👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Complimenten en Klachten.

januari 21, 2021 • Blog, Marketing, Mindset

De kamer van onze dertienjarige zoon was nodig toe aan een make-over.
Van kind naar puber, binnenkort van groep 8 naar het voortgezet onderwijs.
Dat vroeg om: een nieuw bureau + stoel, ander bed en andere kast.

Via internet kwam ik op een bedrijf dat van die stoere lockers opknapt en verkoopt.
Dat als kledingkast leek ons wel wat!
Contact gelegd via hun Facebook pagina, daar veel voorbeelden kunnen bekijken.
Snelle reacties via de chat, de deal was snel beklonken.
Eén kast bestaande uit vier lockers, graag in lichtgrijs geverfd en een gepersonaliseerde opdruk, alsjeblieft dankjewel.

Die lockers, je kent ze misschien wel, zijn nogal smal.
Standaard zit er bovenin een plank, dan een hanggedeelte en onderin nog een plank.
Of ik er misschien extra planken in wilde laten zetten tegen een kleine meerprijs.
Ja, graag!
Twee van de vier kasten zouden worden voorzien van extra planken.

Tussendoor hadden we nog een paar keer contact om wat puntjes af te stemmen.
Kortom: fijne service en we zagen uit naar het eindresultaat.

Een paar weken later, plafond en muren in de kamer waren inmiddels geverfd en nieuwe bureau en bed stonden, kwam dan eindelijk de kast.
Nadat het loeizware geval (150 kg) op zijn plaats stond pakten we ‘m uit.
Super super super gaaf, mijn zoon en wij waren heel blij.

Toen ik de deuren openmaakte om de binnenkant goed te bekijken en schoon te maken zag ik dat de onderkanten van de extra planken niet waren meegeverfd.
Dat vond ik toch zo’n tegenvaller!
Ook waren de hoeken achter de deurtjes niet geverfd.
Die zie je weliswaar niet maar toch, het gaat om het totale plaatje.

Ik heb er even over nagedacht: Ben ik nou zo’n zeikerd of heb ik een punt?
Al snel wist ik: ik ga er wat van zeggen en als ik dit van te voren had geweten had ik er extra naar gevraagd.
Ik stuurde een berichtje dat de kast er stond en hoe blij we ermee waren.
Ook vroeg ik of ik feedback mocht geven op twee punten.
Dat mocht.

Ik gaf aan wat ik jammer vond en gaf aan dat dit voor ons nét de details zijn waarmee je je kunt onderscheiden.
Van goed naar ‘wow gaaf’!
Ik zei: Als het om kosten gaat, gooi dan twee tientjes op de prijs of zo. Dat betalen mensen die zo’n kast willen echt wel.
Ze bedankten mij voor de tips.

Wat wil ik hiermee zeggen?
Dat je altijd kunt groeien als ondernemer.
Dat het de moeite waard is om op de details te letten, klanten zien dit.

Feit: negatief nieuws gaat sneller rond dan positief nieuws.
Helaas.
Tuurlijk is het goed om een klacht of verbeterpunt door te geven.
Maar het is óók belangrijk om complimenten te geven.

Zo hebben wij een paar dagen geleden, nadat we al tig keer met Ziggo hadden gebeld om te klagen over geen wifi, eindelijk een monteur over de vloer.
Dat was toch zo’n fijne man!
Legde uit wat hij ging doen, was rustig, doortastend, twee uur lang heeft hij alles onderzocht en oplossingen geregeld.
Hij vertelde dat hij promotie heeft gekregen, hij wordt binnenkort ‘expert monteur’, nou dat begrijp ik wel.
Ik zei tegen mijn man: Straks bel je wéér Ziggo maar nu om te zeggen hoe goed deze man ons heeft geholpen.
Dat mag ook gezegd worden.

Vraag jij wel eens aan jouw klanten: Hoe kan ik beter worden in wat ik doe?
Hoe kan ik jou nog beter van dienst zijn?
Ik moet bekennen dat ik dit eigenlijk nooit vraag en als ik het vraag is het als een klant klaar is, dus na afloop.

Dat kan beter.
Actiepuntje voor mij 😉

Iedere ondernemer (nou ja, bijna iedere ondernemer) doet zijn of haar best om een zo hoog mogelijke kwaliteit neer te zetten.
Daar ga ik tenminste van uit anders wordt de wereld wel heel zwartgallig.
Feedback geven en ontvangen is belangrijk en goed.

Ik spreek wel eens vrouwen die het ontvangen van complimenten moeilijk vinden.
Dat wordt dan weggewuifd.
Blijkbaar is onze mindset daar iets lastiger in te vormen maar al doende leert men.
Je hoeft bij het krijgen van een compliment alleen maar dankjewel te zeggen.

Nu hoor ik graag van jou:
Wat zijn jouw ervaringen op dit gebied?
Hoe ga jij om met het ontvangen van complimenten of klachten?
En hoe zit dit met het geven ervan?

Leuk om jouw reactie hieronder te lezen, dankjewel!

Groet,

 

 

PS krijg jij het niet gepland om de dingen te doen die je wilt doen voor je bedrijf? Kom je daardoor niet verder? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek met mij. Ik kijk graag even met je mee.

 

>