Er zijn grenzen.

Van de week sprak ik een klant, zij vertelde mij dat de sessies met veel van haar klanten altijd uitlopen, soms wel met een uur.
Dat vraagt natuurlijk om onmiddellijk ingrijpen en mijn klant was zich er ook wel van bewust dat het eigenlijk niet langer zo door kon gaan.
Ik heb het ook heel vaak binnen bedrijven gezien, vergaderingen die standaard een half uur of langer uitlopen, tot grote onvrede maar met de ‘niets aan te doen, zo gaat het altijd’ mentaliteit.
Herken jij dit in jouw werk, in jouw praktijk, lees dan alsjeblieft verder en stop hier vandaag mee!

Het is natuurlijk heerlijk om je klant nét even wat meer te geven dan hij/zij verwacht, ik ben daar echt een voorstander van.
Ik zou deze ‘extra mile’ liever op een andere manier ingevuld zien, want jouw tijd is jouw meest kostbare bezit.
Denk dan aan een product wat de klant mee naar huis kan nemen.
Of een e-book dat je kunt mailen.

Als ik zelf naar een afspraak ga, bijvoorbeeld een massage, en ik weet dat het één uur duurt dan zou ik het heel vervelend vinden als ik na anderhalf of twee uur pas kan vertrekken.
Ik zou daar zeker wat van zeggen.
Mijn tijd is ook kostbaar en ik heb na de gereserveerde tijd voor de massage weer andere dingen te doen.

Samen met mijn klant besprak ik wat zij denkt dat de reden is dat zij haar afspraken zo vaak uit laat lopen, wat kan hier achter zitten?
Angst om klanten te verliezen?
Gewoontevorming, het is zo gegroeid, zeker als je jouw klanten al langer kent en het ook gezellig is als ze er zijn?
Ja, dit herkende zij wel.

Een klant is een klant, geen vriendin.
Een klant komt voor een afspraak om ergens aan te werken, niet voor de gezelligheid.
Gezelligheid als in ‘we gaan thee drinken en kletsen’.
Je kunt vrienden worden met klanten, ik kan daar zelf over meepraten.
Maar dan zul je professioneel genoeg moeten zijn om vriendschap en zaken gescheiden te houden.

Een uur is veel tijd, moet je je eens voorstellen wat je in een uur kunt doen:

  • een andere klant helpen
  • mails afhandelen
  • opladen voor de volgende klant
  • een verslag uitwerken
  • …………………… vul zelf maar in

Je bent een professional en daar hoort bij dat jij de tijd bewaakt, de afspraak is gewoon op een afgesproken moment afgelopen.
Je respecteert hiermee jouw eigen tijd maar ook de tijd van de klant.
Geen enkele klant zal verwachten dat jij (steeds) over de tijd heen gaat, echt niet.
Mocht dat wel zo zijn dan is het tijd om jezelf de vraag te stellen: Hoe ziet mijn ideale werkdag er uit en met welke klanten werk ik het fijnst?

Dat het best lastig is om dit om te keren kan ik me heel goed voorstellen.
Ik bedoel, je hebt jouw klant immers toch opgevoed met het idee dat dit is zoals jij werkt, dit is normaal.
Wat je kunt doen is een timer zetten en deze 10 minuten voordat de afspraak afgelopen is laten rinkelen.
Dan kun je gaan afronden.
Je kunt de klant bij binnenkomst vertellen dat er iets gaat veranderen, dat je iets hebt ontdekt.
Leg uit dat je je realiseert dat je de afspraak altijd uit liet lopen en dat dit niet meer kan, je hebt te veel dingen liggen en je gaat je tijd beter bewaken.
Benoem het voordeel voor de klant: Die kan er nu ook op vertrouwen dat hij/zij op tijd weer andere dingen kan gaan doen.
Het klinkt misschien een beetje kinderlijk maar dit helpt je wel om jouw gewoonte aan te pakken.
Breng het stellig, het is zo, dit is hoe het vanaf nu zal gaan.

Je hoeft bovenstaande helemaal niet te doen trouwens, mijn klant heeft dit ook niet zo gedaan nadat ik haar deze suggesties had gegeven.
Ze heeft op dat moment besloten dat ze zichzelf professioneler en serieuzer gaat nemen en ze is gewoon gestart met het beter bewaken van de tijd.
Ik stuurde haar ’s avonds een sms om te vragen hoe het was gegaan en ze had al behoorlijk wat tijd gewonnen die dag.
Ze sloot de dag af met een heel tevreden gevoel.
Kijk, daar hou ik van!

Hoe sterker jij voelt dat dit oké is, dat je er echt geen klanten mee zult verliezen, hoe makkelijker je dit kunt toepassen.
Het gaat echt over hoe jij jezelf ziet en hoe jij wilt dat klanten jou zien.
‘Grenzen stellen’ is een fascinerend onderwerp voor vrouwelijke ondernemers.
Ik kan er nog uren over schrijven maar voor nu is dit genoeg, hier is mijn grens voor dit artikel 😉

Ik ben benieuwd naar jouw reactie:
– Wat heb jij geleerd over ‘grenzen stellen’ in jouw werk/leven, wat kun je hierover vertellen?
– Wat vind jij nog wel eens lastig als het over grenzen stellen gaat?
– Welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Deel dit artikel gerust in jouw netwerk als het anderen helpt, dankjewel daarvoor.
Heb jij een vraag over jouw bedrijf of jouw leven als ondernemende moeder, laat het mij weten.
Kan ik er een blog of vlog over maken.

Dank voor je tijd en aandacht!

Groet,

 

 

 

Spread the love

Een gedachte over “Er zijn grenzen.

  1. Inge

    Mooi stukje en zo herkenbaar! Voor degene die dit herkennen, lees het stukje van Marieke en haal er uit wat voor jou van toepassing is.
    Ik liep er een aantal maanden continue tegen aan. Liep chronisch uit. Met alle gevolgen van dien. Onvrede bij mijzelf maar ook bij de clienten.
    Ik heb mijzelf eerst de vraag gesteld hoe ik het wel graag zou willen hebben en hoeveel tijd ik daar voor nodig dacht te hebben. Vervolgend heb ik al mijn afspraken 15 minuten verlengd. De prijs moest dus met 100,- euro om hoog. Waar ik een mega probleem van maakte bleek echt geen probleem te zijn. Ik begin nu altijd eerst met uitleggen wat ze kunnen verwachten binnen het tijdsbestek en wat ik verwacht. Het leek een lastige beslissing maar: Ik werk prettiger en ik krijg leukere klanten omdat zijn het er voor over hebben. En heb veel meer rust.

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*