👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Een 3 stappenplan om je te helpen bij het geven van presentaties

maart 27, 2014 • Blog, Marketing

Zoals je weet is het spreken voor publiek een van de beste manieren om je bedrijf te laten groeien. Jezelf verbinden met mensen die voor je neus zitten te luisteren naar jou, er is geen betere manier om vertrouwen te kweken en waarde te geven.

Soms kan dit hele ‘spreken en presenteren’ gebeuren ook een uitdaging zijn.
Een innerlijke uitdaging: Waar zal ik het over hebben? Zal het mij lukken om mijn verhaal helder te vertellen of ben ik zo nerveus dat ik niet eens normaal kan ademhalen?
Er kan ook een praktische uitdaging zijn: WAAR kan ik spreken over mijn bedrijf, waar kan ik presentaties geven? Moet ik daar geld voor vragen of niet?

Vandaag wil ik je graag een 3 stappenplan geven om je te  helpen bij het geven van presentaties/spreken over je bedrijf.

1. Als eerste zul je een presentatie moeten maken en dit is iets waar ik met mijn klanten aan werk. Het meest efficiënte wat je kunt doen is 1 of 2 presentaties maken die je steeds weer kunt geven. Kies een onderwerp waar je publiek echt wat aan heeft en waarin bijvoorbeeld 3 van hun meest voorkomende issues worden behandeld. Je hoeft niet steeds een nieuwe presentatie te maken, je kunt recyclen.

2. Vervolgens moet je uitvinden waar je jouw presentaties kunt gaan geven.
En hierbij zeg ik: er zijn geen limieten, jij beslist.
Je kunt lokaal beginnen en wereldwijd eindigen. Wie zal het zeggen?
Je kunt op zoek gaan naar bedrijven, verenigingen of netwerkorganisaties die sprekers van buitenaf laten komen. Dit is extra handig want zij zullen de promotie voor jouw presentatie doen. Jij hoeft ‘m alleen maar te geven.

Je kunt zoeken via Google of naar je Kamer van Koophandel gaan en je kunt rondvragen.
Kijk eens naar je huidige netwerk: Wie ken jij die weer iemand kent die …… jou kan helpen om in contact te komen met dat bedrijf waar jij graag mee zou willen werken?
Ik zou hier niet erg kieskeurig zijn, wat je wilt is jouw presentatie geven, jezelf zichtbaar maken.
Maak een lijst met alle mogelijkheden en ga bellen of stuur een email.

Laat je niet ontmoedigen door een (aantal keer) ‘nee’, hou gewoon vertrouwen en ga door.
Meestal is het zo dat als je eenmaal ergens een presentatie hebt gegeven er meerdere volgen. Via mond tot mond reclame. Daarom wil je ook niet heel erg kieskeurig zijn als je net begint.

3. Als je eenmaal voor de zaal staat: geef geweldige en waardevolle inhoud. Laat zien dat jij weet waar je het over hebt. Maak contact met de mensen en geniet. Vraag of je enkele inzichten mag gebruiken op je website. Gebruik sociale media om de wereld te laten weten hoe leuk de mensen in de zaal jouw presentatie vonden. Vraag na afloop naar andere plekken om te spreken. Vraag het gewoon en neem in ontvangst wat je krijgt!

Er is zoveel meer te vertellen over dit onderwerp, ik wil je niet overvoeren dus ik bewaar wat voor andere filmpjes.

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar wat jij te vertellen hebt:
– Wat heeft jou geholpen in het krijgen van presentaties?
– Heb je suggesties over dit onderwerp?
– Wat is één actie die je na deze video kunt doen?

Dank voor je reactie hier onderaan de pagina.

Als je een vraag hebt over je bedrijf, als je vastloopt, laat het mij weten dan maak ik graag een video voor je om je te helpen.

Tot volgende week!

Outfit: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

>