👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

3 Trends die jij als professional wilt weten

juli 19, 2012 • Blog, Marketing

Het zal je niet zijn ontgaan dat de (zakelijke) wereld in rap tempo aan het veranderen is.
Vooral sinds de komst van het internet.
Wat een wonder: Je drukt hier op een knop, betaalt, en seconden later ontvang je een mp3 of ander kennisproduct vanaf welke plek op aarde dan ook.
Mijn oma zou er vast niets van gesnapt hebben 😉

Voor jou als zelfstandig professional zijn er vast ook veranderingen te merken.
Blijf je vasthouden aan hoe je het altijd al deed?
Dan zul je krijgen wat je altijd al kreeg……
Of maak jij al dankbaar gebruik van het internet om bijvoorbeeld via je website en nieuwsbrief méér mensen waarde te geven, producten aan te bieden?

Hierbij 3 nieuwe trends, waardevol voor iedere ondernemer:

1) Small is the new Big. Grote logge bedrijven, nee dank je! De zelfstandig ondernemer heeft de toekomst. Er komen steeds meer zelfstandigen bij. Naar verwachting zullen er over een paar jaar meer dan een miljoen zzp’ers zijn in Nederland. Grote afdelingen binnen bedrijven worden opgeheven, er worden zzp’ers ingehuurd om met hun specifieke kennis specifieke opdrachten uit te voeren. Een groot bedrijf is vaak ook helemaal niet persoonlijk. Jij als zelfstandige biedt snelle en goede service en staat in direct contact met je klanten. Geen ellenlange procedures en ‘paarse krokodillen’. De waarde van ‘klein’ zal steeds vaker worden herkend en erkend. Daarmee wordt je GROOT en ga je veel succes krijgen. Want dat je een ‘kleine’ zelfstandige bent wil natuurlijk niet zeggen dat je klein blijft in omzet en succes.

2) Give is the new Get. Waarde toevoegen, de sleutel voor jouw succes. Eerst geven, dan krijgen. Dit doe je bijvoorbeeld door het schrijven van artikelen, een teleseminar te organiseren. Producten die als ‘low end’ in jouw productenlijn staan. Dames, dit is dus niet gratis gaan werken! Dat is niet wat er wordt bedoeld met deze trend. Je doet jezelf en je klant daarmee ernstig tekort. Geef dus zeker waardevolle kennis weg maar dan wel vanachter je bureau en bereik hiermee zoveel mogelijk mensen. Of zorg dat je aan jouw doelgroep een presentatie mag geven. Pak dat (online) podium!

3) Show is the new Tell. Laat maar gewoon zien wat je weet en kunt. Ik hoor je denken: ‘Ja, op die manier blijft er natuurlijk geen reden over voor iemand om iets bij mij te kopen.’ Geen nood, het zal juist zorgen voor méér klanten want je laat zien dat jij een kundig professional bent. De mensen kunnen namelijk ook gaan denken: ‘Wow, te gek zeg, dat wil ik ook!’ En die gaan jou daar met liefde voor betalen. Stel: Ik zoek op internet naar informatie over hoe je nu hele mooie foto’s met camera XX kunt maken. Ik kom dan terecht bij een filmpje van iemand die dat laat zien. Daar heb ik al heel veel van en ik kan denken: wat een leuk mens is dit, daar zou ik wel meer van willen leren. Als ik in dat filmpje dan ook hoor dat ik bij haar een cursus kan volgen, online misschien maar ook door bij elkaar te komen. In die cursus wordt alles nog veel beter uitgelegd en krijg ik persoonlijke aandacht. Dan kan het dus zomaar zijn dat ik klant ga worden bij deze professional.

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat iemand jou die opdracht GUNT.
De gun-factor verhoog je onder andere door deze 3 trends om te zetten naar jouw werk en je te verbinden met meer mensen, die niet eens in de buurt hoeven te wonen.
De wereld is je markt.
Wat een kansen, zie jij ze ook?

Het artikel is geïnspireerd op een lezing door Jeroen Gort die ik in november 2011 bijwoonde.

>