Meld je aan voor de tips en inspiratie die ik gratis per email stuur!

Jouw gegevens worden vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in de privacy verklaring

Doorverwijzen naar anderen is goed voor je business

juli 16, 2015 • Blog, Marketing

Een klant van mij vroeg mij laatst: ‘Marieke, het valt mij op dat jij regelmatig naar anderen verwijst. Ik vind dat heel goed van je maar vraag me ook af of je dat niet eng vindt? Je stuurt jouw klanten dan in feite toch naar een con-collega?’

Ha, wat een leuke en goede vraag!
Direct verwerken in een blog 😉

Nee, ik vind dat niet eng.
Ja, ik verwijs regelmatig naar anderen.
Naar experts die gewoon heel goed zijn in een onderdeel van je business.
Mensen die kennis hebben waar jij als zakenmam beter van kunt worden.
Experts die iets toevoegen aan wat ik mijn klanten bied.

Er was ooit een tijd dat ik dacht: Ik kan alles zelf leren aan mijn klanten.
Hoe meer ik weet, hoe breder mijn kennis, hoe beter het voor mijn bedrijf is.
Yeah right.
Dat bleek helemaal geen goed idee.
Voor mijzelf niet want ik werd doodmoe van alles wat ik ‘nog niet wist’ en waar ik me dus van mijzelf in diende te verdiepen.
Voor mijn klanten niet want die kregen maar een fractie van de kennis die ze nodig hadden.
‘Schoenmaker blijf bij je leest’, dat idee.

Voorbeeld: Facebook.
Super fijn als je weet hoe je Facebook in kunt zetten voor je bedrijf.
En ik kan echt wel een paar dingen uitleggen en laten zien.
Maar om nu te zeggen: Ik ga modules over Facebook maken voor mijn klanten?
Nee, zonde van mijn tijd!
Iedereen die meer over Facebook wil leren stuur ik door naar Anne Raaymakers.
Zij weet er echt alles van, dat is haar business.

Ander voorbeeld: Website maken.
Zelf heb ik hier nooit enige aanleg, laat staan interesse voor gehad.
Oké, ik kan in WordPress de basisdingen doen, zoals dit bericht schrijven, afbeeldingen invoegen etc.
Ik kan ook een Youtube filmpje insluiten in een bericht.
Maar zodra het technisch(er) wordt haak ik af en schakel ik Sabriyé Dubrie in.

Ik kan en wil niet alles doen en ben zo blij met andere experts!
En dat komt mijn bedrijf ten goede want ik focus op mijn sterke kanten.
Het heeft er ook mee te maken dat ik steeds helderder krijg voor wie ik er wil zijn, voor welke vrouwen ik gewoon een hele goede coach ben.
Het bespaart me ook nog eens heel veel tijd.
Zou het voor jouw bedrijf ook beter zijn als jij meer zou doorverwijzen?

Wat ik belangrijk vind bij het doorverwijzen is dat je degene naar wie je doorverwijst zelf kent, dus dat je weet: Bij hem of haar zit je goed, ik kan dat echt uit ervaring zeggen.
Dat heeft met integriteit te maken.
Zo heb ik sinds een tijdje een ‘Zakenmam’s favourites’ onderdeel op deze website.
Hierin maak ik reclame voor mensen, diensten of producten waar ik zelf heel enthousiast over ben, en die ik iedereen kan aanbevelen.
Nu staat er nog maar één collega maar er liggen een aantal andere onderdelen op de plank, die komen er binnenkort bij.

Ik geloof dat als ìk doorverwijs naar anderen dat anderen dan ook naar mij doorverwijzen.
Daar vertrouw ik op, de juiste klanten komen bij mij terecht op het juiste moment.
Er is genoeg voor iedereen, er is overvloed op alle fronten.
Wat mij betreft mag er meer worden doorverwezen, en wat je geeft krijg je altijd weer terug want zo werkt het nu eenmaal.
Alles zelf willen doen is niet alleen zonde van jouw kostbare tijd, het is gewoon ook niet slim omdat je jouw bedrijf veel sterker maakt door te focussen op jouw unieke kwaliteiten.
Een mooi voorbeeld was het webinar dat de Belgische sales queen Cindy Vranken afgelopen week gaf waarin zij 14 experts samenbracht die elk hun #1 tip voor de zomer deelden.

Doorverwijzen naar anderen is juist een teken van kracht, geloof in jezelf, vertrouwen.
Het is goed voor je reputatie want wie wil er nu een coach die zegt: ‘Ja hoor, dat kan ik je wel leren’ maar die er ondertussen niets van bakt?
Weet wat jij jouw klanten wel en niet kunt of wilt leren, doe jouw ding, en laat andere experts hun ding doen. Daar komt het in één zin op neer.

Ik ben benieuwd naar jouw reactie.
Verwijs jij makkelijk naar anderen?
Heb je misschien een samenwerking met bepaalde experts, die aanvullen op jouw werk?
Of heb je een andere ervaring die je wilt delen?
Laat het hier beneden achter in een reactie, dankjewel daarvoor.

Heb jij een vraag over jouw bedrijf, over jezelf als zakenmam, mail me dan maak ik misschien wel een blog of video voor jou.

Tot de volgende keer!

Groet,

email naam

 

 

 

2 reacties op “Doorverwijzen naar anderen is goed voor je business

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *