👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Dit irriteert.

augustus 27, 2020 • Blog, Marketing

Ik heb nog nooit een zwarte (spijker)broek gehad.
Als ik een broek draag is het een donkerblauwe jeans en verder heb ik vooral jurken en rokken.
Nu heb ik een paar zwarte broeken nodig voor mijn horeca-zorg werk dus op naar de stad, meteen maar naar de bekende jeans winkel, je weet wel, van die 501 reclames.
Van dit merk heb ik een hele fijne blauwe jeans en áls ik dan een zwarte broek aanmoet, laat het dan dit model zijn.

Voor de deur van de winkel staat een bord: 1 + 1 = 3.
Oftewel drie halen, twee betalen.

De winkel mag niet zomaar betreden worden, er staat een hekje voor de ingang.
Een vriendelijk meisje ziet mij staan, komt naar me toe en maakt het hekje open.
‘Hoi, kom binnen’ zegt ze waarna ik achter haar aan de winkel inloop.

‘Heb je gezien dat we een actie hebben’ zegt ze.
Dat had ze nu niet moeten doen, ik merk meteen een irritatie.
En dan moeten we nog ‘samenwerken’ om die broek te vinden.

Wat irriteert mij hier nu precies aan?
Het is toch haar werk om broeken te verkopen, is het niet juist fijn dat ze mij attendeert op de actie?

Er is niets mis met willen verkopen, dat wil elke ondernemer.
Waar ik in dit geval moeite mee heb is de timing.

Vraag nou éérst eens aan me waar je mij mee kunt helpen.
Ga met mij aan de gang met het vinden van de perfecte zwarte jeans.
Hebben we die gevonden, attendeer mij dan op de actie.

De relatie eerst, dan de verkoop.
Een spijkerbroek of bijvoorbeeld een coachingstraject, het lijkt misschien op appels met peren vergelijken.
Toch is het in beide gevallen, in alle gevallen waar ‘verkoop’ bij komt kijken belangrijk om de relatie genoeg tijd te geven.

Ik merk dat het tot wel een jaar kan duren voor een klant mij benadert om aan het werk te gaan.
Meestal volgt diegene mij al een tijdje op social media en leest mijn blogs hier op mijn website.

Zelf heb ik een paar maanden geleden voor het eerst iets gekocht bij iemand die ik al zeker zes jaar met veel plezier volg.

Natuurlijk benoem ik in mijn uitingen altijd iets van mijn aanbod, dat hoort bij ondernemen.
Vergelijk het met het bord dat voor de winkel staat.

Wordt er een koopsignaal afgegeven, in de vorm van een mail of telefoontje, dan gaan we in gesprek.
Hoe is het nu en waar is zij naar op zoek?
Hoe kan ik haar het beste helpen binnen de mogelijkheden?

Soms is de conclusie dat er nu geen match is.
Meestal komen we er wel uit.

Moraal van dit verhaal: werk aan de relatie en vertrouw erop dat een klant op het juiste moment echt wel bij je aanklopt.
Sta voor jouw waarde en kwaliteit.
Daar heb je geen schreeuwerige acties voor nodig, die vind je op de markt.

En, vond ik mijn zwarte jeans?
Helaas, het model dat ik wilde bleek uit de collectie te zijn gehaald.
Balen en ook dit is natuurlijk niet wat je wilt horen 😬
‘Doen ze bewust, dan introduceren ze ‘m over een paar jaar weer opnieuw’ zei de verkoopster.
We vonden een alternatief waar ik er eentje van meenam.

Reageren op dit artikel?
Leuk, ik lees graag jouw ervaringen met verkoopacties in relatie tot jouw irritatie 😉
Wat kan jij (nog meer) doen om aan de relatie met jouw klanten te werken?
Heb je een andere tip, ook fijn, hiermee inspireer je andere lezers.

Dank voor je tijd!

Groet,

 

 

PS Je kunt altijd een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek met mij plannen.

>