De wet AVG, ben jij er ook he-le-maal klaar mee?

Ik zou misschien moeten zeggen: Ben jij er helemaal klaar voor?
Heb je alles geregeld, kan jou niets meer gebeuren vanaf 25 mei?
Dat zijn de wenselijke vragen.

Voor veel ondernemende vrouwen die ik hoor en spreek is de realiteit heel anders.
Die zijn er al weken, maanden druk mee, het geeft stress, ze weten niet hoe ze dingen het beste kunnen regelen.
Kortom: Ze zijn er he-le-maal klaar mee!

Ik ben er nagenoeg klaar voor én ik ben er zeker helemaal klaar mee 😉
Wat een drukte, wat een gedoe.
Wat een onduidelijkheid en mensen die elkaar tegenspreken.
Het blijkt lastig om je hoofd koel te houden, uit de angst te blijven en te snappen wat je nu echt allemaal precies, praktisch en technisch, geregeld moet hebben.
Na 25 mei zal het zich vanzelf settelen en als je nog niet alles 100% op orde hebt dan hoef je niet te stressen, zo lang je er maar mee bezig bent komt het allemaal wel goed verwacht ik!

In een notendop:
Per 25 mei 2018 geldt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Vanaf die datum geldt dezelfde privacywetgeving in de hele EU.
De wet AVG zegt dat jij de gegevens die jij ontvangt van mensen moet beschermen.
Degene van wie de gegevens zijn heeft het recht om deze gegevens in te zien en heeft ook het recht om te weten hoe jij deze gegevens verwerkt.
Je hebt dus een privacy verklaring of policy nodig waarin je dat uitlegt.
Die van mij kun je hier lezen, er staat op elke pagina op mijn website een linkje naar deze verklaring.
Je hebt ook een verwerkingsregister nodig, die hoef je niet te publiceren maar daarin heb je helder welke gegevens er door je bedrijf stromen en met welk doel.
Deze moet je wel kunnen laten zien mocht je controle krijgen.

Ik vind het een goede zaak dat iedere ondernemer zich op deze manier (weer eens) bezighoudt met de gegevens van anderen en hoe je hiermee omgaat.
Het sluipt er makkelijk in, hoeveelheden gegevens, foto’s, verslagen, ik weet niet wat.
Toen ik hiermee bezig was realiseerde ik mij: ‘Goh, ik heb eigenlijk best wel veel en zo liggen míjn gegevens dus ook bij heel wat bedrijven en instanties!’
Het inzichtelijk maken van de gegevensstromen, bewaartermijnen, systemen waar je mee werkt, ja, best goed om je daar bewust van te zijn.
Meteen maar even opschonen, ik hou ervan.

Een van de punten waar in mijn kringen het meest om te doen is: De mailinglijst.
Je weet wel, de lijst met emailadressen die je gebruikt om je nieuwsbrief naar te versturen.
Die belangrijke lijst want de mensen die op deze lijst staan, dat zijn klanten of mogelijke klanten.
Het zijn mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt, ze vinden je leuk en ze hebben wat aan de kennis die jij deelt.

De gangbare manier was: Iedereen die op wat voor manier zijn/haar emailadres bij jou achterlaat toevoegen aan deze (hoofd)lijst.
Dus stel, mensen schrijven zich in voor een webinar dat jij geeft, dan zet je die mensen na het webinar automatisch op je hoofdlijst.
Of ze vragen een weggever aan via je site en dan sluis jij ze automatisch door.
Ik deed dit ook maar dat mag dus niet meer.
Eigenlijk was het al niet heel netjes om dit te doen want immers, mensen gaven zich op voor een webinar, niet voor een nieuwsbrief, maar ik ken niemand die dit niet deed.
Het was de gangbare manier om je lijst te laten groeien: Via gratis producten en diensten.

Je moet nu kunnen aantonen dat mensen toestemming hebben gegeven om op een bepaalde lijst te staan, zij moeten daar een handeling voor verrichten.
Oftewel: zich daarvoor aanmelden en akkoord gaan met jouw privacy verklaring.
Je aanmelden voor een webinar betekent dus niet dat je ook een nieuwsbrief wilt ontvangen.
Dit zul je moeten splitsen.
De makkelijkste manier is om een aparte pagina te maken op je website waar mensen zich kunnen aanmelden voor jouw nieuwsbrief.
Die je overigens natuurlijk geen nieuwsbrief noemt want dat is saai.
Geef er een leuke en toepasselijke naam aan.
Die van mij heet wekelijkse inspiratiemail.
Kan leuker maar goed, dat komt vast nog wel een keer.

