Attention Management deel 2

Dit is deel 2 over hoe je van Time Management naar Attention Management kunt gaan.
Neuropsychologe Elke Geraerts schrijft hierover in haar boek Het Nieuwe Mentaal.

In mijn vorige artikel kwam de eerste stap aan bod, want, zo stelt Geraerts, er zijn drie stappen om jezelf naar Attention Management te brengen.
De eerste stap was dat je met een aandachtsagenda gaat werken.

Tweede stap is dat je De Diepte in moet gaan.
Dit gaat over focus aanbrengen, niet zo maar focus, nee, hyperfocus.

Je heel goed concentreren, dat valt tegenwoordig niet mee.
We hebben allemaal apparaten om ons heen, aan de ene kant leiden die ons af.
Aan de andere kant hebben we ze juist ook nodig voor ons werk en in ons leven.

Dagelijks lezen en horen we over hoe verslaafd ‘wij’ zijn aan onze smartphone, games, slimme gadgets en weet ik veel hoeveel andere apparaten.

Focus schijnt géén aangeboren talent te zijn maar het is iets waar je voor kiest.
Je kiest ervoor om (beter) te focussen, je kiest ervoor om je af te sluiten van alle externe afleiders.

Een frisse benadering is dat je focus niet als doel nastreeft maar dat je focus als een techniek inzet om belangrijk werk te doen.
En ja, technieken kun je leren en toepassen.

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van auteurs die zich letterlijk weken afzonderen om een boek te schrijven.
Einstein, Steve Jobs en Bill Gates zijn/waren ook mensen die regelmatig voor langere tijd van de aardbodem verdwenen leken en in die tijd hun beste werk creëerden.

Weet je wat ik denk?
Veel mensen zeggen wel meer focus te willen hebben maar ze zijn niet bereid om daar al te veel moeite voor te doen.
Ze willen hun smartphone aanhouden, ze willen een melding krijgen bij elke scheet die iemand anders laat.
We laten ons gevangen houden door externe afleiders en zien de tijd door onze vingers glippen.

Nu denk ik ook dat een ondernemer zich meer dan de gemiddelde werknemer bewust is van zijn tijd en dus sneller zal ingrijpen.
Nou ja, dit hoop ik in ieder geval.​

De techniek van focussen kun je heel simpel oppakken, als je eenmaal de keuze hebt gemaakt dat je dit wilt.
En hoe tof zou het zijn als onze kinderen deze techniek al jong zouden leren?!

Komen we bij stap 3: Switch-Off.
Hiermee bedoelt Geraerts het uitzetten of uitschakelen van alle apparaten die jouw aandacht vragen.
Daarover zo meer, eerst even een stukje brein-wetenschap:
Jouw hersenen hebben een Systeem 1 en een Systeem 2.
Systeem 1 is snel, het laat je instinctief en emotioneel reageren.
Met systeem 1 kun je dingen op de automatische piloot doen.

Systeem 2 is trager, beredeneerder, logischer. Hiermee kun je geconcentreerd werken, denkwerk doen.
Het is beperkt inzetbaar gedurende de dag.

Systeem 2 moet afkoelen in de uren buiten de tijd waarin je geconcentreerd en aandachtig hebt gewerkt.
Precies hier gaat het mis want velen doen juist dingen ter ontspanning die vragen dat Systeem 2 weer in actie komt, terwijl dat arme systeem gewoon rust wil!

Iemand die overdag veel moet nadenken zal dit leuk vinden en dus bijvoorbeeld bij een schaakclub gaan of zich buigen over allerlei moeilijke puzzels.
De beredenering kan zijn: Dit is niet werken dus is het ontspanning.
Maar het zou beter zijn om een stuk te gaan wandelen.
Daar doe je Systeem 2 pas echt een plezier mee.

Nu dan over de apparaten, de technologie.
Hartstikke leuk maar ook erg belastend en zelfs verslavend zoals je natuurlijk zelf ook allang weet.

Veel mensen (waaronder ik) zeggen: Ja maar ik kijk Netflix juist om te ontspannen!
Even lekker surfen op het wereld wijde web, heerlijk.
Kan zijn maar je hersenen vinden het niets.
Die snakken naar technologie vrije momenten en het is aan jou om jezelf die te gunnen.
Muziek maken, buiten zijn, creatieve dingen doen, opruimen, kletsen, nietsdoen!

Want zónder technologie en apparaten leven, nee, dat is niet realistisch en dat hoeft ook niet.
Gewoon op tijd de uitknop op welk apparaat dan ook gebruiken en je bewust blijven van het feit dat jij aan het roer staat van jouw tijd en jouw leven.
Jij bent de baas en niet een of ander smart apparaat.

Het lezen van dit hoofdstuk in het boek gaf mij weer nieuwe inzichten, vooral door de wetenschappelijke informatie waar Geraerts uit put en die zij toegankelijk maakt door haar manier van vertellen.
Erg leuk en inspirerend om te lezen en het zorgt ook weer voor bewustwording.

Wat zou het aanbrengen van meer of betere focus betekenen voor mijn bedrijf, voor mijn leven?
Wanneer laat ik anderen en apparaten toe om mijn aandacht meteen te krijgen, meer dan ik wil?
Krijgt mijn Systeem 2 wel genoeg rust?

Ik kijk mijzelf weer eens goed in de ogen.
Constateer dat ik mijn mail de laatste tijd vrijwel altijd open heb staan terwijl ik zit te werken.
Mijn mobiel staat voor mijn neus op mijn bureau.
Facebook en Whatsapp mogen mij pushberichten sturen.
Facebook zakelijk houdt zelfs bij binnen hoeveel minuten ik reageer op een persoonlijk bericht en waarschuwt mij dat ik mijn uitstekende status alleen kan behouden als ik snel blijf reageren.
Uhhhhh, wie is hier ook alweer de baas?

Kom op Marieke, zelfleiderschap.
De teugels weer aantrekken, je beste tijd gebruiken voor de belangrijke taken oftewel klanten en creëren.
Mail kan eind van de middag.
Facebook idem dito.
Uit en uit het zicht die afleiders.
Progressie boven Perfectie.
En weer door!!

Want een boek lezen is leuk maar er iets mee doen is in dit geval nog beter.​​

Nu hoor ik graag van jou:
– welke inzichten geeft dit artikel deel 2 jou?
– waar kun jij aanscherpen op het gebied van focus en aandacht?
– welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Leuk om het hieronder te lezen, dankjewel!

Tot volgende keer,

 

 

Spread the love
  • Jenny schreef:

    Die afleiders heb ik ook al een tijdje uitstaan. Heerlijk. Anders ben je er in je achterhoofd toch mee bezig.