Meld je aan voor de tips en inspiratie die ik gratis per email stuur!

Jouw gegevens worden vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in de privacy verklaring

Bang om jouw klant te overvragen met jouw tarief?

oktober 10, 2019 • Blog, Geld

Deze bovenstaande post plaatste ik een paar dagen geleden op mijn Facebook pagina.
Er kwamen enkele reacties op:

Rozell zei: Met andere woorden: Wat vind jij jezelf waard? Vraag een goed tarief. Daarmee respecteer je jezelf en word je gerespecteerd.

In het begin vond ik het doodeng. Maar nu ben ik alweer 10 jaar verder en durf ik te vragen wat ik waard ben. Mooi leerproces ook voor jezelf. Melanie

Bianka (zij is net gestart als pedicure) reageerde met: Dat is soms nog wel eens lastig hoor.

Ik vroeg haar: Wat is er voor jou lastig aan?
En daarop antwoordde zij: Lastig is soms een bedrag door te geven. Laatst had ik een aanvraag voor een ambulante behandeling (dus niet bij mij in de salon maar elders). Ik reken daar een aantal extra kosten voor waaronder reiskosten. In dit geval zou dat bedrag 8,50 zijn. Ik ga dan dingen bedenken als ‘Zou de klant bereid zijn om dit te betalen?’ Uiteindelijk heb ik 5 euro voorgesteld en de klant ging akkoord. Later hoorde ik dat ze bij de vorige pedicure 7,50 extra betaalde. Dan baal ik, ik had dus vast wel mijn 8,50 kunnen vragen en zij had daar dan geen probleem mee gehad. Dit soort dingen vind ik dus lastig.

Ik snap dat dit balen is, maar laten we kijken welke les(sen) eruit te halen zijn.
Het ondernemerschap is tenslotte één groot leerproces.
Het voorbeeld van Bianka is ‘een klassieker’ en ik denk dat heel veel dit zullen herkennen.
Je gaat invullen wat de klant een acceptabel bedrag vindt.

Dit alles is niets meer of minder een spiegeling van jouw eigen kader/mindset over geld.
Zou je zelf 8,50 extra betalen als jij de klant zou zijn of zou je hier een probleem mee hebben?
Het feit dat Bianka 3,50 minder heeft gevraagd dan zij van te voren had berekend, dat zegt alleen iets over haar.

Zij, en als je jezelf herkent jij ook, mag hiermee per direct stoppen.
Train jezelf om, zodra je dit weer doet, er een andere gedachte tegenover te zetten.
Merk op ‘Hé, nu zit ik weer iets voor de klant in te vullen.’
Zeg tegen jezelf iets in de trant van: ‘Goh, die klant hoeft maar bedrag x bij te betalen voor een behandeling. Wat een lucky bastard.’

Nog eentje die je nooit mag doen: In de portemonnee van een ander denken te kunnen kijken.
‘Dat kan mijn doelgroep niet betalen’, heb jij dit wel eens gedacht?
Ja, dat dacht ik al.
‘Ik heb geen geld’ is niet waar, het moet zijn: ‘Ik kies er nu voor om mijn geld aan andere dingen te besteden.’

Niets frustrerender en/of confronterender dan een mogelijke klant die tegen jou zegt dat ‘ie geen geld heeft en diezelfde persoon zie je vervolgens doodleuk met een van jouw collega’s in zee gaan.
En die collega vraagt ook nog eens meer dan jij!
Nou ja, je hebt in ieder geval geleerd dat je meer kunt vragen dan je nu doet én je hebt geleerd dat verkopen ook een vak is.

De vraag is dus inderdaad: Vind ik het mijzelf waard om dit bedrag aan mijn klanten te vragen?
En daarin hebben wij allemaal ons eigen pad te lopen.

Ik weet zeker dat jij er niet op uit bent om jouw klant een poot uit te draaien.
Je levert goed werk, goede service, je helpt jouw klant en daar staat een bepaald bedrag tegenover.
In ieder geval een bedrag waar jij zelf blij van wordt en aan blij worden zit nooit een limiet.

Nu wil ik jou als lezer en Bianka in het bijzonder nog een praktische tip geven.
Gedoe om een extra bedrag voor ambulante behandelingen kun je oplossen door een vast bedrag te vragen.
Hoef jij niet steeds een hele berekening te maken, je kunt het direct op je website zetten, easy does it.

Doen ze ook in bloemenzaken, loop daar maar eens naar binnen.
Wil je een boeket laten bezorgen, dan hebben ze vaste prijzen, afhankelijk van waar in de regio het boeket moet worden bezorgd.

Nu hoor ik graag van jou:
– heb jij wel eens ingevuld voor een klant dat ‘ie jouw tarief misschien niet zou kunnen betalen?
– wat heb je gedaan om hiermee te stoppen, welke andere mindset heb je aangenomen?
– welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Leuk om te lezen wat jouw ervaringen op dit gebied zijn, dankjewel.

Tot de volgende keer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *