Meld je aan voor de tips en inspiratie die ik gratis per email stuur!

Jouw gegevens worden vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in de privacy verklaring

De waarde van jouw waarden.

maart 5, 2020 • Blog, Marketing

‘Waarom beperk je jezelf?’ vraagt mijn vriendin-collega-ondernemer mij.
We zitten te lunchen in de stad en ik heb haar net verteld dat er een maximum aantal plekken zijn op mijn jaarlijkse event.
‘Beperken? Ik ervaar het juist als bevrijdend en het geeft rust’ zeg ik.

Dat is ook echt zo.
Praktisch gezien moet je op een gegeven moment zaken met de locatie afstemmen.
En met allerlei andere mensen die er op de een of andere manier bij zijn betrokken.

Goed, ik zou natuurlijk allemaal kaarten gratis weg kunnen geven maar dat wil ik niet.
Ik kan me dat financieel op dit moment ook niet veroorloven.
Ik heb liever minder mensen die er echt voor kiezen en betalen om te komen.
Wat zou ik gaan lopen duwen en trekken?
Helemaal geen zin in.

Deze beslissing ligt in lijn met het steeds blijven kijken naar mijzelf, mijn business en wat er op dit moment speelt in mijn leven.
Zo is dat ook voor mijn klanten.
Niets is voor altijd en je kunt dingen steeds bijstellen.

De laatste tijd ben ik weer bezig met vragen als:

  • Welke waarden zijn belangrijk voor mij?
  • Hoe koppel ik deze aan mijn bedrijf?
  • Komt dit goed tot uiting in bijvoorbeeld mijn marketing?

Het is belangrijk dat jij bepaalde waarden hebt die je koppelt aan je business.
Allereerst omdat jij zo bent, iedereen heeft waarden en het is volkomen logisch dat je die dus meeneemt in je werk.
Door dit specifiek te benoemen wordt je nóg aantrekkelijker voor jouw ideale klant.
Zo zijn er vrouwen die niet van massale bijeenkomsten houden, die het juist heel prettig vinden, een maximum aantal.
En je stoot mensen af, ook prima want je bent er toch niet voor iedereen.
Zo zal er ook iemand zijn die nu denkt: Maar honderd mensen maximaal in de zaal? Dat is mij te weinig, ik heb liever duizend man om mij heen!

Door meer naar binnen te gaan bij jezelf en jouw waarden (weer) helder te krijgen en door hier vervolgens meer over te communiceren laat je jouw ideale klant makkelijker bij jou aansluiten.

Waarden kunnen veranderen, wat tien jaar geleden een belangrijke waarde voor je was kan nu veel minder of niets meer voor je betekenen.
Of andersom.
Zo merk ik dat ik nu veel meer waarde hecht aan de waarde ‘Rust’ dan vroeger.
Ben ik nu minder bereid om bepaalde dingen te doen voor mijn bedrijf.
Ik zeg vaker ‘nee’ tegen iets waar ik een gevoel van druk of drukte bij krijg.
Daarmee zeg ik meteen vaker ‘ja’ tegen mezelf in relatie tot rust.
Weet ik ook zeker dat ik blijf groeien en ontwikkelen in lijn met hoe ik het wil.

Het heeft er ongetwijfeld (ook) mee te maken dat ik de vijftig ben gepasseerd.
Mijn energie is anders, mijn ambities zijn anders.

Naast de zorg voor mijn gezin is er meer zorg voor mijn ouders en schoonouders.
Heel fijn om te kunnen doen maar het heeft wel direct effect op je tijd en dus op je business.
Ik heb verschillende klanten die ook in deze fase zitten en het is prettig om te kunnen delen wat dit met je doet als mens en als ondernemer.