Mijn weggever is het planningspakket, die kun je op nagenoeg elke pagina op mijn website aanvragen.
Er staat ook duidelijk vermeld dat er naast het pakket drie vervolgmails worden verstuurd.
In de vervolgmails stel ik mezelf voor en geef ik nog extra tips over plannen.

Bij de aanvraag staat tevens de mogelijkheid om je meteen op mijn wekelijkse inspiratiemail te abonneren.
Een aparte handeling dus waarmee het zuiver blijft.
Doet iemand dat niet dan heb ik nog een aantal momenten de kans om die persoon op mijn wekelijkse mail te wijzen.
Namelijk in mail met het planningspakket en in de vervolgmails.
Want uiteindelijk wil ik mensen natuurlijk het liefst op mijn hoofdlijst.
Het zal wat meer moeite kosten dan voorheen maar so be it.

De focus zou ook voor jou moeten blijven liggen op het laten groeien van jouw hoofdlijst.
Zorg dus voor een aparte pagina waar mensen zich kunnen aanmelden voor jouw nieuwsbrief die je geen nieuwsbrief noemt.
Stuur ook consequent jouw nieuwsbrief naar de mensen op deze lijst.
Zeg je maandelijks, doe het dan maandelijks.
Zeg je wekelijks, doe het dan wekelijks.
Blijf in beeld en weet dat de meeste mensen gewoon regelmatig van je moeten horen voordat ze iets bij je gaan kopen.
Deel daarom jouw kennis, neem ze mee in jouw wereld, laat ze kennismaken met andere inspirerende mensen en vertel uiteraard ook over jouw aanbod.
Je bent een commercieel bedrijf, je zult moeten verkopen om de boel draaiende te houden.
Wees niet bang om dus ook een stuk commercie in jouw nieuwsbrief te stoppen.
Mensen kunnen niet ruiken wat jij te koop hebt!

Enne: Werk voor het versturen van je nieuwsbrieven met een systeem zoals Mailchimp of ActiveCampaign, deze laatste gebruik ik.
Zo’n systeem neemt je een hoop werk uit handen.
Zoals de voornaam die automatisch wordt gebruikt en de ‘afmelden’ knop onderaan elke mail die overigens verplicht is.
Verstuur alsjeblieft geen nieuwsbrieven via bijvoorbeeld Outlook of Gmail, dat is niet professioneel.

Ik heb me laten helpen en voorlichten over de AVG want ik zag op een gegeven moment ook door de bomen het bos niet meer.
En nogmaals, als je er nog niet helemaal klaar voor bent, relaxed.
Na 25 mei kun je er gewoon mee verder, belangrijkste is dat je ermee bezig bent en kunt laten zien hoe jij omgaat met gegevens.
Heel veel grote bedrijven zijn er ook nog mee bezig, laat dat een geruststelling zijn 😉

Nu hoor ik graag van jou:
– Ben jij AVG-klaar, hoe vond je het om hiermee bezig te zijn?
– Wat merk/hoor jij hierover in jouw omgeving, is er veel onrust en wat doet dit met jou?
– Welk ander inzicht neem jij mee uit dit artikel?

Leuk om jouw reactie te lezen, dankjewel daarvoor.

Heb jij een vraag over jouw bedrijf, mail me. Ik help je graag verder.

Groet,

 

Spread the love

2 gedachten over “De wet AVG, ben jij er ook he-le-maal klaar mee?

  1. Laurence

    Het is een boel gedoe voor de kleine ondernemer, maar het is ook goed. Ik volgde afgelopen maand een 7-daagse challege van iemand en ontving de weken erna ook nieuwsbrieven van andere online ondernemers. Plus dat iemand vertelde dat zij zelf ooit 2000 mailadressen had gekocht voor €5000 en daar helemaal geen klanten aan over hield. Logisch, want ze waren ook geïnteresseerd in degene waar je de mailadressen van kocht.
    En met de nieuwe wet kan dat dus niet meer.

    Reageren
    1. Marieke Bericht auteur

      Hoi Laurence, ja, ik vind het ook goed ondanks het gedoe. En emailadressen kopen zou ik nooit doen! Groet, Marieke

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*