👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

14 lessen die jij kunt leren van Jett Rebel

december 1, 2014 • Blog, Marketing

Afgelopen weekend keek ik naar de Documentaire ‘Who the fuck is Jett Rebel’.
Kijk maar even of je de documentaire nog kunt vinden op internet.
Ik weet niet hoe het zit met rechten als ik hier een link plaats dus dat doe ik maar liever helemaal niet.

Jett Rebel is het alter ego van Jelte Tuinstra, een introverte jongen van 23.
Zanger, componist, multi-instrumentalist.
Hij deed mij denken aan Jim Morrison en qua muzikaliteit aan Prince.

Ik zag in deze documentaire zoveel lessen voor ondernemers, noem het maar beroepsdeformatie, ik hou ervan om altijd op zoek te gaan naar de link met business en hoe het jou en mij verder kan helpen.
Daar gaan we:

Jelte is zo’n jongen waarbij je je afvraagt: Is hij nou geniaal of gek?
Ik denk, nee, ik weet zéker dat hij geniaal is.
Een geniale gek.
Een ‘loner’, zo’n jongen die graag alleen is.
Muziek is ongetwijfeld zijn redding, als hij dat niet zou hebben, dan zou hij doordraaien.
Hij bespeelt al zijn instrumenten zelf (en goed ook), is in korte tijd beroemd in Nederland geworden en het is een kwestie van tijd voordat de rest van Europa en de wereld volgt.

Jett Rebel is ontstaan op een kantoor.
De verlegen Jelte kon zich hierachter verschuilen.
Een bontjas, lippenstift, nagellak en grote ringen: Jelte wordt Jett en voelt zich krachtiger.
Zakelijk gezien is de naam Jett Rebel ook veel beter, het is een naam die internationaal gebruikt kan worden en tja, eerlijk is eerlijk, Jelte Tuinstra is natuurlijk ook niet echt een hele sexy naam voor een artiest van dit kaliber.
Les 1: Als je grote ambities hebt is het verstandig om een internationale naam te gebruiken die iedereen kan uitspreken.
Les 2: What’s in a name? Heel veel. ‘Rebel’ als achternaam maakt de weg vrij om je meer rebels te gedragen. Daar zal niemand raar van opkijken.
Les 3: Een alter ego inzetten kan je het zetje geven dat je nodig hebt om te groeien, om dingen te doen die je vreselijk eng vindt.

Bij de platenmaatschappij zit een heel team klaar met een plan van aanpak hoe Jett geprofileerd kan (moet?) worden.
Bijvoorbeeld door overal hetzelfde profiel te gebruiken, herkenning bereiken bij de massa.
Door hem naar het volgende niveau te duwen: nieuwe foto’s, marketing.
Zijn Facebook pagina wordt overgenomen en vanaf dat moment (mede) beheerd door iemand die daar zijn werk van heeft gemaakt en de ‘likes’ beginnen binnen te stromen.
Les 4: Profilering is belangrijk om je fan-base op te bouwen.
Les 5: Besteed zaken uit waar je geen zin in hebt of waar je geen verstand van hebt. Zo kun je je blijven focussen op je core-business.

Jelte mag naar Londen om met een beroemde producer aan de slag te gaan.
Deze man luistert naar het werk dat hij heeft meegenomen. Jelte is hierbij enorm onzeker en heel kritisch naar zichzelf en vult van alles in: ‘Hij zei dat hij de laatste 3 nummers goed vindt, dan vindt hij al die eerdere nummers zeker helemaal niets. Ik voel me echt kut.’
Les 6: New level, new devil. Of zoals Gay Hendricks zegt in zijn geweldige boek ‘The Big Leap’: Dit is het tegenkomen van jouw upper limit problem.
Les 7: Investeren in de juiste mensen loont.

Een optreden bij DWDD. De spanning loopt zichtbaar op.
Jelte flipt achter de schermen, is enorm negatief over zijn kleding, zijn looks, zijn stem, je ziet dat hij de spanning bijna niet aan kan.
Het doet gewoon pijn om hier als kijker getuige van te zijn.
Zijn manager pakt hem goed aan, duwt hem gewoon de studio in.
Jelte wordt Jett en doet zijn ding.
Na afloop zie je een uitbundige Jelte, blij, hyper omdat het zo geweldig goed ging.
Les 8: Als je jezelf geen schop onder je kont kunt geven zorg er dan voor dat je iemand hebt die dit op het juiste moment voor je doet.
Les 9: Vier je successen.

