Ik kreeg een mail van de eigenaar van Onbevreesd.nl (volgende keer graag even je naam bij het bericht zetten, dankjewel).
Dit schrijft hij:
‘Ik ben bezig een probleem te identificeren voor mijn ideale klant, maar heb tot nu toe geen respons op mijn vragen of content. Heb nog geen bereik ook. Zal ik gewoon beginnen met een klein product uit te brengen om te testen of adviseer je dat ik mijn tijd en energie eerst beter aan iets anders kan besteden?’
Dankjewel voor je vraag.
Jij staat nog helemaal aan het begin van de opbouw van je bedrijf.
Je hebt een ideale klant in je hoofd en je hebt ook een idee over iets dat je zou willen aanbieden aan die klant.
Ik denk wel dat het allereerst belangrijk is dat jij het probleem helder krijgt.
Straks ga je een product maken waar niemand op zit te wachten en dat is hartstikke zonde van je tijd en energie.
Soms zijn we zelf zo vol passie en vanuit die passie en drive gaan we iets maken waarvan wij vinden en denken dat we de ander kunnen helpen.
Dat is waarschijnlijk ook wel zo maar dat moet je eerst zeker weten.
Dat is dus stap 1.
Aangezien je nog geen interactie hebt met deze doelgroep zul je een manier moeten bedenken om dat wel te krijgen.
Je zegt dat je geen respons krijgt op berichten en je hebt geen content.
Dan zul je een andere manier moeten bedenken om wèl in contact te komen met deze mensen.
Ga dus mensen benaderen waarvan jij denkt: dit zou een ideale klant kunnen zijn en vraag of je hen een aantal vragen mag stellen.
Wat is er nu beter dan een persoonlijke afspraak met iemand waarvan jij denkt: Dat zou mijn ideale klant kunnen zijn.
Ga mensen benaderen, vraag of je een kop koffie met ze mag drinken, nodig ze uit.
Trek er een uur voor uit en ga met ze in gesprek.
Bereid je voor op dit gesprek door vragen en gesprekspunten op papier te zetten en neem dat mee zodat je daar aantekeningen op kunt maken.
Dat staat helemaal niet raar maar juist heel professioneel.
Ik geef je hierbij een aantal vragen die je prima kunt gebruiken om een probleem naar boven te halen.
Te gebruiken door iedereen die op zoek is naar de problemen/vragen van zijn of haar ideale klant:
1. Waar heb jij moeite mee wat betreft ……………….
Hier vul je dus in wat jouw expertise is.
Bv: het voorzitten van een vergadering, het vinden van een partner, het bereiken van je ideale gewicht, het maken van de perfecte cocktail, etc.
2. Welke drie dingen zou je hierover willen leren?
Laat ze brainstormen en jij schrijft dit op.
3. Wat is daarvan de nummer 1?
Dan weet je waar ze het meest behoefte aan hebben en zou je daar als eerste iets op kunnen aanbieden.
4. Hoe ziet het er in jouw ideale situatie uit?
Laat ze in contact komen met hun droom, met hoe ze het zouden willen zien.
5. Wat ontbreekt nu om dat te bereiken?
Nu kun je laten opnoemen wat ze nodig hebben.
Denk hierbij aan kennis, vaardigheden en ook mindset.
Misschien denken de mensen helemaal verkeerd over zichzelf, hebben ze een verkeerd zelfbeeld en daardoor bereiken ze niet wat ze willen bereiken.
6. Ben je bereid te investeren om dit probleem op te lossen?
Een mooie gelegenheid om te checken of mensen bereid zijn om te betalen.
Je kunt ze dan ook nog laten aangeven welke bedragen ze ervoor over hebben dan kun jij jouw eerste ideeën al toetsen.
En verder heb je natuurlijk gewoon een heel leuk gesprek want er komt van alles op tafel en het is de bedoeling dat jij je verbindt met deze ideale klant.
Veel leren, horen wat ze zeggen, contact maken, dat is het allerbelangrijkste.
Nadat je 5 tot 10 mensen hebt gesproken kun je gaan kijken wat overeenkomsten zijn en kun je een goed beeld neerzetten van de problemen en vragen van jouw doelgroep.
Daar kun jij dan mee verder, daar zou je een eerste aanbod op kunnen maken en deze mensen zijn natuurlijk perfect om dat weer verder mee te testen en te toetsen.
Daar kun je ze voor uitnodigen.
Dit is mijn antwoord op jouw vraag: maak contact met mensen waarvan jij denkt: Dat zou een ideale klant kunnen zijn, doe onderzoek en kom erachter of jouw gedachtes waar zijn en de problemen die jij hebt bedacht ook echt de vragen en problemen van die mensen zijn.
Ik hoop dat dit helpt, leuk om een reactie hier beneden te lezen.
Misschien heb jij als kijker naar deze video een aanvullende vraag die jij stelt aan mensen in dit proces? Laat ‘m horen dan kunnen wij daar van leren.
Veel plezier en succes hiermee.
Heb jij een vraag over jouw bedrijf, over jezelf als ondernemer, mail mij en wie weet maak ik een filmpje voor jou.
Deel deze video gerust in je netwerk, dankjewel daarvoor.
Tot de volgende keer, groet, Marieke
Kleding: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch
Hi Marieke, ik heb mensen geïnterviewd met deze vragen. Het werkt super en je achterhaalt inderdaad veel informatie. De vraag die ik nog heb toegevoegd is: Hoe zou je het willen leren? Dat heeft mij geholpen om nog beter zicht te krijgen op hun behoefte.
Bedankt voor je filmpje en het is echt heel leuk om te doen (ook spannend natuurlijk 🙂 ).
Handig, zo’n lijstje. Ook als je al verder bent met je bedrijf. Maar over de website van Onbevreesd: het is me helemaal niet duidelijk wat er hier aangeboden wordt, of te koop is…
Wauw, wat een impact heeft deze video. Mijn hart ging wel even sneller kloppen haha. Hartelijk dank voor het behandelen van mijn vraag.
Allereerst, en zoals ik al eerder had gereageerd op jouw foto, moet ik laten zien wie ik ben. Dat komt. Inmiddels heb ik al mensen gesproken, onder het genot van een kop chocolademelk of koffie, en heb veel meer duidelijkheid en problemen kunnen vaststellen. Zeer goede tip dus.
Mijn doelgroep is studenten, studie-switchers. Jongeren die eigenlijk geen idee hebben waar ze in terecht zijn gekomen. Zeker nu het sociaal leenstelsel is ingevoerd is het van belang hier even extra stil te blijven staan.
Wat betreft de voortgang van de website kan ik het best beschrijven aan de hand van het boek The E-Myth. Velen die voor zichzelf beginnen zijn in de veronderstelling dat als zij het technische werk kunnen doen, ook daadwerkelijke een bedrijf kunnen runnen die dat technische werk doet.
Met andere woorden, als jij de perfecte cocktail kan maken, betekent dat niet automatisch dat je een bedrijf kan runnen dat perfecte cocktails maakt.
Zakenmam Bedankt voor deze video. Ondernemen is niet alleen puur zakelijk, maar ook heel persoonlijk. Dat moet ik door laten schemeren. Overigens heb ik een 8 op mijn thesis gehaald 🙂
Nu kan ik lekker verder met het vormgeven aan onbevreesd.nl
Nogmaals hartelijk dank!