👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Een lage prijs wekt argwaan

juli 31, 2014 • Blog, Geld

Ik mis mijn auto, mijn trouwe Peugeot 407 swi.
Wat een heerlijke auto was dat, lekker ruim en licht van binnen en, ook niet onbelangrijk, helemaal van mij.
Ik voelde me altijd zo rijk als ik over de weg zoefde!

Sinds drie weken heeft de auto een andere eigenaar, ik snap dat hij deze auto koos.
De reden dat we hem hebben verkocht is dat wij twee diesel auto’s hadden, totaal onnodig en veel te duur omdat ik veel meer thuis ben tegenwoordig.
Een voordeel van meer online werken; ik maak minder kilometers.
Mijn man William heeft een Volvo, ook een fijne auto en toch nèt iets betrouwbaarder dan die van mij.
Dus……….ging de Peugeot in de verkoop.

We zijn nu bezig met de aanschaf van een kleine benzine auto.
Daar hebben we de tijd voor want het is Zomervakantie en ik heb niet echt een auto nodig op dit moment.
William heeft door de week een auto van de zaak (helaas grijs kenteken anders hadden we helemaal geen 2e auto meer nodig) en ik heb mijn schoonouders’ auto een paar keer geleend omdat zij toch hier waren voor de kinderen in verband met mijn afspraken buiten de deur.
Het speuren naar DE juiste aankoop laat ik aan William over, hij is daar heel goed in.
Op een gegeven moment roept hij mij en kijken we samen en beslissen we of het de moeite is om contact op te nemen met de eigenaar/garage voor een proefrit.

Anyway, waarom vertel ik dit allemaal.
Omdat ik bij mezelf iets merk in onze tocht naar een nieuwe auto en ik zag overeenkomsten bij een paar ondernemers waar ik de afgelopen weken kennismakingsgesprekken mee heb gehad:

Een (te) lage prijs wekt argwaan.

Interessant gegeven vind je niet?
We zijn ons nu dus aan het richten op een kleine auto, zoals een Ford Focus.
Hoeft geen gloednieuwe te zijn, we kijken wel naar de kilometerstand en we willen dat ‘ie niet meer dan 10 jaar oud is.
Met deze zoekopdrachten op internet krijg je vanzelf een rijtje met auto’s.
En dan zie je toch wel behoorlijke prijsverschillen, tot 1000 euro zelfs wel.
Natuurlijk ziet de ene auto er op de foto’s al beter uit dan de andere en dat telt ook allemaal mee, althans voor mij.
Maar daar waar William dan geneigd is om heel enthousiast ‘deze is maar 1500 euro!’ te roepen merk ik dan meteen een soort argwaan bij mezelf en ga ik voor  het exemplaar dat zeker 500 euro meer kost.
Ik wil me niet te ‘goedkoop’ voelen en ben dan geneigd om dan toch liever te gaan voor het duurdere exemplaar.
Dat voelt dan toch beter, betrouwbaarder.
Ja, ik weet het, totaal irrationeel gedrag maar het werkt dus blijkbaar wel zo.

Vorige week sprak ik een vrouwelijke ondernemer.
Expert in een bepaald vakgebied, gepassioneerd om haar bedrijf verder uit te bouwen.
In mijn ogen te goedkoop in haar tarieven (zo’n 50 euro per uur bruto).
Zij vertelde mij over een ‘concurrent’ in haar regio die het dubbele rekent en veel klanten heeft, hele leuke klanten zelfs.
Behoorlijk frustrerend natuurlijk.
Maar gelukkig ook om te keren naar ‘Behoorlijk inspirerend’.

Het toont namelijk aan dat mensen bereid zijn om te betalen wat er wordt gevraagd als ze overtuigd zijn van de waarde van het product of de dienst.
Dat klanten zelfs bereid zijn om méér te betalen dan elders, ze willen dit!
En dat jij als ondernemer dus helemaal voor jouw tarieven en een eventuele verhoging mag gaan staan te beginnen op innerlijk niveau.
Want toen ik haar vroeg: “Wat is de reden dat jij dit tarief hanteert terwijl je ziet dat iemand anders in jouw regio het dubbele vraagt?’ zei ze: ‘Ik ben pas een jaar bezig’.

Van de week sprak ik een andere onderneemster.
Ook met haar kwam ik op een gegeven moment over haar tarieven te spreken, ik vroeg: ‘Wat zijn je tarieven en waar heb je die op gebaseerd?’
Ze zei: ‘Ik heb gekeken wat anderen doen en ben daar net onder gaan zitten.’
‘Oké, ik snap de achterliggende gedachte maar werkt die ook?’ vroeg ik haar.
Nee, zo vertelde zij.
Want het resultaat na enkele jaren: In ieder geval niet méér klanten dan die anderen.

Zomaar twee voorbeelden van een fenomeen waar nog veel te veel vrouwen last van hebben.
Jezelf kleiner houden dan nodig, vanuit angst, onzekerheid, lage prijzen hanteren.
Puur Mindset.
Er valt zoveel te vertellen over dit onderwerp en dat ga ik ook zeker doen in toekomstige videos en artikelen.
Uiteraard heb ik hier zelf ook de nodige ervaringen mee en gaat mijn proces voort.

Dit veranderen kost tijd, het is vooral een innerlijk proces.
De dame uit het eerste voorbeeld, je zou kunnen zeggen: Verdubbel gewoon vandaag je prijzen!
Maar zo werkt het niet, dit voelt voor haar ook niet goed.

Ik besprak het volgende met haar en dit is wat ik jou ook wil meegeven als jij dit leest en jezelf herkent:
Je kunt wel een eerste kleine volgende stap zetten: Ga eens rustig zitten en neem een nieuw tarief in je hoofd.
Bijvoorbeeld 10 euro meer dan je huidige tarief.
Hoe voelt het om dat uit te spreken?
Voelt het oké? Kan er nog iets bij?
Ga door totdat je merkt: Zo is het goed.
Liefst een bedrag dat iets buiten je comfort-zone is.

En doe dat over een maand of 6 nog een keer.
Zo verleg je stapsgewijs je innerlijke grens en gaat je ego niet al te hard sputteren 😉
Voor nieuwe klanten kan dit per direct ingaan.
Je huidige klanten kun je in een aangepast tempo laten meegaan, zo creëer je een overgangsfase.

Natuurlijk wil je voor jezelf de juiste toon en balans vinden en als jij blij bent met je huidige tarieven: Goed, houden zo!
Laat je niet gek maken door anderen, door dit artikel, door wie of wat dan ook.
Laat je hooguit inspireren als jij weet dat je jezelf, je klanten en hé, zelfs de maatschappij eigenlijk tekort doet.

Terug naar waar ik mee begon: Mensen zijn echt bereid om te betalen wat jij vraagt als ze de waarde ervan inzien en voor alles is een publiek.
Daarom zijn er ook A-merken naast huismerken terwijl deze producten precies hetzelfde zijn en uit dezelfde fabriek komen.
En zo betaal ik dus liever een paar honderd euro meer voor een auto waarbij ik het gevoel heb dat deze net iets beter is dan die andere…..
Hou mijn Facebook pagina maar in de gaten, zodra de aanschaf is gedaan zal ik een foto van de nieuwe auto plaatsen!

Vertel eens:
Wat is jouw ervaring over dit onderwerp?

Leuk om een reactie hieronder te lezen!

Heb jij een vraag over je bedrijf, over jezelf, mail die mij dan ga ik je een antwoord geven.

En deel dit artikel gerust in je netwerk, dank daarvoor.

Groet, Marieke

 

>