👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

De bezem door je business!

april 7, 2016 • Blog, Plannen & Organiseren

 

Beautiful young cleaner
Terwijl ik dit aan het typen ben klettert de regen tegen de ramen, de wind giert om het huis.
Het lijkt wel herfst maar het is voorjaar.
April hè, het kan nog alle kanten op.

Toch ben ik hier binnen lekker bezig met een voorjaarsschoonmaak.
Een zakelijke schoonmaak.
De rest van het huis komt ook nog, ik denk in de Meivakantie.
Mijn lieve schoonmoeder Luus komt dan een hele dag met mij poetsen, nou, poetsen, het lijkt dan wel of we gaan verhuizen 😉
Want, zo zegt Luus: het stof moet eruit, de gordijnen gewassen en de vloer moet geboend.
En zo is het.

Anyway, ik maak regelmatig een ‘opruimronde’ door mijn kantoor en nu had ik de laatste tijd vooral last van digitale rommel.
Ik heb zoveel digitale spullen!
Het eet geen brood en het kan altijd van pas komen: twee redenen om alles dan ook maar gewoon te bewaren.
Maar het eet dan misschien geen brood, het vreet wel energie.
Want mijn hoofd ziet die bestanden, foto’s, afbeeldingen dagelijks voorbij komen.
Vaak (onbewust) voel ik me schuldig dat ik dat dan nog allemaal van mezelf moet verwerken, lezen, opruimen, etc etc etc.

Niet fijn en daarom werk ik me stelselmatig door de digitale bergen heen en krijg ik weer lucht en voel ik me opgeruimd!
Ik gooi alles weg wat ik nooit meer zal/ga/wil gebruiken omdat ik er a) niet meer blij van word of b) het nut niet meer van inzie om er nog langer aan vast te houden.

Zo heb ik ook mijn lijst opgeschoond.
Mijn mailinglijst met daarop inmiddels 2841 emailadressen van mensen die oa. mijn focus- en planningstool hebben gedownload en daarmee ook mijn wekelijkse nieuwsbrief per mail ontvangen.
Het is normaal dat slechts een gedeelte van je lijst jouw mails opent, dat wist ik wel. Maar ik had het gevoel dat er best wel wat ‘vervuiling’ in mijn lijst was gekomen.
Daarom heb ik alle mensen geselecteerd die de afgelopen vijf emails niet hebben geopend.
Deze vijf laatste mails staan dus nog met de status ongelezen in hun inbox.
Deze groep, 1177 personen bleken het te zijn, heb ik vervolgens in één keer van mijn lijst verwijderd.
Ik heb ze in gedachten het allerbeste gewenst en ze hiermee laten gaan.

Schermafbeelding 2016-04-06 om 22.27.07
Bleef over: 1665 mensen!
Ik voelde me echt geweldig opgeruimd na deze actie.
Dit wilde ik al langer doen maar steeds durfde ik het niet.
Want er knaagde óók een stemmetje in mijn hoofd: ‘Weet je wel wat je doet? Die mensen staan daar toch niet voor niets? Ze kunnen altijd klant worden! Je hebt er jaren over gedaan om dit aantal te bereiken. Je bent gek!’

Maar weet je: Wat moet ik met 1177 mensen die al vijf weken geen mail van mij hebben geopend?
Hoe groot is de kans dat ze dit de komende tijd wel gaan doen?
Als ik naar mijzelf kijk dan is dat niet realistisch, als ik vijf nieuwsbrieven op rij van iemand niet open, als ik daar geen tijd voor maak, dan zegt dit dat deze nieuwsbrief mij niet echt interesseert.
En dan meld ik mij af.
Soms duurt dat nog wel iets langer hoor maar uiteindelijk meld ik mij af.

