👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Deze 3 dingen heb je sowieso altijd nodig voor je business.


Covid-19 crisis of niet, het tweede kwartaal van 2020 is begonnen.
Terwijl er kinderen moeten worden begeleid bij schoolwerk, het leven er momenteel heel anders uit ziet, wil geen enkele ondernemer de business helemaal on hold zetten.
En dat hoeft ook niet!
Het is zo inspirerend om te zien welke nieuwe initiatieven ontstaan, hoe mensen het online werken ontdekken (en omarmen) en wat voor goeds er uit deze ellende voortkomt.

Maak het kleiner is altijd al mijn motto en nu nog belangrijker geworden.
Als je nu minder tijd aan je bedrijf kunt werken dan je zou willen en je niet goed weet hoe je het tweede kwartaal kunt vormgeven, hier is hulp.
Deze drie dingen heb je sowieso altijd nodig voor je business:

  1. Een plan. Een plan geeft richting, ook als je het door allerlei omstandigheden moet bijstellen. Beter dat dan geen plan hebben. Een plan bestaat uit doelen, getallen, tijd en je vertaalt onderdelen van je plan naar je planning (agenda). Een jaarplan, kwartaalplan, maandplan, weekplan, dagplan, maak het kleiner en kleiner en kleiner! Vier de kleine stappen die je zet en ga door.
  2. Grip op je getallen. Hiermee bedoel ik onder andere geld, dus hoeveel komt er binnen en welke kosten heb je. Komt er minder binnen door de crisis, waar kun je dan nu op bezuinigen? Wat is nu juist wél een goede investering? Maar dit gaat ook over andere getallen, denk aan het aantal mensen op je lijst. Hoe vaak stuur je iets naar je lijst en kan je dit ophogen? Hoeveel leads worden klant en hoeveel tijd zit daartussen? Hoe zit het met je bereik op social media? Wij, de kleine zelfstandigen, hebben als voordeel ten opzichte van grote bedrijven dat we meestal weinig tot geen overheadkosten hebben. Ook kunnen wij snel beslissingen nemen, we hoeven niet eerst met tig mensen te overleggen. Hou vast aan je huidige prijzen en tarieven, gooi die niet omlaag vanuit angst. Je levert waarde, misschien nu nog wel meer dan normaal en daar mag je echt geld voor vragen.
  3. Support. Je kunt en hoeft het niet alleen te doen. Als je deelt wat je plannen zijn, liefst met gelijkgestemden, dan is het ‘de wereld ingeslingerd’ en ben je accountable. Het is fijn en belangrijk dat je vragen kunt stellen, anderen kunt laten meekijken met wat jij hebt geproduceerd, je frustraties en successen delen. Zoals in mijn membership StepUp groep met waanzinnig leuke vrouwen die allemaal hun ding doen en hun ups en downs hierbij tegenkomen.

Bovenstaande drie punten staan dus los van het tweede kwartaal.
Toch is elke start van een kwartaal een perfect moment om je hier weer eens over te buigen.
Zie deze ‘corona-tijd’, die weer voorbij zal gaan, ook als tijd om te zaaien en dan kun je later oogsten.
Doe dingen die je al te lang hebt uitgesteld, breng orde op zaken in je bedrijf.
Schrijf blogs, maak social media content, bel je (oude) klanten op, breid je netwerk uit.

Een crisis is pas een crisis als jij het een crisis noemt.
Neem alsjeblieft niet de beslissing om niets te doen omdat je nu even met je handen in het haar zit.
Ik noemde net al een paar voordelen die je als kleine zelfstandige hebt en daar kom een hele waardevolle bij:
Wij hebben een veel persoonlijkere relatie met onze klanten.
Het is nu makkelijker dan ooit om de telefoon te pakken en ze te vragen hoe het gaat, of je ze ergens bij kunt helpen.
Er wordt nu zoveel van iedereen gevraagd, er is zoveel anders dan we gewend waren.
Jij als stabiele factor voor je klanten, hoe fijn is dat?!

Dus: Blijf in beweging, maak je plan, doe wat je kunt en hou je hoofd koel.

