Meld je aan voor de tips en inspiratie die ik gratis per email stuur!

Jouw gegevens worden vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in de privacy verklaring

Black Friday hysterie

november 28, 2019 • Blog, Marketing

Onderstaand blog schreef ik precies twee jaar geleden, op Black Friday 2017.
Ik herplaats ‘m vandaag en zet er cursief onder of ik hier inmiddels anders of nog hetzelfde over denk.

👉 Wat je sowieso uit dit artikel kunt halen is dat je blogs of andere content gerust kunt recyclen.
Je kunt er dan, indien dit zo is, nieuwe inzichten aan toevoegen.

Het zal je niet zijn ontgaan: allerlei ‘feestdagen’ uit Amerika vinden hun weg naar Nederland.
Black Friday bijvoorbeeld, of Cyber Monday, en dan is er nog Blue Monday.
Dagen waarop winkels, bedrijven stunten met mooie, vaak fikse kortingen.
Black Friday komt uit de VS, het is de dag na Thanksgiving.
Veel mensen hebben dan vrij en gaan de eerste inkopen doen voor de Kerst.
Het ziet dan vast zwart van de mensen in de shopping malls.

Black Friday is dus niets meer of minder dan een manier om de verkoop een boost te geven.
Het nut van korting geven naast je omzet boosten is dat je je voorraad weg kunt werken, ruimte maken voor nieuw assortiment.
Zelfs als bedrijven korting geven maken ze nog winst want het zijn natuurlijk geen filantropische instellingen.
Maar dat wist jij zelf ook allang.
Ik kan me voorstellen dat er wel een verschil is tussen een product, bijvoorbeeld een televisie, of een traject met coaching zoals ik dat verkoop.
Veel Black Friday deals gaan over tastbare producten, zoals dus die televisie.

Ik werk met trajecten en daarbij gaat het vooral om langere begeleiding, coaching.
Da’s wel iets anders.

Als klant kun je hier mooi van profiteren.
Als je dan toch een nieuwe televisie of computer wilt gaan kopen, dan maar beter tijdens dit soort dagen.
Als je niets nodig hebt dan hoef je ook niets te kopen want kopen om het kopen met korting, dat noem ik geen besparing, dat noem ik onnodig geld uitgeven.
Hier denk ik nog precies hetzelfde over.

Ik heb de laatste tijd nagedacht over het hele concept van korting geven.
Het is niet alleen bij nadenken gebleven, ik heb ook een besluit genomen: Ik geef geen korting meer op mijn trainingen en coaching.
Wel nóg betere bonussen!
Wat ik wel doe: Als iemand programma A bij mij heeft gekocht en daarna doorgaat naar programma B dan haal ik iets van de prijs af.
Want ik ben blij als iemand besluit langer met mij te willen werken en dat doe ik dan graag op deze manier.

Ik ga je uitleggen waarom ik heb besloten geen korting meer te geven en ik wil je vragen om eens naar jezelf te kijken als jij een dienstverlener bent die (standaard) korting geeft.

De belangrijkste reden: Ik vind dat ik mijn prijzen meer dan waard ben.
Ik vind ook dat ik hele acceptabele prijzen vraag voor mijn diensten.
Mensen die bij mij een programma volgen krijgen mijn persoonlijke aandacht, ik reageer op vragen, deel van alles.
Liefst geef ik altijd meer dan de klant verwacht.​
Ik vind het echt nergens voor nodig om korting op mijn diensten te geven.

Het trucje (je kunt ook zeggen het is een strategie) om iets voor bijvoorbeeld 1000 euro op je website te zetten en het vervolgens voor 500 euro in een webinar aan te bieden, tja, dat kennen we nu wel.
Wat is hier dan de werkelijke waarde van de dienst of het product?
1000 euro of 500 euro?
Wie neem je hier nu in de maling?

Het trucje wat ik heb geleerd en ook heb toegepast.
Omdat ik zag dat iedereen dit doet, omdat ik dacht dat het mij wel zou helpen.
Misschien ben ik gewoon een waardeloze marketeer maar ik heb hier geen zin meer in.
Ik kies voor transparantie en als er staat dat het 1000 euro kost dan komt dat omdat ik vind dat het 1000 euro waard is.
Iedereen weet waar zij aan toe is.
Ook hier denk ik nog hetzelfde over.

Je zou kunnen zeggen: ‘Ja, maar het kan ook stimulerend werken, dat een korting nu juist dat ene zetje geeft aan mensen die met je willen werken. Ze weten dat je korting geeft tijdens een webinar of een event dus gaan ze dan meedoen om die korting te pakken.’
Dat kan.
Mijn vraag is: Werk je niet liever met mensen die bereid zijn om te betalen wat jij vraagt? Ongeacht het moment?
Zijn dat niet de meest ideale klanten die er écht voor zullen gaan omdat zij zichzelf die investering waard vinden?
Dat vind ik veel belangrijkere vragen.

Bij mijn klanten komt het voorbij: Iemand lanceert iets nieuws en gaat op voorhand al korting geven.
Met bijvoorbeeld het argument: ‘Het is de eerste keer dat ik die workshop geef, ik moet het nog een beetje uittesten.’
Argumenten die vanuit angst worden aangedragen.
NEE, niet nodig!! roepen alle anderen in de groep dan.
Vertrouw op je expertise, vraag wat jij het waard vindt en daarmee basta.
Ik raad mijn klanten wel eens aan om, als ze starten met iets nieuws en nog wat onzeker zijn, een paar testklanten te vinden.
Met die testklanten kunnen ze hun dienst dan gaan uitproberen, ervaren, zie het als een try-out.

In ruil voor een testimonial kun je een testklant voor een lager bedrag laten meedoen.
Let op, na 3 testklanten is het wel klaar!

Nu hou ik er zeker wel van om mensen extra te stimuleren, te verwennen.
Daarom geef ik bonussen en ik ga, nu ik geen korting meer geef, nog veel beter letten op de bonussen.

Een van de beste bonussen die je aan klanten kunt geven is Persoonlijke Aandacht.
Heb je tijd, geef dan tijd.
Maak tijd.
Verkoop je bijvoorbeeld een (online) training, geef er dan een paar individuele sessies bij van een half uur.
Of organiseer een lunch met alle deelnemers.
Of geef dit aan de eerste 5 mensen die zich aanmelden of alleen voor mensen die zich tijdens het webinar aanmelden.
Een beetje druk op de ketel om mensen snel te laten beslissen, dat is altijd verstandig.

Is jouw agenda al genoeg gevuld en zit je niet echt te wachten op het geven van (extra) individuele sessies dan kun je leuke andere bonussen gaan bedenken.
Een product of (online) training van jezelf of van een collega die dezelfde doelgroep heeft als jij maar expert op een totaal ander vlak is.
Zo help je ook je collega wat zeker weer op een andere manier bij jou terugkomt.

Producten als een boek, een sieraad, iets voor in huis, het hangt af van je doelgroep maar kies iets waar jij blij van wordt om te geven en waarvan jouw klant ook echt blij wordt.
Een verrassingsbonus is helemaal leuk.
Stuur je klant iets op of geef een kado de volgende keer dat je elkaar ziet.
Ik ben nog steeds DOL op het geven van kado’s aan mijn klanten!

Een bonus in plaats van korting dus.
Het zou niet zo moeten zijn dat een bonus de hoofdreden is dat iemand ‘ja’ zegt om klant bij jou te worden.
Mensen kopen iets bij jou omdat ze van A naar B willen en jij gaat hen daarbij helpen.
Dat is de hoofdreden en ook zonder die bonus(sen) zou hij of zij ervoor moeten gaan.
Dat is jouw ideale klant!

Stop met het (meteen) geven van korting omdat je denkt dat het moet of omdat je twijfelt aan jouw waarde. 
Dit is mijn wens voor iedere vrouwelijke ondernemer die hier nog mee worstelt.​​​
Ja, het gaat vaak over eigenwaarde, bewust of onbewust, iets om constant aan te blijven werken!

Ik ben benieuwd:
– geef jij korting aan jouw klanten? Met welke reden doe je dit?
– welke bonussen geef jij aan jouw klanten, leuk om inspiratie te krijgen van elkaar!
– is het krijgen van korting voor jou een reden om iets juist wel te kopen?
– welke andere reactie wil je geven op dit artikel?

Happy (Black) Friday en denk eraan: Koop alleen iets als je het echt nodig hebt want anders ben je nutteloos aan het besteden!!

Groet,

 

 

PS Hier kun je de reacties op het originele blog uit 2017 lezen, leuk hoe deze vrouwen hier invulling aan geven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.