Nu heb ik, naast de 1665 die nog op de lijst staan, ruimte gemaakt voor nieuwe mensen die ècht de verbinding met mij aan willen gaan.
Ik heb besloten dat ik dit vaker zal gaan doen, ik wil mijn lijst upgraden en alleen die mensen erop hebben die waarderen wat ik ze stuur en die de moeite nemen om de mails die ik voor hen schrijf te openen.
Vrouwen die zich samen met mij verder willen ontwikkelen in hun bedrijf en leven.
Ik ben het waard om mezelf het allerbeste te gunnen op alle fronten, en ik gun het de mensen om mij heen ook.

Wat kun jij nu met deze informatie, wat heb jij hieraan?

  • Weet dat het bij je lijst nooit gaat om de kwantiteit maar om de kwaliteit.
  • Hetzelfde geldt voor het aantal likes, vrienden, volgers etc etc.
  • Als jij nieuwsbrieven ontvangt en je merkt dat je ze nooit opent, meld je dan af. Je hoeft je hier echt geen seconde schuldig over te voelen.
  • Kies heel bewust welke mensen jij om je heen wilt hebben, ook via je lijst. En durf los te laten/op te schonen, je doet jezelf en die ander er een plezier mee.
  • Weet dat je door op te schonen ruimte maakt voor nieuwe, betere dingen om die ruimte op te vullen.
  • Mensen die je missen komen vanzelf terug.

En zo zijn er vast nog veel meer ‘gebieden’ in je bedrijf en leven waar jij de bezem door kunt halen.
Plan hier stelselmatig tijd voor in, al is het maar een half uur per dag.
Of een keer een hele dag zodat je lekker kunt doorpakken, net als dat ik met mijn schoonmoeder ga doen binnenkort.
Leve het opgeruimde gevoel, leve less = more!

Ik ben benieuwd naar jouw reactie.
Op wat voor manier haal jij ‘de bezem’ door je business?
Wat is een actie die jij na het lezen van dit artikel kunt gaan uitvoeren?
Is er iets anders dat je wilt delen of vragen?

Heb jij een vraag over jouw bedrijf, over jouw leven als zakenmam, mail mij dan gerust.
Wie weet maak ik dan een blog of video voor jou.
En deel dit artikel gerust in jouw netwerk als jij denkt dat anderen er ook iets aan hebben!

Tot de volgende keer!

email naam

 

 

  • Marjan Crabtree schreef:

    Ik wilde dat ook doen maar kreeg van iemand te horen dat 16% van je verkopen komen van ‘slapende’ mensen. Mensen die misschien niet je mail lezen, maar wellicht wel de titel. En dat weet je dus niet (en Mailchimp ook niet).
    Ik doe dat met heel veel nieuwsbrieven, even koppensnellen. En heel soms lees ik.

    • Marieke schreef:

      Ha Marjan, tja, dat % ken ik niet en het zal wel hoor, ik maak me er niet zo druk om. Je zou het kunnen checken natuurlijk na een verkoop. Ik ben blij met deze actie! Groet, Marieke

  • Stella schreef:

    Dank je wel Marieke voor het delen van jouw gedachten, gevoel en ondernomen actie. Terwijl ik het lees merk ik zelfs energie. Gisteren kwam er iemand naar mij toe en zij: “Ja, ik zie steeds mail voorbij komen en zag iets van workshop, tips, en dobbelsteen.” Heb ze alleen nog niet gelezen. Gaat het goed met je bedrijf?’ Nu ik jou bericht lees denk ik: Oke, nu ik jou artikel gelezen heb merk ik dat het iets met mij doet. Je hoort van mij als ik er uit ben. En overigens Italie is heel verleidelijk ga ik ook nog even lezen. Fijne dag nog.

  • saskia schreef:

    Hai marieke, geen actie hier bij mijn eigen lijst, maar ben me wel van allerlei gratis nieuwsbrieven aan het afmelden. Heerlijk gevoel, inderdaad het opruimen van digitale vervuiling is net zo veel aandacht waard als het opruimen van spullen.

  • >