Een tijdje geleden kreeg ik een mail van een uitgever met daarin de vraag of ik een boekrecensie zou willen maken.
Een boek over verkoop.
Geen taai boek maar een Business roman.
Ik voelde me zeer vereerd en zei: Stuur maar op.
Ik zei ook: Mag ik daarna twee exemplaren weggeven aan lezers van mijn blog?
Dat mocht, leuk hè.
Het boek heet: De nieuwe weg. In 7 stappen naar meer omzet.
Geschreven door Jochum Jarigsma, een social entrepreneur, spreker en trainer op het gebied van acquisitie, sales, netwerken en ondernemerschap.
En dus ook auteur!
Het boek gaat over Rutger, een voormalig bankier die interimwerk doet maar eigenlijk voor zichzelf wil beginnen.
Zijn kans komt als hij exclusieve bungalows kan gaan verkopen op Schiermonnikoog.
Vol goede moed begint hij terwijl hij nul verkoopervaring heeft.
Tegelijk is er het verhaal van de komst van een nieuwe weg.
Een directe verbinding van het vasteland naar Schier, perfect natuurlijk voor Rutger want dit is een mooi verkoopargument.
Helaas is er veel protest tegen de komst van deze weg en uitgerekend een vrouw waar Rutger verliefd op wordt is een prominente tegenstander van dat hele project.
Rutger stort zich vol overgave in de verkoop maar dat gaat niet zo goed.
Dat komt omdat Rutger het prototype is van een hele vervelende verkoper, zo eentje die meteen in je irritatie-zone zit, althans dat gebeurde er met mij.
Ik heb ook ergens in het boek geschreven: ‘Rutger is wel naïef, alsof hij nooit iets over verkoop heeft geleerd.’
Deze personage is dus perfect neergezet door de auteur; zo moet het niet en zo’n verkoper krijgt geen succes.
Op het eiland ontmoet Rutger ene Peter, en van hem leert hij alle waardevolle lessen over verkopen. En over het leven in het algemeen.
Gaandeweg het verhaal worden de 7 stappen van verkoop behandeld, alles in combinatie met spanning, romantiek en politiek.
Wat ik leuk vond aan het boek is dat het een makkelijk te lezen verhaal is in plaats van vaak saaie theorie over in dit geval verkoop.
Ik denk dat vooral vrouwen veel aan dit boek kunnen hebben, voor mannen is het misschien iets te ‘soft’.
Jij bent jouw bedrijf, dus jij verkoopt jezelf.
Het boek zoomt in op het belang van het goed weten wat je klant nodig heeft en je aanbod daarop afstemmen.
Rutger gaat daar in het begin genadeloos de mist mee in maar leert al doende. Hij heeft een enorme drive dus hij zet zijn schouders er steeds weer onder, de enige mindset die werkt.
Heel belangrijk en voor veel vrouwen vaak nog lastig is dat je dus ook echt een aanbod mag, zelfs moet doen.
Want daarmee help je jouw klant een keuze te maken om iets te verbeteren in zijn leven.
Durven vragen om de verkoop, de opdracht, en daarmee tot een deal komen waar iedereen blij van wordt.
Je krijgt bij verkoop ongetwijfeld te maken met bezwaren of koopweerstand.
Dat overkomt Rutger ook en hij leert hoe hij daarmee om kan gaan.
Zo voelt verkopen voor hem op het eind niet meer als verkopen maar als een logische stap in een proces waarin je waarde biedt aan een ander.
Wat zou het bevrijdend zijn voor veel ondernemers (voor jou?) als je zo om kunt gaan met het aspect verkoop in je business!
Ondanks dat het mij soms ietwat duizelde met alle personages heb ik dit boek met plezier gelezen. Het is een boek dat je vaker kunt pakken om weer even op te frissen waar het bij verkoop nu eigenlijk om gaat.
Handig is de uitwerking achterin over de 7 stappen, ik hou van dit soort overzichten.
Kortom, een prima boek met een lekker verhaal en goede lessen voor iedereen die meer wil leren over verkoop!
Ik ben benieuwd naar jouw reactie:
– Wat vind jij het moeilijkste aan ‘verkoop’?
– Wat merk je hierbij steeds bij jezelf?
Het boek is te bestellen via de website van Jochem Jarigsma.
Daar kun je ook meer over hem en zijn bedrijf te weten komen.
