Zonde van je geld.

Marjon stelt een vraag:

‘Binnenkort wil ik een betaalde advertentie op Facebook zetten, iets wat ik nog niet eerder heb gedaan. Mijn doel is klanten krijgen voor een garderobe restyling, dat is shoppen in je eigen kledingkast. Klanten krijgen heel veel waardevol advies en weten daarna precies waar ze op moeten letten als ze kleding gaan kopen.
Mijn vraag is: Hoe kan ik mijn doelgroep (vrouwen tussen de 35 en 65 jaar) stimuleren om een garderobe restyling te boeken? Moet ik, als ze dit bij mij kopen, iets gratis geven of alle voordelen opnoemen in de advertentie? 
Mijn ideeën voor gratis zijn dan een goodiebag weggeven of twee cadeaubonnen voor vriendinnen. Alvast bedankt!’

Goede vraag Marjon, en fijn dat je ‘m stelt want je wilt natuurlijk een advertentie maken die klopt en daar resultaten mee bereiken.
Ik geef je graag mijn visie op het geheel.

Wat jij wilt is via een advertentie een dienst verkopen.
Aan vrouwen die jou nog niet kennen want de vrouwen die jou al wel kennen kun je natuurlijk persoonlijk informeren.
Laten we even een paar stappen terug nemen.

Mensen kopen iets van een ander als ze diegene:

  1. Kennen
  2. Aardig vinden (het ze gunnen)
  3. Vertrouwen

Oftewel de Know-Like-Trust.

Wat jij verkoopt is iets een heel persoonlijk: Jij komt bij een klant thuis, gaat de hele kledingkast door, alles wordt gepast, uitgezocht, er wordt opgeruimd en gesorteerd.
Best wel een intiem gebeuren en je vraagt hier een paar honderd euro voor.
Denk je dat mensen dit ‘blind’ zullen gaan kopen via een advertentie?
Ik denk het niet.
Zonde van je geld.

Ik zou liever zien dat je investeert in een advertentie waarmee je aan jouw Know-Like-Trust gaat werken.
Dan komt de verkoop daarna wel.
Misschien komt dat snel, meestal duurt het echt wel even, een jaar is heel normaal.

Hoe kun je dit nu doen?
Door te laten zien dat je kennis van zaken hebt, dus deel tips, laat foto’s zien van voor/na.
Wees jezelf en geen ‘marketing praat’ zodat mensen je leren kennen, je gaan waarderen om wie jij bent.
Laat klanten aan het woord.
Dit kan allemaal in tekst met foto’s maar je kunt ook video’s maken.

Stuur dus regelmatig losse berichten de wereld in die jouw doelgroep bereiken maar ik zou ook zeker een weggever maken, ik zie dat je die nog niet hebt.
Maak een mooi kado dat mensen via jouw website kunnen aanvragen.
Denk hierbij aan een e-book met tips, voorbeelden, dus echt iets waar mensen zelf mee aan de slag kunnen.
Niet je hele keuken weggeven natuurlijk maar wel genoeg om het tot een waardevol product te maken.
Vertrouw er vervolgens op dat mensen altijd met vragen komen, individuele aandacht willen en dus klant kunnen worden.

Die weggever, díe ga je dan promoten bijvoorbeeld via een advertentie op Facebook.
Heel gericht, dus verdiep je eerst in hoe je doelgroepen aanmaakt zodat je de juiste vrouwen bereikt.
Je kunt daarbij ook beginnen in jouw regio, dus dat de advertentie alleen aan die groep vrouwen wordt getoond.

Voordat je straks een advertentiefactuur en een hoop frustratie verder bent zou ik dus focussen op de Know-Like-Trust en dan via een weggever.
Dát is een hele mooie manier om van geïnteresseerde vrouwen klanten te maken.
Nogmaals: gemiddeld duurt het wel een jaar voordat het zo ver is.
Kom daarom regelmatig voorbij met jouw kennis en leuke verhalen.

Kun je dan niets verkopen via een Facebook advertentie?
Zeker wel, ik heb hier ervaring mee met de verkoop van mijn agenda.
Daar heb ik een maandenlange advertentie voor laten lopen en daar heb ik veel door verkocht.
Maar dat was een 35 euro product, met veel reacties van enthousiaste gebruikers, dus goed voor het vertrouwen.
Ik promoot wel eens het bericht over mijn middag workshop, die is ook laaggeprijsd, de vrouwen die daar komen volgen mij meestal al een tijdje.
En ik doe aan advertenties voor mijn gratis webinars en mijn weggever.
Voor hoger geprijsde diensten of producten zou ik zelf nooit een advertentie laten lopen.

Om jouw andere punt in jouw vraag nog even te beantwoorden Marjon: Ja, in een advertentie benoem je de voordelen, dus welke resultaten krijgen mensen als ze jouw product gaan gebruiken?
Of het nu betaald of gratis is, je gaat altijd en bij elk product uit van de resultaten voor de klant.
En je hoeft er geen gratis dingen bij te geven, je geeft al genoeg!
Verras je klant maar met iets extra’s als zij besluit om een garderobe restyling te kopen.

Ik hoop dat dit je helpt, en ik hoop ook dat er reacties komen van andere vrouwen die nog een andere tip voor je hebben of een ervaring willen delen.
Samen weten we meer.

Als jij ook een vraag hebt over iets in jouw bedrijf, over jezelf als ondernemende moeder, laat het mij dan weten. Kan ik je in een volgend blog helpen.

Groet,

 

 

Ps: De middag workshop waar ik het over heb, is Blauwdruk voor je Bedrijf.
Binnenkort is er weer eentje, zie ik je dan?

 

 

 

Spread the love
  • Nicky schreef:

    Ik ben zeer geïnteresseerd in haar ‘product’. Dat is precies wat ik zoek iemand die helpt met mijn garderobe. Ik zou graag met haar in contact komen om te zien of er mogelijkheden zijn dan wel als proefkonijn te fungeren. Paar honderd euro klinkt wel veel maar ’t idee spreekt zeker aan.