👉 Gratis praktische gids om opgeruimd te werken en te leven, de basis voor succes!

Attention Management deel 2

september 5, 2019 • Blog, Plannen & Organiseren

Dit is deel 2 over hoe je van Time Management naar Attention Management kunt gaan.
Neuropsychologe Elke Geraerts schrijft hierover in haar boek Het Nieuwe Mentaal.

In mijn vorige artikel kwam de eerste stap aan bod, want, zo stelt Geraerts, er zijn drie stappen om jezelf naar Attention Management te brengen.
De eerste stap was dat je met een aandachtsagenda gaat werken.

Tweede stap is dat je De Diepte in moet gaan.
Dit gaat over focus aanbrengen, niet zo maar focus, nee, hyperfocus.

Je heel goed concentreren, dat valt tegenwoordig niet mee.
We hebben allemaal apparaten om ons heen, aan de ene kant leiden die ons af.
Aan de andere kant hebben we ze juist ook nodig voor ons werk en in ons leven.

Dagelijks lezen en horen we over hoe verslaafd ‘wij’ zijn aan onze smartphone, games, slimme gadgets en weet ik veel hoeveel andere apparaten.

Focus schijnt géén aangeboren talent te zijn maar het is iets waar je voor kiest.
Je kiest ervoor om (beter) te focussen, je kiest ervoor om je af te sluiten van alle externe afleiders.

Een frisse benadering is dat je focus niet als doel nastreeft maar dat je focus als een techniek inzet om belangrijk werk te doen.
En ja, technieken kun je leren en toepassen.

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van auteurs die zich letterlijk weken afzonderen om een boek te schrijven.
Mensen die regelmatig voor langere tijd van de aardbodem verdwenen leken en in die tijd hun beste werk creëerden.

Weet je wat ik denk?
Veel mensen zeggen wel meer focus te willen maar ze zijn niet bereid om daar al te veel moeite voor te doen.
Ze willen hun smartphone aanhouden, ze willen een melding krijgen bij elke scheet die er op social media wordt gedeeld.
Ze laten zich gevangen houden door externe afleiders en zien de tijd door hun vingers glippen.

Nu denk ik ook dat een ondernemer zich meer dan de gemiddelde werknemer bewust is van zijn tijd en dus sneller zal ingrijpen.
Of is dit wishful thinking?

De techniek van focussen kun je heel simpel oppakken, als je eenmaal de keuze hebt gemaakt dat je dit wilt.
En hoe tof zou het zijn als onze kinderen deze techniek al jong zouden leren?!

Komen we bij stap 3: Switch-Off.
Hiermee bedoelt Geraerts het uitzetten of uitschakelen van alle apparaten die jouw aandacht vragen.
Daarover zo meer, eerst even een stukje brein-wetenschap:
Jouw hersenen hebben een Systeem 1 en een Systeem 2.
Systeem 1 is snel, het laat je instinctief en emotioneel reageren.
Met systeem 1 kun je dingen op de automatische piloot doen.

Systeem 2 is trager, beredeneerder, logischer.
Hiermee kun je geconcentreerd werken, denkwerk doen.
Het is beperkt inzetbaar gedurende de dag.

Systeem 2 heeft tijd nodig om af te koelen na gebruik.
Precies hier gaat het mis want velen doen juist dingen ter ontspanning die vragen dat Systeem 2 wéér in actie komt, terwijl ‘ie gewoon rust wil!

Iemand die overdag veel moet nadenken zal de ontspanning misschien zoeken bij een schaakclub of zich buigen over allerlei moeilijke puzzels.
De beredenering kan zijn: Dit is niet werken dus is het ontspanning en ik gebruik mijn hersenen nu eenmaal graag.
Maar het zou beter zijn om een stuk te gaan wandelen.
Daar doe je Systeem 2 pas echt een plezier mee.

Nu dan over de apparaten, de technologie.
Hartstikke leuk maar ook erg belastend en zelfs verslavend zoals je natuurlijk zelf ook allang weet.

Veel mensen (waaronder ik) zeggen: Ja maar ik kijk Netflix juist om te ontspannen!
Even lekker surfen op het wereld wijde web, heerlijk.
Kan zijn maar je hersenen vinden het niets.
Die snakken naar technologie vrije momenten en het is aan jou om jezelf die te gunnen.
Muziek maken, buiten zijn, creatieve dingen doen, opruimen, kletsen, nietsdoen!

Want zónder technologie en apparaten leven, nee, dat is niet realistisch en dat hoeft ook niet.
Gewoon op tijd de uitknop op welk apparaat dan ook gebruiken en je bewust blijven van het feit dat jij aan het roer staat van jouw tijd en jouw leven.
Jij bent de baas en niet een of ander smart apparaat.

Het lezen van dit hoofdstuk in het boek gaf mij weer nieuwe inzichten, vooral door de wetenschappelijke informatie waar Geraerts uit put en die zij toegankelijk maakt door haar manier van vertellen.
Erg leuk en inspirerend om te lezen en het zorgt ook weer voor bewustwording.

Vraag jezelf:
Wat zou het aanbrengen van meer of betere focus betekenen voor mijn bedrijf, voor mijn leven?
Krijgt mijn Systeem 2 wel genoeg rust?

Dit gaat over zelfleiderschap.
En: Progressie boven Perfectie.

Want een boek of een blog lezen is leuk maar er iets mee doen is in dit geval nog beter.​​

Nu hoor ik graag van jou:
– welke inzichten geeft dit artikel deel 2 jou?
– waar kun jij aanscherpen op het gebied van focus en aandacht?
– welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Leuk om het hieronder te lezen, dankjewel!

Tot volgende keer,

PS  Zorgt rommel en chaos voor afleiding bij jou thuis of op je werkplek? Doe dan mee aan ‘Opgeruimd in 28 dagen’. Een laagdrempelig, actief, leuk programma waarin je gaat opruimen.
Het resultaat: Meer overzicht en structuur en daarmee rust in je hoofd en nieuwe energie! Info en aanmelden kan hier.
  • Jenny schreef:

    Die afleiders heb ik ook al een tijdje uitstaan. Heerlijk. Anders ben je er in je achterhoofd toch mee bezig.

  • Marieke schreef:

    Precies Jenny!

  • >