👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Attention Management deel 1

augustus 29, 2019 • Blog, Plannen & Organiseren

In haar boek ‘Het Nieuwe Mentaal’ pleit neuropsychologe Elke Geraerts om het begrip Time Management te vervangen voor Attention Management.

Attention oftewel Aandacht, daar heb je als mens wel invloed op, en op de tijd niet, aldus de auteur.
Nog te veel mensen proberen de tijd naar hun hand te zetten en merken daarbij keer op  keer dat het niet werkt.

Je vult je agenda met allerlei taken maar houdt daarbij geen rekening met jouw aandachtspiek.

Er wordt veel onderzoek gedaan naar hoe mensen tijd en aandacht ervaren.
Aandachtig werken is iets dat je kunt ontwikkelen, als een spier die sterker wordt door te trainen.

De eerste stap naar Attention Management: Een Aandachtsagenda: Je plant jouw agenda op basis van jouw aandachtspiek.
Daarvoor moet je wel weten wanneer deze voor jou is.
Voor de meeste mensen is dat ‘s ochtends.

Je weet zelf wel of je een ochtend- of avondmens bent, dat geldt voor bijna iedereen, maar toch wordt hier bij het plannen nog te weinig rekening mee gehouden.

Is jouw aandachtspiek in de ochtend dan plan je aandachtsintensieve zaken het beste dan.
Het klinkt als een open deur en dat is het ook, maar je moet ze de kost geven: Mensen die hun dag beginnen met mails, sociale media, een overleg.
Dit soort klussen kun je ook prima op een ander moment van de dag doen, ze kosten je dan dezelfde hoeveelheid tijd.
Maar dan heb je de belangrijkere taken wel mooi gedaan en dat zijn vaak toch de taken die er echt toe doen.

Het is overigens zo dat je ook buiten jouw beste tijd van de dag best geconcentreerd kunt werken.
Zeker als het iets is waar je blij van wordt of als er een deadline nadert.

Het moment van de dag waarop jouw aandacht slap is (jouw energie lager), is een perfect moment voor creatieve activiteiten en brainstormsessies.

Zelf zie ik het begrip ‘time management’ wel als iets waar je invloed op hebt.
Voor mij gaat het over het beheren (managen) van je tijd.
Managen is een werkwoord dus kan ik er wat mee 😉
Dat is jezelf de vragen stellen: Wat krijgt mijn aandacht en dus mijn tijd en hoeveel tijd geef ik hieraan?
Is dit mij een hele dag waard of een uur of tien minuten?

Het gaat om keuzes maken, niet alles willen of hoeven en hetgeen je doet met volle aandacht doen.
Less is More.
Deze zaken noteer je vervolgens in je agenda.
Dáár blokkeer je tijd voor.

Er zijn nog een tweede en derde stap die horen bij het gaan toepassen van Attention Management.
Hierover schrijf ik volgende keer.
Ga ik mijn aandacht nu weer aan iets anders geven én heb ik meteen het onderwerp voor mijn volgende blog klaar (dit is tevens een tip voor jou om lange verhalen in stukken te knippen).​

Ik ben benieuwd wat jij te vertellen hebt over het managen van je aandacht in plaats van je tijd.
Leuk om daar een reactie over te lezen!


Groet,

>