Ter illustratie en inspiratie, dit is mijn plan voor het tweede kwartaal:

De focus voor mij gaat naar het verzamelen van leads.
Het doel is mijn lijst laten groeien (met 500 mensen als getallen-doel) en deze mensen een laagdrempelig aanbod doen wat dus zal leiden tot verkoop.
Het middel hiervoor is mijn weggever, deze heb ik vorig jaar maart van mijn website afgehaald voor ‘onderhoud’ en nog steeds staat ‘ie niet terug.
Ja, ik schaam me kapot want ik weet hoe belangrijk het is om deze te hebben.
Maar goed, het is niet anders dus nu heb ik mezelf twee weken de tijd gegeven om het af te ronden, er weer op te zetten en alle techniek aan de achterkant te regelen.
Zodra dit is gebeurd start ik met een FB advertentie om de weggever te promoten.
Hierna ga ik veel content produceren voor social media.
Ook ga ik alle blogs op mijn website (dit zijn er echt heel veel) nalopen en onderaan een verwijzing maken naar een van mijn gratis producten.
Tenslotte ga ik dagelijks telefonisch contact zoeken met klanten en leads, om even een contactmoment te hebben, te vragen hoe het gaat en waar ze mogelijk tegenaan lopen.
Dat geeft weer input voor blogs en zo is het cirkeltje weer rond.

Natuurlijk doe ik nog meer, zoals het werken met mijn klanten, wekelijks een blog, administratie, zelfstudie.
O ja, de scholen zijn nog even dicht, er komt een Meivakantie aan en daarna moeten we nog maar zien hoe het verder gaat in ons landje!
Juni is vaak een drukke maand op school dus daar wil ik ook rekening mee houden.
Maar dit zo opgeschreven te hebben voor mijzelf geeft focus, energie en tegelijkertijd rust want ik heb andere zaken hiermee voor nu aan de kant geschoven.
Dit is zeker te doen, ook met de kids nog thuis de komende weken.

Het is altijd een goed moment om je plan te maken, welke dag van het jaar het ook is.
Dit is een uiting van het feit dat je jezelf serieus neemt als ondernemer, dat je onder elke omstandigheid een bestemming voor ogen hebt en je koers bepaalt.
Het lijkt me dan ook heel tof om in een reactie van jou te horen:

  • Wat is jouw plan voor het tweede kwartaal, waar ga jij op focussen?
  • Welke kans(en) zie je juist nu voor jouw bedrijf?
  • Welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Dankjewel voor je tijd en aandacht.
Blijf gezond en support jouw locale kleine ondernemers!

Groet,

 

 

PS Wil jij eens van gedachten wisselen over jouw bedrijf plan dan een gratis kennismakingsgesprek in.

  • Leyla schreef:

    Dank je voor deze inspirerende blog.

    Net wat ik nodig had in deze structuurloze tijd, waarbij wij van dag tot dag leven. Waarom van dag tot dag? Iedere dag weer de vraag, welke werknemers zijn er vandaag aanwezig. Aangezien wij een ambachtelijk slagerij hebben, zijn onze werkzaamheden zeer arbeidsintensief. En net dat wordt door onze klanten heel erg gewaardeerd. 80% van de producten die we verkopen, maken we ook zelf.

    Ik had net dat zetje nodig om weer structuur aan te brengen in ons gezin en in mijn taken achter de schermen in het bedrijf.
    Daarnaast ben ik vorig jaar oktober begonnen met nog een eigen bedrijf: Creatieve kinder workshops en feestjes.
    Ik had bewust een rustige start ingezet om te kijken hoe het zou lopen en omdat het lekker liep had ik voor het nieuwe jaar mezelf voorgenomen om er helemaal voor te gaan. En toen was daar de crisis.
    Met mijn nieuwe bedrijf ben ik helemaal stil komen te liggen, en de slagerij en de kinderen vroegen om al mijn aandacht.

    Maar nu na het lezen van deze blog, heb ik mijn “datumloze” agenda er weer bij gepakt, en ben ik weer gaan schrijven.
    Afspraken, plannen, things to do, etc. Het meeste dat in mijn hoofd dwaalde staat weer op papier. Dus morgen vol goede moed (en weer met 1 personeelslid minder, helaas) er weer tegenaan, ook voor mijn nieuwe bedrijf, want dit promoten en mijn ideeën kenbaar maken, daar is net nu de juiste tijd voor heb ik gehoord 😉

    • Marieke schreef:

      Hoi Leyla, dank voor je reactie. Ja, het is een hele bizarre bijzondere tijd! En dat je nu niet alles kunt dat mag duidelijk zijn.
      Hoeft ook niet. Goed dat je je hoofd hebt geleegd op papier. Met kleine stappen kom je er ook en de tijd van kinderfeestjes komt ook vanzelf weer terug!
      Succes, groet, Marieke

  • >