Deel dit artikel gerust in jouw netwerk en help een ander aan betere verkoopresultaten!
Heb jij een (andere) vraag over jouw bedrijf, over jezelf als zakenmam, mail mij dan ook.
Wie weet maak ik een blog voor jou.
Dank voor je aandacht.
Groet,
Dag Marieke,
dank voor de fijne recensie.
Heel herkenbaar dat met name vrouwen geen aanbod durven doen of niet om de opdracht durven vragen. Goed voor hun omzet als dat verandert. Jochum Jarigsma
Dag Marieke,
Ik wil het boek wel winnen. Wat ik het moeilijkste vind aan verkoop is dat ik consistent blijf en niet ga lopen zwabberen of meer ga beloven dan dat ik waar kan maken omdat ik bang ben om die klant niet binnen te halen. En elke keer weer krijg ik de neiging om met mijn prijzen te willen zakken. Ik zou dit boek graag willen winnen omdat ik denk dat ik erg geholpen zou zijn met een boek dat alle facetten laat zien van ondernemerschap op zo’n manier dat het voor me gaat leven en ik mijzelf kan herkennen in de situaties die hij wellicht omschrijft.Pas als ik me kan identificeren met bijvoorbeeld de hoofdpersoon of wat er gebeurt, dan vallen er bij mj kwartjes. En er mogen wel wat kwartjes vallen bij mij. Heel leuk dat je dit doet Marieke Anthonisse
Hoi Marieke (en Jochum).
Ik ga graag in op de vragen die je stelt
Wat vind jij het moeilijkste aan ‘verkoop’?
Het moeilijkst aan verkoop vind ik om de stap te maken naar het vragen van een bedrag voor (in mijn geval) de diensten die ik aanbied.
Wat merk je hierbij steeds bij jezelf?
Dat ik mezelf betrap reeds de dienst te hebben geleverd waarna ik er niets meer voor kan vragen.
Waarom zou jij dit boek willen winnen?
Mijn zoon (16) zet zijn eerste stappen in het leven van zakenman. Het is echter voor een puber een VVEEEEELLLL te grote opgave om een echt management boek open te slaan om wat meer over de kunst van verkopen te leren. Ik zou graag een poging wagen om hem dit boek te laten lezen en kijken of deze manier van kennisopname werkt op een puber.
–He Marieke,
wat een leuk geschreven stuk. Duidelijk en nodigt uit het boek te gaan lezen! Denk dat het inderdaad heel waardevol is voor een flink aantal vrouwelijke ondernemers.
Hieronder de antwoorden op mijn vragen.
– Wat vind jij het moeilijkste aan ‘verkoop’? Ik heb dan nog het idee dat ik ‘push’ in plaats van het te bekeijken als waarde toevoegen of iemand iets geven.
– Wat merk je hierbij steeds bij jezelf? Zenuwachtig om aanbod te doen of terug te komen op opmerking van ander ‘dat ze mij wel in willen huren’
– Waarom zou jij dit boek willen winnen? Om met bovenstaande eindelijk eens af te rekenen!
Groet en een fijn weekend ,
Lenie
Hi Marieke en Jochum,
Het lijkt me een heel leuk en leerzaam boek dus ik wil het graag winnen…
Om jullie vragen te beantwoorden…
Ik werk met ouders en kinderen en doe dit vanuit mijn hart dus vind het woord verkoop hierbij niet zo gepast eerlijk gezegd. Maar wat ik lastig vind om mijn doelgroep aan te blijven spreken om toch mensen in mijn praktijk te laten komen is dat als ik een lezing of informatieavond geef bijvoorbeeld en er komt niemand op af dan kan dit me nog wel eens ontmoedigen om door te gaan en denk ik soms ach ik stop er maar mee en ga gewoon alleen voor een baas werken. Toch merk ik dat ik dat ook niet wil want ik kom nog zoveel ouders met gevoelige kinderen tegen die net als ik tegen muren lopen in de ‘reguliere hulpverlening’ en dan wil ik het niet opgeven. Dus ik ben erg benieuwd als ik tips kan krijgen om wat zekerder te worden in mijn eigen ondernemersschap en wellicht zie ik veel dingen over het hoofd dus alle nieuwe ideën zijn heel welkom! Groet, Margaret
De winnaars zijn bekend! Je kunt op mijn Facebook pagina zien wie het zijn geworden:
https://www.facebook.com/Zakenmam/?ref=hl