Meld je aan voor de tips en inspiratie die ik gratis per email stuur!

Jouw gegevens worden vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in de privacy verklaring

Boekrecensie: De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet

maart 3, 2016 • Blog, Marketing

Schermafbeelding 2016-03-03 om 15.55.30

 

Een tijdje geleden kreeg ik een mail van een uitgever met daarin de vraag of ik een boekrecensie zou willen maken.
Een boek over verkoop.
Geen taai boek maar een Business roman.
Ik voelde me zeer vereerd en zei: Stuur maar op.
Ik zei ook: Mag ik daarna twee exemplaren weggeven aan lezers van mijn blog?
Dat mocht, leuk hè.

Het boek heet: De nieuwe weg. In 7 stappen naar meer omzet.
Geschreven door Jochum Jarigsma, een social entrepreneur, spreker en trainer op het gebied van acquisitie, sales, netwerken en ondernemerschap.
En dus ook auteur!

Het boek gaat over Rutger, een voormalig bankier die interimwerk doet maar eigenlijk voor zichzelf wil beginnen.
Zijn kans komt als hij exclusieve bungalows kan gaan verkopen op Schiermonnikoog.
Vol goede moed begint hij terwijl hij nul verkoopervaring heeft.

Tegelijk is er het verhaal van de komst van een nieuwe weg.
Een directe verbinding van het vasteland naar Schier, perfect natuurlijk voor Rutger want dit is een mooi verkoopargument.
Helaas is er veel protest tegen de komst van deze weg en uitgerekend een vrouw waar Rutger verliefd op wordt is een prominente tegenstander van dat hele project.

Rutger stort zich vol overgave in de verkoop maar dat gaat niet zo goed.
Dat komt omdat Rutger het prototype is van een hele vervelende verkoper, zo eentje die meteen in je irritatie-zone zit, althans dat gebeurde er met mij.
Ik heb ook ergens in het boek geschreven: ‘Rutger is wel naïef, alsof hij nooit iets over verkoop heeft geleerd.’
Deze personage is dus perfect neergezet door de auteur; zo moet het niet en zo’n verkoper krijgt geen succes.

Op het eiland ontmoet Rutger ene Peter, en van hem leert hij alle waardevolle lessen over verkopen. En over het leven in het algemeen.
Gaandeweg het verhaal worden de 7 stappen van verkoop behandeld, alles in combinatie met spanning, romantiek en politiek.

Wat ik leuk vond aan het boek is dat het een makkelijk te lezen verhaal is in plaats van vaak saaie theorie over in dit geval verkoop.
Ik denk dat vooral vrouwen veel aan dit boek kunnen hebben, voor mannen is het misschien iets te ‘soft’.

Jij bent jouw bedrijf, dus jij verkoopt jezelf.
Het boek zoomt in op het belang van het goed weten wat je klant nodig heeft en je aanbod daarop afstemmen.
Rutger gaat daar in het begin genadeloos de mist mee in maar leert al doende. Hij heeft een enorme drive dus hij zet zijn schouders er steeds weer onder, de enige mindset die werkt.
Heel belangrijk en voor veel vrouwen vaak nog lastig is dat je dus ook echt een aanbod mag, zelfs moet doen.
Want daarmee help je jouw klant een keuze te maken om iets te verbeteren in zijn leven.
Durven vragen om de verkoop, de opdracht, en daarmee tot een deal komen waar iedereen blij van wordt.

Je krijgt bij verkoop ongetwijfeld te maken met bezwaren of koopweerstand.
Dat overkomt Rutger ook en hij leert hoe hij daarmee om kan gaan.
Zo voelt verkopen voor hem op het eind niet meer als verkopen maar als een logische stap in een proces waarin je waarde biedt aan een ander.
Wat zou het bevrijdend zijn voor veel ondernemers (voor jou?) als je zo om kunt gaan met het aspect verkoop in je business!

Ondanks dat het mij soms ietwat duizelde met alle personages heb ik dit boek met plezier gelezen. Het is een boek dat je vaker kunt pakken om weer even op te frissen waar het bij verkoop nu eigenlijk om gaat.
Handig is de uitwerking achterin over de 7 stappen, ik hou van dit soort overzichten.
Kortom, een prima boek met een lekker verhaal en goede lessen voor iedereen die meer wil leren over verkoop!

Ik ben benieuwd naar jouw reactie:
– Wat vind jij het moeilijkste aan ‘verkoop’?
– Wat merk je hierbij steeds bij jezelf?

Het boek is te bestellen via de website van Jochem Jarigsma.
Daar kun je ook meer over hem en zijn bedrijf te weten komen.

Deel dit artikel gerust in jouw netwerk en help een ander aan betere verkoopresultaten!

Heb jij een (andere) vraag over jouw bedrijf, over jezelf als zakenmam, mail mij dan ook.
Wie weet maak ik een blog voor jou.

Dank voor je aandacht.

Groet,

 

email naam

 

6 reacties op “Boekrecensie: De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.