Natuurlijk willen deze vrouwen en ik net als jij vooruit met onze bedrijven, er zijn genoeg plannen.
Je hebt tenslotte een bedrijf omdat je anderen wilt helpen en omdat je geld wilt verdienen.
Maar door de voor mij belangrijke waarde Rust meer bovenaan te zetten verandert er iets in de manier waarop ik dit doe.
Door er meer over te communiceren haken mensen aan die hierop aanhaken 😀

Andere waarden die ik hanteer in mijn bedrijf zijn:

  • blijf leergierig = zelfontplooiing, verantwoordelijkheid.
  • maak het kleiner = eenvoud, versimpelen.
  • volg de vreugde = plezier, humor

Het is leuk én waardevol (!) om regelmatig te toetsen of jouw binnenkant nog klopt met hoe je jezelf aan de buitenwereld laat zien.
Hoe het zit met de waarde van jouw waarden.
Past iets niet meer, verander het dan.
Kijk of je jouw waarden kunt koppelen aan jouw ideale klant.
Schrijf, post, vlog, praat erover!
Het zorgt voor een betere marketing die minder als marketing zal voelen (mocht je marketing nog lastig vinden).
Ga ermee aan de slag en laat me weten wat je tegenkomt goed?

Ook ben ik nu benieuwd naar:
– welke waarden had jij vroeger en zijn nu weg, anders?
– welke waarden zijn daarvoor in de plaats gekomen?
– merk jij hierdoor ook een verandering in het type klant dat je krijgt?

Leuk om dit, en/of jouw andere reactie op dit artikel, hieronder te lezen, dankjewel!

Dank voor je tijd en aandacht.

Groet,

 

 

PS Wil jij eens praten over jouw bedrijf, plan dan een gratis online kennismakingsgesprek.
Ik ontmoet en spreek je graag!

6 reacties op “De waarde van jouw waarden.

  1. Anja Dijkstra schreef:

    Herkenbaar… vorige week nog kreeg ik een heel mooi aanbod, waardoor ik meer continuïteit binnen mijn bedrijf zou kunnen creëren. Maar… het zou betekenen dat ik “productiewerk” zou moeten gaan leveren. En dat voelde niet goed, dat voelt niet als iets waarvoor ik wil gaan. Daarna tot 2x toe een presentatie over je onderscheiden van de rest, en toen werd het mij duidelijk. Met pijn in de buik het aanbod afgewimpeld (want komt er wel weer iets anders voor in de plaats?). En toch voelde het goed.
    Ik ben van meer waarde voor mijn klanten, en dat mag gewaardeerd worden!

    1. Marieke schreef:

      Hoi Anja, dank voor je reactie. Moedig besluit! Heb vertrouwen dat er inderdaad iets beters naar je onderweg is! Groet, Marieke

  2. Nicole schreef:

    Haha, nou Marieke, je komt wel op een heel mooi moment met je verhaal….
    Ik zit er zacht gezegd, middenin! Ik ben al ruim 10 jaar zelfstandig en voel sinds december dat het knaagt. Het dient me niet meer, ik heb er geen lol meer in en het kost me meer energie dan het me oplevert. En dat verdien ik niet, maar mijn klanten al helemaal niet!
    Al een tijdje speel ik met de gedachte het roer helemaal om te gooien. Mijn ware liefde achterna. Hoe ik die in een businessmodel kan gieten, geen idee. Maar ik ga gewoon beginnen. En dan heb ik het vertrouwen dat er een dag komt waarop ik denk (en voel) “ja” dat is het!!
    Inmiddels is het wel zo dat het gevoel tegenover mijn “oude” liefde wat milder is gestemd en dat ik het niet meteen in de prullenbak wil gooien. Ik kijk naar dat wat er op me afkomt, of het me de juiste energie geeft. Is dit niet zo, dan doe ik het niet, is dit wel zo, dan doe ik het wel.
    Gelukkig heb ik een buffertje opgebouwd zodat ik me deze transitie kan permitteren. Ik kijk er enorm naar uit waar deze reis me gaat brengen…..
    Groeten, Nicole

    1. Marieke schreef:

      Ha Nicole, wow, dat klinkt spannend en mooi! Ik ben wel benieuwd wat jouw ware liefde is? Hoe dan ook: Veel plezier en volg de vreugde! Groet, Marieke

  3. Mieke schreef:

    Hoi Marieke,

    Dat is een goeie om over na te denken. Als ik zo even zit te denken kom ik op de volgende waardes.
    * Plezier in datgene wat ik doe.
    * Persoonlijk maar ook proffesioneel
    * Nieuwe dingen leren/blijven ontwikkelen
    * Tijd voor mijzelf en mijn gezin houden.
    * Blijven groeien

    En misschien is er nog wel meer.

    1. Marieke schreef:

      Mooi Mieke!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *