👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Jacqueline’s dilemma: Een collega in de buurt heeft een lager tarief…..

februari 16, 2017 • Blog, Mindset

Deze week ga ik een vraag beantwoorden van Jacqueline, zij is kindercoach en zij legt het volgende voor:

Hoi Marieke,
Ik heb een dilemma. Er is bij mij in de buurt een kindercoach gestart die bij mij is geweest om kennis te maken en vervolgens een en ander heeft overgenomen, om het netjes uit te drukken.
Nu zie ik dat echt wel als een compliment maar ik baal er ook van. Zij werkt voor 5 euro minder per uur dan ik. Ik krijg nu het gevoel dat ze mij uit de markt wil prijzen. 
Gezien de omgeving kan ik me voorstellen dat mensen die 5 euro als veel zien en dus voor een ander kiezen. Daar komt bij dat ik niet echt een grote klantenkring heb. 
Ik weet dat ik me niet moet laten leiden door angst, daarom vraag ik me af: Wat vind jij?

Dankjewel voor je vraag Jacqueline, ik denk dat we allemaal wel eens te maken hebben gehad met zo’n irritante copy cat die jouw hersenen komt leegplukken om vervolgens doodleuk precies hetzelfde op een eigen website te zetten.
Je zegt dat je het als een compliment ziet en ik denk ook inderdaad dat je dat maar het beste kunt doen. Zij is nog niet zo zelfverzekerd dat zij denkt: Ik kan mijn eigen teksten schrijven, ik kan er mijn eigen draai aan geven. Laat dat gewoon helemaal zitten, maakt niet uit.

Zij werkt dus voor 5 euro minder per uur en je krijgt het gevoel dat ze jou uit de markt wil prijzen.
Dat is absoluut niet waar, daar hoef je echt niet bang voor te zijn.
Mensen kijken niet naar die 5 euro meer of minder. Ze kiezen voor jou omdat ze denken dat jij de beste coach bent voor hun kind. En dat ben je natuurlijk ook!
Ik denk zelfs dat je het verschil wel groter mag maken, ik zou je willen uitdagen om er in ieder geval nog 5 euro bovenop te doen zodat het verschil groter wordt.
Een lage prijs wekt soms argwaan en sommige mensen willen gewoon altijd 1e klas reizen.
Het maakt dus echt niet uit die 5 euro meer of minder, daar zal het ‘m niet om hangen.
En als het mensen daar wél om gaat dan is het niet jouw ideale klant.
Dan kijkt ‘ie alleen maar naar de prijs in plaats van naar de waarde die je levert en de hulp die jij biedt aan het kind.

Je zegt ook ‘gezien de omgeving kan ik me voorstellen dat mensen die 5 euro als veel zien en dus voor een ander (oftewel voor haar) kiezen.’
Dan heb je het denk ik over de omgeving waar jij woont en waar jouw klanten ook zitten.
Ook dit is niet waar, dit is jouw mindset. Mensen zijn bereid om met alle liefde jouw tarief te betalen en ze zijn ook bereid om verder te reizen naar jouw praktijk.
Dit heeft echt niets te maken met die collega, dit gaat om/over jou.

Dan zeg je ‘daar komt bij dat ik niet echt een grote klantenkring heb’. Dat is natuurlijk gewoon een kwestie van doorgaan met focussen op jouw business. Je oogkleppen op, niet naar anderen kijken, focus op jezelf. Geef je huidige klanten super goede waarde, leg ze in de watten.
Zorg ervoor dat je mooie testimonials krijgt en help die mensen helemaal volledig vanuit je hart en dat zal zich terugbetalen in meer klanten. Mensen gaan dat rondvertellen, ze kunnen het zien op jouw website dus weet je, die klanten komen echt wel als jij maar blijft focussen op jouw eigen ding.

Als laatste zeg je ‘ik weet dat ik mij niet moet laten leiden door angst en daarom vraag ik me af wat jij vindt.’
Nou, dit is dus.
Angst is nooit de waarheid, je bent hartstikke goed bezig, ga gewoon lekker door, ga uit van jouw kracht, jouw kwaliteit en laat die collega erachter komen dat zij dat ook beter kan doen.
Teksten overnemen dat werkt niet, ieder heeft z’n eigen energie die erin zit dus laat dat los en focus op jou.

Dit is mijn antwoord op jouw vraag Jacqueline en ik hoop dat je hiermee verder kunt.
Heb jij als kijker naar deze video ook een reactie voor haar en de andere kijkers, laat dit dan weten. Wat is jouw mening of ervaring als je dit ook hebt meegemaakt en hoe heb je dit aangepakt?

Heb jij een vraag over jouw bedrijf laat het mij dan weten, ik help je graag verder!

Groet,

>