Achteraf kan hij er wel over praten en hij vertelt dat ‘de same old shit’ er nog altijd is.
Afgewezen kunnen worden, falen. Dat soort gevoelens.
Op het podium staat de ‘larger than life’ artiest die niet anders kan dan zijn roeping volgen, dat zie je meteen.
Hij heeft een enorm sex-appeal en durft dat als Jett Rebel ook neer te zetten.
Les 10: Erken je talenten èn erken je minder fraaie kanten.

Maar in zijn hoofd wordt het erger; hoe stoerder en beroemder hij wordt als Jett, hoe banger hij wordt als Jelte.
Dat krijgt hij er niet uit alhoewel hij ook zegt dat hij Jelte niet meer wil zijn.
Hij gelooft zichzelf soms gewoon niet, voelt zich af en toe het kleine jongetje maar nooit op het podium, daar is hij in zijn element.
Ik vraag me af hoe zijn ouders hier naar kijken, dit raakt mijn moederhart.
Zie les 6 en les 10.

Jett wint een 3FM Award en voelt zich heel gelukkig.
Het vroeger zo drukke jongetje dat altijd bezig was met muziek maken wordt door steeds meer mensen ontdekt en aanbeden.
Het ‘zichtbaarheids-beleid’ begint te werken.
Jett blij, fans blij, platenmaatschappij blij, iedereen blij.
Les 11: Doorzettingsvermogen is het allerbelangrijkste voor iedere ondernemer.

De onrust en onzekerheid in zijn hoofd blijft.
Enorm kritisch is hij naar zichzelf: ‘Ik schaam me dat het zo slecht is.’
Joints en drank maken hem losser, meer relaxed.
Les 12: Doe dit niet.

Schrijnend vond ik het om te zien hoe hij na een geweldig optreden op een festival het podium af vluchtte, naar buiten wilde hij, frisse lucht.
Hij laat zich vallen op een stapel vuilnis, helemaal van de kaart en dat raakt hem zelf ook:
‘Wie ben ik eigenlijk? Net was ik een coole gast, aandachtsgeil en 5 minuten later zit ik hier tussen de rotzooi, bang voor iedereen.’
Zie les 6 en les 10.

De Engelse producer is naar Nederland gekomen om hier verder te werken, lekker in de buitenlucht en vertelt dat veel musici vaak introvert zijn. Ze moeten al hun beschermende lagen eraf pellen in hun rol, het maakt ze kwetsbaar maar ze komen dan wel met veel beter werk.
Hij laat Jelte gewoon zijn gang gaan en geeft minimale aanwijzingen.
Die krijgt opeens een inzicht: ‘Ik hoef niet zo verlegen te zijn, ik hoef alleen maar het verhaal te vertellen. Ik ben ‘in charge’.’
De producer knikt.
Er volgt een prachtig lied, gezongen vanuit het hart.
Les 13: Een goede coach weet dat alle antwoorden in jouzelf zitten.
Les 14: Alles is een proces, geef jezelf tijd.

En nu maar hopen dat Jelte of Jett zichzelf meer gaat accepteren, (veel) minder drank en joints nodig heeft om mooie muziek te blijven maken, als hij dat wil af en toe ‘fuck it’ tegen de hele marketingmachine durft te zeggen, de juiste mensen om zich heen blijft houden en last but not least: moge hij heel oud worden.

Ga hier naar zijn website en luister naar deze geweldige man.
Zijn cd is echt heel erg goed.

Nu hoor ik graag van jou:

Zou het in het leven roepen van een alter ego jou kunnen helpen in je business?
Bijvoorbeeld je kleden alsof je naar een mogelijke klant toegaat terwijl je alleen maar een telefoontje gaat plegen naar dat bedrijf.
Of echt in de huid van een ander kruipen, zodat je iets wel durft?
Misschien heb je dit al wel eens gedaan, wat leverde dit je op?

Laat je reactie achter, dankjewel!

Kleding: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

>