👉 Gratis praktische gids om opgeruimd te werken en te leven, de basis voor succes!

Beter goed gejat dan slecht geschreven.

oktober 23, 2014 • Blog, Marketing

Op de avond voordat ik deze video op mijn website publiceerde zag ik John Cleese bij RTL Late Night.
Hij zei: ‘Als je net begint, jat dan vooral veel van anderen! Je ontwikkelt dan vanzelf jouw eigen taal, dat komt echt wel maar jat gewoon van alles en iedereen die je bewondert.’
Zelf jatte hij in zijn beginjaren van Charlie Chaplin en Laurel & Hardy.

Deze week wil ik het met je hebben over het fenomeen ‘copy-cat’.
Je kent het misschien wel, dat akelige gevoel dat je bekruipt als je iets leest of ziet en denkt: Hé! Dat lijkt wel heel erg veel op wat ik een tijdje geleden deed!
Of net zo erg: iemand zegt tegen jou dat jij een copy-cat bent.

Ik zal een paar van mijn eigen ervaringen vertellen en ook hoe ik er vandaag de dag naar kijk.

Even terug: In 1997 ben ik voor mijzelf begonnen, eerst als professional organizer en later ging ik in-company trainingen geven over efficiency en time management.
In het begin keek ik wat anderen deden in deze tak van business, hoe pakten zij de zaken aan, wat was hun aanbod van diensten enzo.
En ik weet nog heel goed dat ik met mijn eeste klant aan het werk ging, ik voelde me op dat moment totaal niet mijzelf, ik voelde me als iemand die een ander nadeed. Totaal niet authentiek.

Maar na verloop van tijd veranderde dit langzaam maar zeker.
Ik had meer ervaring, ging meer mijn eigen taal gebruiken, ik paste dingen aan in mijn manier van werken die beter voor mij voelden.
Dit is gewoon een hele natuurlijke ontwikkeling, het zou eigenlijk raar zijn om dit niet te ervaren in je werk.
Mijn werk en werkwijze werden steeds meer ‘van mij’ en zo bouwde ik mijn bedrijf op zoals ik het wilde en op de manier waarvan ik vond: Dit past bij mij.

Toen ik een aantal jaren geleden business coaching erbij ging doen merkte ik hetzelfde: In het begin kijken naar anderen en daar van leren, hen als voorbeeld nemen hoe ik dingen zou kunnen aanpakken.

Daar is helemaal niets mis mee: leren door naar anderen te kijken en hen in zekere zin na te doen. Zo leren kinderen ook, dat is heel normaal.
Mensen die al doen wat jij wilt doen kunnen een super goed rolmodel voor je zijn en je inspireren om te groeien.
Ik zeg dit ook tegen mijn klanten: Ga maar eens rondkijken wat er allemaal te vinden is binnen jouw vakgebied. Laat je inspireren en leer van anderen.

Dat is heel wat anders dan zeggen: Kopieer maar gewoon wat je ziet.
Want natuurlijk mag je en ga je niet iemand anders’ woorden gebruiken.

Hier komt het dan aan op jouw unieke taal, jouw creativiteit, jezelf laten zien in de informatie die je geeft.
Dat lijkt misschien een onmogelijke opgave maar aangezien er maar één zoals jij is valt dit in de praktijk echt wel mee.

Toegegeven: Soms loop ik hier ook wel mee te worstelen hoor, dan lees ik iets dat zo mooi is en zo raakt wat ik ook wil zeggen……ik kan dan echt jaloers worden op de zinnen die iemand dan gebruikt.
Wat ik dan doe, dan kijk ik even in de spiegel en zeg tegen mijzelf: ‘Marieke, jij bent uniek, je hebt je eigen woorden en er zijn genoeg mensen die je daarom waarderen en die met je willen werken. Dus pak je eigen woorden.’
Ja, serieus, dat doe ik dan en ik kan het je van harte aanbevelen, kopieer dat maar direct als je wilt 😉

Even serieus:
Alles bestaat al, alles is al een keer gezegd of opgeschreven door iemand anders.
Er is niets echt ‘nieuw’, er zijn wel nieuwe mensen die oude wijn in nieuwe vaten stoppen.
Ze voegen wat andere elementen toe, zetten het naar hun eigen hand en viola, er is weer een nieuwe methode, visie of theorie.
En dat is prima want mensen zullen hierop gaan reageren.
Soms resoneert iets in een ander jasje opeens op een heleboel nieuwe mensen.

Dit geldt voor alles wat er is en wordt gemaakt, ook voor liedjes bijvoorbeeld.
In de muziekwereld zeggen ze het zo: Beter goed gejat dan slecht geschreven.

Als jij dus ooit wordt gekopieerd door iemand dan kan je dit als een mooi compliment opvatten.
Je bent blijkbaar een inspirator voor die persoon, die is misschien nog iets te weinig zelfverzekerd.
Zelf zou ik er niet teveel aandacht aan besteden, focus liever op jezelf en ga lekker door waar je mee bezig bent.

En andersom: Kijk ook niet naar anderen als je iets aan het creëren bent. Blijf dicht bij jezelf, gebruik je eigen taal, gooi je hele hebben en houden en al jouw liefde voor jouw werk en jouw klanten erin!

Als iemand je echt letterlijk kopieert dan zou ik er wel wat van zeggen maar voor de rest: Laat het los.

Nu wil ik graag een reactie van jou horen:

– Ben jij wel eens gekopieerd door een con-collega en hoe ging je daarmee om?
– Heb je daar wat van gezegd, wat gebeurde er, wat deed het met je?
– Of andersom: ben jij wel eens uitgemaakt voor copy-cat en wat deed dit met je en wat heb je gedaan?
– Welk inzicht neem jij mee uit deze video?

Deel deze video gerust in je netwerk.

En heb jij een vraag over je bedrijf of over jezelf, laat het mij weten!

Tot de volgende keer.

Kleding: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

>