Als je het zo bekijkt is de investering een schijntje.

Onlangs had ik een gesprek met een gedreven klant van mij, ze is bezig met het opzetten van een nieuwe dienst namelijk het maken van sociale media content voor drukke ondernemers.
Ze zat een beetje te stoeien met het bedrag dat ze voor deze dienst kan gaan vragen.
De geld-mindset, altijd interessant en voor iedereen is hier een volgend niveau te halen.

‘Ik kom uit de journalistiek en daar krijg je per woord betaald. De overstap maken naar commerciële tarieven vind ik heel erg lastig’ zuchtte ze. ‘Ik snap dat professionals goede bedragen voor zichzelf vragen en ik ben iemand die makkelijk investeert in mijn bedrijf. Maar als het over het bepalen van mijn eigen tarieven gaat, als het om het ontvangen van geld gaat, dan ben ik een watje. Zie ik mezelf blijkbaar niet als professioneel? Ik vind het werk dat ik doe makkelijk en leuk en daarom denk ik misschien dat ik er geen geld aan mag verdienen? Dat het niet heel veel waard is wat ik doe? Zou dat erachter kunnen zitten?’

Een heldere vraag waar wij vervolgens over spraken, dit is wat ik hierbij aanhaalde:

Met je bedrijf, je werk doe je iets wat je heel leuk vindt én je bent er ook nog eens goed in!
Hé, dat klinkt als de beste reden om überhaupt voor jezelf te zijn begonnen 😉
Het zou heel goed kunnen dat je het daarom moeilijk vindt om (meer) geld te gaan vragen voor je diensten.

De potentiële klant weet hoe belangrijk het is om zichtbaar te zijn op sociale media, maar weet ook hoeveel tijd het maken van goede berichten kost en daar loopt die klant dus op vast.
Ga voor jezelf eens na wat het de klant zou kosten als hij niet investeert in jouw dienst.
En schrijf daarna een rijtje wat het hem kan opleveren als hij dit wel doet.
Om er een paar te noemen:

  • Via berichten kan hij in contact komen met (potentiële) klanten wat kan leiden tot meer omzet
  • De klant kan de expert-status verhogen door kennis te delen over zijn vakgebied
  • Hij kan zichzelf op verschillende manieren laten zien, de zakelijke kant maar ook de persoonlijke kant en hier goodwill mee kweken

Het uiteindelijke doel zal altijd zijn dat ze meer verkoop willen en dan is de rekensom snel gemaakt: Niets doen is geen optie.
Misschien dat één bericht dat jij maakt ze al een verkoop van duizenden euro’s kan opleveren!

Een dienst als deze is uitermate geschikt om in een pakketvorm te gieten: Een x-aantal afbeeldingen/berichten voor sociale media voor een x-bedrag per maand.
Wat je niet wilt is dat de klant een uurtarief kan gaan uitrekenen want dan vindt hij het misschien een te hoge investering.
Natuurlijk kan een klant zeggen: ‘Oh, je vraagt 250 euro voor 25 berichten, dat is dus 10 euro per bericht.’
Dit ondervang je door ook in het pakket op te nemen dat je tussendoor contact kunt hebben, dat jij je verdiept in hun bedrijf, blogs leest om berichten te kunnen maken, op zoek gaat naar mooie foto’s om bij de berichten te zetten.
Zo pak je er dus een stuk werk en service bij wat ook heel belangrijk is, je gaat echt een relatie aan met de klant om hem te helpen met de groei.
Nu wordt 250 euro voor 25 berichten opeens wel een wat ander verhaal vind je niet?
Een koopje!
Een ideale klant zal dit overigens begrijpen zonder dat je dit verder hoeft uit te leggen.

Het is aan jou om de berichten op een zo efficiënte manier te maken, hoe sneller je werkt hoe beter het voor jou is.
Natuurlijk staat kwaliteit voorop!
In het begin ben je waarschijnlijk wat meer tijd kwijt aan het maken van de berichten maar op den duur zal dit makkelijker worden.

Ik ben ervan overtuigd dat je beter presteert als je tarieven hanteert waar je zelf heel blij van wordt.
Omdat je nog kunt blijven hangen in een uurtarief of een tarief per woord is het nu spannend maar als je dit één keer hebt verkocht ben je er doorheen.
Op naar de eerste verkoop dus!

Het was na dit gesprek helder voor mijn klant dat er een knop om mocht in haar hoofd.
Zij kon het pakket hierna snel samenstellen, een prijs bepalen die toch nog wel een béétje spannend voelde maar waarvan zij wel inzag dat ze het meer dan waard is.
Hoe was het ook alweer?
Shit happens outside your comfort zone, oh nee hahaha, growth happens outside your comfort zone 😉
En nu weer lekker aan de slag!​​​

Ik ben benieuwd naar jouw reactie:
– Heb jij wel eens een ‘overstap’ gemaakt naar andere tarieven, hoe heb je dat aangepakt?
– Kun jij de klant inzicht geven in wat het kost als hij niet of juist wel investeert in jouw dienst?
– Welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Dank voor je tijd en aandacht en deel dit artikel gerust in jouw netwerk.

Groet,

 

 

Ps: Op 10 november is mijn jaarlijkse event en dan is ‘geld’ een rode draad door de dag. Je gaat focussen op 2019, wat jij wilt verdienen met jouw bedrijf en hoe je plan van aanpak eruit ziet. Maar er is nog veel meer leuks waarom jij erbij wilt zijn. Lees het allemaal hier en meld je aan!

Spread the love

2 gedachten over “Als je het zo bekijkt is de investering een schijntje.

  1. Catja

    Mooie en verhelderende blog, Marieke.
    In het begin vroeg ik veel te weinig geld voor mijn tekstdiensten. En nog was ik bang voor de reactie van mijn potentiële klant.
    Snel daarna voelde het niet fijn meer. Het was alsof ik mezelf tekort deed. En dat was ook zo. Toen ben ik naar een tarief overgestapt waar ik wel blij van word. Ik heb op een rij gezet wat het mijn klanten oplevert als ze met een professionele tekstschrijver in zee gaan. En wat mijn meerwaarde is. Af en toe de ik dat opnieuw -voor mezelf- als ik weer eens twijfel of ik mijn eindprijs wel kan vragen.

    Ik snap niet goed wat je bedoelt als je zegt dat je niet wilt dat je klant je uurtarief gaat uitrekenen? Ik geef altijd de eindprijs en zeg wat ik daarvoor doe en wat de te verwachte resultaten zijn. Ik geef niet het aantal uren op. Maar mijn eindprijs is wel gebaseerd op het aantal uren. In mijn uurtarief zit de waarde van mijn diensten voor de klanten.

    Reageren
    1. Marieke Bericht auteur

      Hoi Catja, dank voor je reactie en ervaring. Goed dat je het hebt aangepakt en nog steeds regelmatig opnieuw kijkt naar je tarieven, heel gezond om te doen. Wat betreft jouw vraag, hiermee bedoel ik dat als een klant kan uitrekenen wat het uurtarief is dat die klant dan (soms onbewust) gaat bedenken ‘dit vind ik het niet waard, dit uurtarief vind ik te hoog.’ Voor de ene dienst is dit makkelijker dan voor de andere. Bijvoorbeeld bij mij, bij een jaarprogramma, is het niet uit te rekenen (tenzij je het aantal uren in een jaar pakt, hahaha), mensen betalen één bedrag en krijgen daar een jaar lang van alles voor. Groet, Marieke

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*