eens terug naar een periode van bijvoorbeeld een jaar, wow, wat is er dan veel bereikt!

Leuk om in een reactie van jou te horen:
– waarin of waarvoor heb jij geduld moeten opbrengen in jouw bedrijf of leven?
– wat heeft het je uiteindelijk gebracht?
– welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Groet,

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *