👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Er is tijd genoeg als je ‘m goed weet te besteden.

oktober 15, 2020 • Blog, Plannen & Organiseren

Er is een nieuw boek op de markt over tijd en het heet ‘Te laat. Waarom je nooit zomaar te vroeg of te laat bent.’
Ik las er afgelopen weekend een stuk over.
Auteur Vera Spaans dook in de wereld van het laatkomen en wat dit nu eigenlijk zegt.
Er bestaan hier nogal wat misvattingen over.

Bijvoorbeeld dat te laat komen een kwestie van toeval is.
Hoe komt het nou toch dat de een altijd haast heeft, altijd te laat is en de ander nooit?
Dat komt omdat tijdsbesef verankerd ligt in je persoonlijkheid.
Voor de een duurt een minuut langer dan de ander.

Maar het is geen vrijbrief om dan maar te zeggen: Ik ben nu eenmaal zo, ik kan er niets aan doen dat ik altijd te laat ben.
Die vlieger gaat niet op want je hebt altijd een keuze, het is vaker een kwestie van hoe belangrijk je iets vindt.
Je kunt jezelf leren om eerder te vertrekken.

Sommige mensen maken een statement door te laat te komen.
Die willen even laten zien dat zij belangrijk(er) zijn dan de rest.
Dat is zo’n attitude die ik alleen maar als arrogant kan bestempelen, bleh.

Interessant vond ik het om te lezen dat het begrip ‘te laat’ per land kan verschillen.
Dat is naast individueel dus ook nog eens cultureel bepaald.

In Westerse landen houdt men strikter vast aan de tijd van bijvoorbeeld een afspraak.
Daar is het al erg als je vijf minuten te laat komt.
Ik ben zo’n type die, als mijn navigatie dat aangeeft, alvast belt om te zeggen dat ik ‘misschien een paar minuutjes later ben’ op een afspraak.
Ook als dat helemaal niet zo hoeft te zijn maar ik ben het dan liever voor.
Het komt dan in ieder geval netjes over.

In andere landen wordt helemaal niet gekeken of je precies op tijd bent.
Daar is het juist onbeleefd als je bijvoorbeeld onderweg naar je afspraak een kennis tegenkomt en daar niet even mee zou kletsen!
Dan maar een kwartiertje later.

Ik ken weinig mensen die houden van ‘wachten’.
We willen graag weten waar wij aan toe zijn en zo snel mogelijk krijgen wat we willen.
De maatschappij wordt daar ook steeds meer op ingericht.
In de States adverteren sommige restaurants dat je jouw bestelling gratis krijgt als die een paar minuten te laat wordt bezorgd.

Alles is mindset.
Zo is mijn leven een stuk relaxter geworden sinds ik een oranje of rood stoplicht ervaar als een moment van rust.

In landen waar stiptheid als een groot goed wordt gezien ontstaan nu ook stromingen die pleiten voor meer flexibiliteit.
Omdat het beter voor je gezondheid is.
In Japan bijvoorbeeld, waar punctualiteit tot een cultus verheven is.
Levensgevaarlijk, een machinist die tachtig seconden vertraging wilde inlopen maar daarmee wel de trein liet ontsporen met meer dan honderd doden als gevolg.
Het ‘Brabants kwartiertje’ is dus zo gek nog niet 😉

How you do anything is how you do everything.
Dit is iets waar ik in geloof.
Iemand die altijd te laat is op afspraken zal waarschijnlijk in zijn of haar bedrijf ook vaak achter de feiten aanlopen.

Ik geloof echter óók dat je best kunt veranderen als iets maar belangrijk genoeg voor je is.
Als je meer grip op je tijd wilt krijgen ondanks dat je het gevoel hebt ‘geen tijd’ te hebben dan heb ik hier een aantal suggesties voor je:

  1. Regeren is vooruitzien. Neem op zondag een half uur de tijd om aankomende week te overzien en een paar ijkpunten te plannen. Heb je afspraken buiten de deur, leg de avond ervoor je spullen en kleding klaar. Leg sowieso altijd ‘s avonds spullen klaar voor de volgende dag. Dat geeft echt rust.
  2. Zie tijd als jouw meest kostbare bezit. Geld komt en gaat maar jouw tijd kun je maar één keer uitgeven. Als je wilt dat anderen jouw tijd respecteren begin er dan mee om jouw eigen tijd ook (beter) te respecteren. Kijk bij het stellen van prioriteiten naar wat iets je gaat opleveren. Niet alleen in geld maar zeker ook in tijd en energie. Van die onbetaalbare momenten met je gezin bijvoorbeeld. Dát is het doel van het hebben van een bedrijf: kunnen leven zoals jij dat wilt.
  3. Werk ik kleine(re) tijdblokken, twintig minuten, neem daarna een korte pauze van vijf minuten. Door even afstand te nemen met een micro break ga je daarna frisser terug aan je werk. Gegarandeerd dat je veel effectiever werkt. Heb je geen zin in een klus maar moet ‘ie toch gebeuren: spreek met jezelf af om er gewoon twintig minuten aan te werken. Dan, na de micro pauze, bepaal je opnieuw of je er nog eens twintig minuten aan gaat besteden. Door jezelf deze ruimte te geven zul je merken dat het vaak wel meevalt en dat je blij bent dat je toch aan begonnen bent!

Er is tijd genoeg als je ‘m maar goed weet te besteden.

Nu hoor graag van jou:
– ben jij een notoire laatkomer, of ben je een punctueel type?
– zit ‘plannen’ in jouw systeem, hoe doe jij dat of waar zie je voor jezelf nog verbeterpunten?
– welke andere reactie heb je op dit artikel?

Ik sluit af met de ontnuchterende visie van mijn vader op te laat komen voor trein/bus/metro:
‘Heb je de trein gemist? Ach, je bent altijd op tijd voor de volgende!’

Dank voor je tijd en aandacht, tot de volgende keer.

 

 

PS Wil jij meer leren over ‘plannen en organiseren’ in een brede zin, meld je dan aan voor mijn online programma 52 Weken focus & inspiratie.
Krijg je een jaar lang, elke zondag, een overzichtelijke mail van mij met daarin kennis en tips. Lees er hier alles over.

 

>